Fiat 500 - Mini Cooper oldschool
How old school can you go?

Een retro Mini geflankeerd door een originele Cinquecento, het lijkt alsof we even 60 jaar terug in de tijd springen. Deze twee schattige wagens – dwergauto’s volgens Wikipedia – werden gespot in een ondergrondse parkeergarage in het Gentse, best jammer want er bestaan zoveel mooiere plaatsen om deze twee iconen naast elkaar te fotograferen. Dat beide wagens elkaar per toeval vonden in deze garage is best klein, maar de MINI zou er frequent vertoeven..

De blauwe MINI Cooper is een afgeleide van de raceversie van de eerst generatie MINI Coopers, speciaal gebouwd en aangepast voor de rally en racerij door John Cooper himself. De kleine wagentjes waren zodanig goed dat ze er drie maal de Rally van Monte Carlo mee wonnen. Nadat ze dus hoge ogen gooiden in de racewereld viel ook de rest van de wereld er voor, zo werden er meer dan 100.000 exemplaren geproduceerd. Vandaag de dag zijn ze voor velen nog steeds een typisch Brits icoon.

Dit gespotte exemplaar bezit zelfs een cabriodak(je), waardoor het cruisen door de stad nog aangenamer zal verlopen. Jammergenoeg stopte de productie in 1991, maar de laatste jaren haalde men de kwaliteit en verkoopcijfers niet meer van de gloriedagen uit 1960. Sinds 2003 blies BMW MINI nieuw leven in, met de Cooper One en later ook de Cooper S, Cooper D, Clubman en nu ook de Countryman. Alhoewel de nieuwe en de oude niet direct te vergelijken zijn, hebben ze bij BMW toch enkele stijlelementen overgenomen van de historische voorganger.

Aan de rode zijde hebben we een old school Fiat 500 Nuova met de nieuwe 600cc motor, eveneens voorzien van een klein cabriodak. De basis van de Nuova was de eerste 500, die voorgesteld werd in 1937 en vandaag de dag nog steeds de kleinste wagen is die in serieproductie gemaakt is. Hij was redelijk innovatief, maar vooral schattig en klein waardoor de verkoop nogal stroef op gang kwam. Toen men in 1955 de productie stopzette haalde men net het 550.000 ste exemplaar, verdeeld over 3 reeksen.

Twee jaar later werd dan de Nuova voorgesteld, zoals wij er een gespot hebben. De lancering is nog steeds legendarisch, zo was er een promotiestoet startende in de fabriek, door de stad Turijn waar de wagen ook geproduceerd werd. Elke Fiat 500 had een schoonheidskoningin aan boord, tegelijkertijd reed in Rome een vergelijkbare stoet naar het Sint-Pieterplein. Dit model sloeg wel direct aan, zo stond de teller op 3,5miljoen verkochte exemplaren toen men de productie stopzette in 1975. Net zoals de Mini kwam de 500 onlangs weer tot leven, met zowel cabrio– als sportieve versies ter beschikking.

Fiat 500 - Mini Cooper oldschool

Fiat 500 - Mini Cooper oldschool

Fiat 500 - Mini Cooper oldschool

Fiat 500 - Mini Cooper oldschool

Fiat 500 - Mini Cooper oldschool

Fiat 500 - Mini Cooper oldschool

Fiat 500 - Mini Cooper oldschool

Fiat 500 - Mini Cooper oldschool

Fiat 500 - Mini Cooper oldschool