Rijtest Skoda Yeti 4x4 CRTDI 140 pk
Na onze positieve ervaring met de voorwielaangedreven Yeti, keken we uit naar hoe de wagen met vierwielaandrijving zou rijden.

Tijdens onze vorige test met de Yeti 1.2 TSI hebben we het al kunnen merken, de Yeti is een bijzondere wagen. Hij is met zijn relatief compacte afmetingen en zijn aimabele looks helemaal geen stereotype SUV. Zijn afmetingen zijn van die aard dat je er nog steeds gemakkelijk door de stad mee manoeuvreert, terwijl hij dankzij zijn rijhoogte toch voldoende overzicht op het verkeer biedt. De Yeti staat op het platform van de Skoda Octavia, maar heeft visueel wel wat verwantschappen met de Skoda Roomster. Het zicht rondom is ongetwijfeld één van de grootste pluspunten van de vormgeving, door de grote glaspartijen kan geen enkele verkeerssituatie je aan het oog ontglippen terwijl ook de kinderen op de achterbank duchtig om zich heen kunnen kijken. Enige minpunt is nog steeds de lange antenne op het dak, die durft in parkeergarages wel eens tegen laag hangende buizen tikken. Gelukkig kan de flexibele antenne tegen een stootje, maar een iets kortere antenne zou kunnen helpen.

Rijtest Skoda Yeti 4x4 CRTDI 140

Binnenin is de Yeti ondanks zijn compacte buitenafmetingen erg ruim. Zowel voor- als achteraan is er voldoende been- en hoofdruimte voor de passagiers terwijl je in de koffer standaard 405 liter bagage kwijt kunt. Daarnaast kan je de achterbank erg makkelijk dichtklappen, zijn de stoelen verschuifbaar en kan je ze zelfs met een klik uit de wagen verwijderen. Heel eenvoudig allemaal, Skoda noemt het systeem Varioflex en de bagageruimte kan hierdoor oplopen tot 1.760 liter. In de kofferruimte is er aan nog meer gebruiksgemak gedacht, zo kan je de Yeti uitrusten met haken waaraan je je boodschappentas kan ophangen en zijn er verschillende systemen beschikbaar om je bagage efficiënt vast te leggen. Het interieur zelf is zeer degelijk vormgegeven, je merkt de kwalitatieve toets die ook moederhuis Volkswagen aan de dag legt. Het stuur ligt goed in de hand, de bediening van de wagenfuncties is doodeenvoudig en ook de zetels zitten erg comfortabel.

Rijtest Skoda Yeti 4x4 CRTDI 140

De Skoda Yeti met voorwielaandrijving reed al zeer volwassen, de versie met vierwielaandrijving doet daar nog een schepje bovenop. Dankzij een Haldex-koppeling verliest de Yeti 4×4 zelfs op nat wegdek nooit zijn tractie, de 320 Newtonmeters in ons testmodel deden nochtans hun best om dat feestje te vergallen, maar slaagden nooit in hun opzet. De Yeti is straf geveerd en staat als een blok op de weg, dat merk je dan ook zodra je op een bochtig parcours rijdt. De Yeti 4×4 heeft amper last van overhellen in de bochten en de scherpte waarmee de Yeti reageert op de stuurinstructies is ongezien voor een SUV van deze klasse. De vrij sportieve afstelling heeft uiteraard ook zijn keerzijde, op minder kwalitatieve wegen is de Yeti een stuk minder comfortabel, maar echt rampzalig wordt het nooit. Off-Road zou de Yeti ook zijn mannetje moeten kunnen staan, via een Off-Road modus kan je de kenmerken van de motor aanpassen en helpen de rijhulpsystemen om op onverhard terrein uit de voeten te kunnen.

