Lamborghini Jota Impressie
Elke petrolhead ter wereld kijkt vol spanning uit naar het nieuwe V12 model van Lamborghini, de eerste details zijn ondertussen gelekt.

Om direct het slechte nieuws te melden, neen er zijn nog geen foto’s beschikbaar. Toch zouden er reeds 40 exemplaren gebouwd zijn, enkelen voor testwerk maar ook ter promotie bij de rijke klanten. Het is dus zeer opmerkelijk dat er nog nergens een foto of duidelijke schets is gelekt.. Singapore kreeg eind oktober de wereldpremière, toch voor enkele welvarende klanten. Nog voor dat de lucky few een glimp konden opvangen van het nieuwe model, hadden reeds 20 personen een voorschot betaald, na het event in Singapore steeg dat cijfer zelfs naar 50 aanbetalingen. Om het succes van het komende model te verzekeren werd er geïnvesteerd in een nieuwe productiefaciliteit ter waarde van 23 miljoen dollar. Dit weekend krijgen Europese klanten de kans om hem te ontmoeten in Santa’Agata in Italië, Amerikaanse klanten zullen nog even moeten wachten tot eind november. De echte wereldpremière volgt dan in maart op het autosalon van Genève, geheel toevallig tezamen met de Pagani C9 opvolger.

Nu de iconische Murciélago mag rusten focust men volledig op de Jota, de verwachtingen zijn dan ook hoog. Over een naam is er nog niets bekend, enkel dat men Jota, 83X en LP 700 gebruikt als codenaam, mogelijks volgt er nog een sexy stierennaam zoals in het verleden bij Lamborghini. Mogelijke stiervarianten zijn Avispado, Aborrecido, Cabatisto, Avioncito, Confitero, Cabrera, Navarra, Veragua, of Vistahermosa, welke niet echt gemakkelijk lijken te zijn maar dat maakt een Lamborghini zo speciaal.

Met de Jota wil Lamborghini direct een nieuwe maatstaf creëren in de supercarwereld, daarvoor voorzien ze een grote update van het interieur. Zo krijgt de nieuwe Lambo een volledig vernieuwde digitaal instrumentenpaneel, eveneens is er meer hoofdruimte voorzien voor grotere eigenaars die nu nogal te klagen hebben. Motorisch is er een volledig nieuwe V12 ontwikkeld, uiteraard met de vorige in het achterhoofd. Ook de transmissie krijgt een volledige update met 7 verzetten, de keuze voor een dubbele koppeling werd afgewogen wegens een te grote balast. Niet getreurd, het schakelen gebeurt nog steeds na 50 ms. Lamborghini gaf onlangs reeds aan dat ze niet meer focussen op kracht en onmenselijke hoeveelheden pk’s, maar vooral op gewichtsbesparende maatregelen. Daar hoort uiteraard het veelzijdig gebruik van carbon/koolstofvezel bij, net zoals we dat zagen bij hun recent conceptmodel. In vergelijking met de LP640 werd er 240 kg bespaard, zodanig dat men uitkomt op 1460 kg. Ook zal de Jota voorzien worden van LED’s in de voorlichten, net zoals 19″ wielen vooraan en 20″ achteraan. Ook krijgt de klant keuze uit 5 nieuwe koetswerkkleuren, zodanig dat jouw model zich kan onderscheiden van dat van je buurman.

Diegenen die hem al zagen beschrijven hem als een volledig nieuwe, prachtige, krachtige bolide maar daar zijn wij niets mee zonder dat we het ook kunnen aanschouwen. Het dak zou wel Zagatogewijs 2 bubbels vertonen, net zoals er terug 4 uitlaatpijpen te vinden zullen zijn, net zoals bij de Gallardo. De achterlichten zouden dan weer overeenkomen met die van de Estoque, die ooit misschien wel zijn opwachting maakt. Zoals de naam LP700 al doet vermoeden beschikt de Jota over 700pk en 690Nm koppel. Het verbruik zou rond de 17,2 liter per 100km liggen, maar daar ligt een gemiddelde Lamborghini eigenaar niet van wakker. Met een CO2 uitstoot van 398 gr maak je ook geen kans op een overheidspremie, toch voldoet de motor aan de recente EURO5 normen.

Ook de vierwielaandrijving zal niet verdwijnen, die helpt de eigenaar zijn kostbare en krachtige wagen goed op het wegdek te houden. Ook zou de mogelijke keuze voor een handbak verdwijnen, aangezien 70% reeds voor het E-gear pack kiest. Voor de sportievelingen onder ons voorziet Lamborghini de volgende settings: Strada, Sport, Corsa, ESP on/off, elk voorzien ze de wagen van een uitgebreide setup waardoor hij nog beter de bocht omkan. De nul-tot-honderd-sprint duurt slechts 2,9 seconden, wat waanzinnig is, net zoals de topsnelheid van 350km/u. Ook de befaamde vleugeldeuren blijven behouden, ze worden wel wat aangepast om het instappen te vergemakkelijken. De grootste verrassing zal waarschijnlijk achteraan plaatsvinden, met een actieve spoiler die de downforce ten goede komt. Of deze optioneel zal aangeboden worden zoals bij de SV is nog niet duidelijk.

Prijzig wordt hij ook. Zo heeft een Franse klant reeds één van de eerste exemplaren besteld, goed voor € 350.000. Mochten er nog geïnteresseerden zijn neem dan contact op met Lamborghini Zwitserland, die hebben de beste contacten volgens diezelfde Franse koper. Voor de gewone Lamborghini-klanten gaat het orderboek pas begin december open, de eerste exemplaren zouden geleverd worden in juni 2011. Een coole feature voor de nieuwe Lamborghini zou een startschakelaar zijn die je eerst moet openen, zoals bij een gevechtsvliegtuig. Kort samengevat: het wordt weer een juweeltje! Nu kunnen we enkel maar hopen – en bidden – op een duidelijke foto van de Jota… (Via TS)

Lamborghini Jota designschets