Kort getest: Alfa Romeo MiTo TCT

Alfa Romeo MiTo TCT
Alfa Romeo biedt sinds kort ook een automaat met dubbele koppeling aan, we kregen de kans om de eerste MiTo TCT in België te testen.

Autoconstructeurs kunnen tegenwoordig niet meer enkel met een klassieke automaat op de optielijst staan. Ze schakelen traag, verbruiken meer dan de handgeschakelde versie en maken je soms zelfs zeeziek. De trend naar automaten met dubbele koppeling is dan ook niet meer dan een logische stap. Dankzij het gebruik van twee koppelingen worden de schakeltijden korter, daalt het verbruik en stijgt het comfort. Uiteraard zijn de ontwikkelingskosten voor deze dubbel gekoppelde automaten hoog, waardoor sommige merken er iets langer over doen om tot een definitief resultaat te komen. Zo ook Alfa Romeo, die mede dankzij moederhuis Fiat en de expertise van Ferrari, dit jaar kan uitpakken met de TCT-automaat die zowel voor de MiTo als Giulietta beschikbaar zal worden.

Alfa Romeo MiTo TCT

Het is natuurlijk een vreemd zicht, zo’n Alfa met automaat. Italianen zijn koppig genoeg om elke vorm van rijhulp steevast te weigeren, en daar ligt meteen ook de grootste reden waarom de automaat met dubbele koppeling zo lang op zich heeft laten wachten. Het merk zal er procentueel waarschijnlijk maar weinig van verkopen in eigen land, maar als we de expansiedrang van het merk voor ogen houden is een automaat onmisbaar. We denken maar aan de marktintroductie in de Verenigde Staten vanaf 2012, waar automaten meer ingeburgerd zijn dan bij ons. De opdracht was uiteraard niet eenvoudig, het sportieve imago van het merk moest ook terug te vinden zijn in de automaat. Het plezier van zelf schakelen lijkt onmisbaar voor een Alfa, zal de TCT-automaat evenveel plezier kunnen bieden?

Alfa Romeo MiTo TCT

Het opzet zit in ieder geval goed, de TCT-automaat beschikt over zes versnellingen en wordt momenteel enkel gekoppeld aan de 1.4 MultiAir met 135 pk. We starten met de DNA-schakelaar in Normal en merken meteen dat het schakelen zo vlot gaat dat je amper kan bijhouden in welk verzet de automaat eigenlijk zit. We proberen meteen om zelf te schakelen door de schakelpook naar links te duwen en zo in TIP-mode te belanden. Ook hier merken we de snelle reactietijden op, met de DSG-automaat van Volkswagen duidelijk in het vizier. Het gaspedaal mist in de Normal-stand wel wat reactie, maar dat verhaal kennen we al van de handgeschakelde versie. Snel doorschakelen naar de Dynamic-stand dus, waarna de gasrespons een stuk feller wordt, het stuurgevoel beter en ook het uitlaatgeluid prominenter. Leuk is het feit dat de TCT-automaat direct mee reageert op deze instelling, het schakelen gaat nog sneller en de automaat twijfelt niet meer en weet dat het vooruit moet gaan. De DNA-schakelaar komt met de TCT-automaat volledig tot zijn recht, alle wageninstellingen werken harmonieus samen om de gewenste instelling te bereiken.

Alfa Romeo MiTo TCT

De TCT-automaat doet dus zeker niet onder voor zijn concurrenten. Wie twijfelt tussen de TCT automaat of handmatige versnellingsbak, kan misschien ook overtuigd worden door de andere voordelen die deze automaat met dubbele koppeling biedt. Alfa Romeo claimt eerst en vooral dat de MiTo 1.4 MultiAir zo’n 10% zuiniger is met automaat dan in de handgeschakelde versie. We kregen ons testmodel met amper 50 kilometer op de teller en reden er zo’n 600 kilometer mee, ons gemiddeld verbruik kwam hierbij op 7,8 liter/100 km. Tijdens onze test met handbak was dit 8,3 liter/100 km, een kleine 7% zuiniger dus. Tijdens een korte ECO-run met de automaat deden we nog beter, toen kregen we 7,1 liter/100 km op de teller. De zuinigheid wordt deels bijgestaan door het standaard Start&Stop-systeem, al wringt daar voor ons soms wel het schoentje. Het systeem werkt goed en laat de motor afslaan zodra je stilstaat en je voet op de rem houdt, maar zodra je de automaat van de D-stand naar de R-stand wil verplaatsen en daarbij logischerwijs langs de N-stand moet passeren valt de motor uit. Een beetje klungelig, maar ons testmodel was wel een pre-productie versie, hier wordt vermoedelijk nog aan gewerkt.

Alfa Romeo MiTo TCT

Maar er is nog meer om je over de streep te trekken, puur cijfermatig is de MiTo 1.4 MultiAir met TCT sneller dan met handbak. Terwijl je met de zesversnellingsbak van 0 naar 100 km/u sprint in 8,4 seconden doet de TCT automaat hetzelfde in 8,2 seconden. Al zeggen cijfers natuurlijk niet alles, qua rijbeleving moet je met de automaat sowieso een stukje inboeten. Zelf schakelen blijft leuker, al kan je de TCT optioneel wel uitrusten met schakelflippers achter het stuur, en die optie ontbrak jammer genoeg op ons model. Vermoedelijk wordt de MiTo TCT met schakelflippers nog iets leuker om te rijden, maar een beetje Alfa schakel je natuurlijk zelf. Al doet dat geen afbreuk aan het feit dat het merk een zeer puik presterende automaat heeft neergezet die erg welkom is in het gamma, al was het maar om meer modellen te slijten en zo het voortbestaan van het merk te garanderen.

Alfa Romeo MiTo TCT

De Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir met TCT automaat is in België beschikbaar vanaf 21.150 euro, daarvoor krijg je wel meteen het Distinctive uitrustingsniveau. Daarmee betaal je een meerprijs van 1.500 euro ten opzichte van de handgeschakelde versie, maar dat lijkt ons niet overdadig voor de brok techniek die je ervoor terugkrijgt. De schakelflippers gaan daarnaast voor een spotprijs de deur uit, voor 100 euro staan ze op de optielijst. Ze niet aanvinken lijkt ons dan ook misdadig.

Alfa Romeo MiTo TCT

Conclusie

De TCT-automaat is een zeer welgekomen aanvulling voor het gamma van Alfa Romeo. De automaat met dubbele koppeling schakelt uiterst vlot, zorgt voor een comfortabele rijbelevenis en voor een licht lager verbruik. De TCT automaat doet daarnaast niet onder voor de DSG-automaat van Volkswagen. Een echte Alfist schakelt natuurlijk liever zelf, het rijplezier gaat dan ook deels verloren met de automaat, maar de optionele schakelflippers kunnen dit gemis waarschijnlijk deels oplossen.

Alfa Romeo MiTo TCT

Overzicht
+ Uiterst snel schakelgedrag
+ Comfort
+ DNA-systeem bewijst zijn nut

– Start&Stop-systeem
– Toch nog liever een handbak

Alfa Romeo MiTo TCT

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...