Rijtest Skoda Yeti 4x4 CRTDI 140

Onder de motorkap van ons testmodel vonden we de 2.0 CRTDI met 140 pk, zoals bekend doet Skoda niet mee met het aanbieden van fiscaal vriendelijke versies van hun motoren. Geen 136 pk dus, maar goed. De 2-liter grote turbodiesel werd in ons geval gekoppeld aan zestraps DSG automaat met dubbele koppeling die zeer snel schakelt maar soms toch iets te springerig over kwam. De automaat twijfelde namelijk vaak tussen welke versnelling hij nu precies moest kiezen. Met de 140 dieselpaarden onder de motorkap doet de Yeti 4×4 DSG de sprint van 0 naar 100 km/u in 10,2 seconden, met de manuele zesbak gaat het in 9,9 seconden. De Yeti is met deze motor dus zeer vlot in het verkeer, het opgegeven verbruik bedraagt daarnaast 6,5 liter/100 km. Tijdens een eco-run hadden we maar weinig moeite om die waarde te halen, terwijl we bij normaal rijden 7,5 liter/100 km op de klok zetten. Best zuinig dus, die Yeti.

Rijtest Skoda Yeti 4x4 CRTDI 140

Het motorgamma van de Yeti is vrij uitgebreid. Zo kan je instappen met de 1.2 TSI met 105 pk en 175 Nm koppel. Op het eerste zicht lijkt dat een klein blokje met een tekort aan vermogen, maar niets is minder waar. Het kleine turboblok zorgt voor veel rijplezier en trekt de Yeti in 11,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Voor wie vaak korte afstanden doet of vaak in de stad rijdt is de 1.2 TSI zeker een aanrader. Verder is er aan benzinezijde ook nog een 1.4 TSI met 122 pk en een 1.8 TSI met 160 pk. Wie liever dieselt kan kiezen tussen een 2.0 CRTDI met 110, 140 of 170 pk, of kan gaan voor de zuinige Yeti GreenLine met 1.6 CRTDI met 105 pk en een gemiddeld verbruik van 4,6 liter/100 km. De 1.8 TSI en de drie 2.0 CRTDI-motoren zijn beschikbaar met vierwielaandrijving. De andere motoren kunnen enkel met voorwielaandrijving uitgerust worden.

Rijtest Skoda Yeti 4x4 CRTDI 140

De Skoda Yeti is er vanaf 17.999 euro, hiervoor krijg je de 1.2 TSI en de Active basisuitrusting. Ons testmodel (2.0 CRTDI 140 pk 4×4 DSG) gaat vanaf 28.890 euro over de toonbank, maar krijgt dan meteen het Ambition uitrustingsniveau. De Ambition uitrusting omvat zowat alle noodzakelijke opties samen met 17″ velgen, twee zones airco en verwarmde buitenspiegels. Wil je nog een stapje verder gaan, dan kan je voor het Experience uitrustingsniveau kiezen. Dan krijg je een lederen interieur, 8 luidsprekers, Bi-Xenon koplampen, parkeersensoren, Cruise Control en een regen- en lichtsensor. Hiervoor tel je wel 3.200 euro extra neer, maar gezien de uitgebreide uitrusting is dit zeker wel de moeite. Op de optielijst kan je verschillende opties ook los kopen: zo kost een navigatiesysteem 2.100 euro, betaal je 640 euro voor Bi-Xenon koplampen en kost een afneembare trekhaak 520 euro.

Rijtest Skoda Yeti 4x4 CRTDI 140

Conclusie

Ondanks onze hoge verwachtingen na onze positieve ervaringen met de voorwielaangedreven Yeti 1.2 TSI, heeft het sneeuwmonster ons opnieuw in de positieve zin weten te verrassen. Ondanks zijn compacte buitenafmetingen, vinden we binnenin meer ruimte dan bij zijn voornaamste concurrenten. Ook op het vlak van functionaliteit scoort de Yeti hoge punten, de achterbank kan onder andere makkelijk gemoduleerd worden en ook je bagage kan je makkelijk vastleggen. Verder is het zicht rondom prima en stuurt de Yeti erg volwassen. Alleen jammer dat er geen fiscaal vriendelijke motorversies beschikbaar zijn, maar verder is de Yeti prijs-kwaliteit zowaar de beste keuze.

Rijtest Skoda Yeti 4x4 CRTDI 140

Overzicht
+ Rijgedrag
+ Ruim
+ Functioneel

– Geen fiscaal vriendelijke motorisaties
– Lange antenne

Rijtest Skoda Yeti 4x4 CRTDI 140

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir