20 jaar Lexus IS-F IS250C
Lexus is al 20 jaar actief op de Belgische markt en heeft dat onlangs gepast gevierd in de Wide Gallery in Vorst.

Lexus nodigde al haar klanten uit in de Wide Gallery in Vorst, een prachtig gerenoveerd industrieel gebouw. Daar konden ze genieten van een heerlijk diner en een kijkje nemen in de Belgische geschiedenis van het Japanse luxemerk. Ook de pers mocht een kijkje nemen in die geschiedenis. Lexus is sinds 1990 actief op de Belgische markt. Het eerste model dat gecommercialiseerd werd, was de Lexus LS400. Die beschikte over een 4.0 liter V8-motor die 250 pk leverde. De aanval op de Duitse gevestigde waarden was ingezet. Later, in 1993 kwam ook de Lexus GS300 op de markt. Die beschikte over een 3.0 liter zes-in-lijn motor die 220 pk leverde. In 1995 werd de LS400 vernieuwd en kreeg hij 260 pk in plaats van 250 stuks. In 1997 kreeg ook de GS een update.

20 jaar Lexus Geschiedenis

Maar Lexus was pas echt op de markt aanwezig toen het de IS introduceerde in 1999. De IS200 beschikte over een 2.0 liter grote zes-in-lijn motor met 153 pk. In 2000 werd de RX aan het gamma toegevoegd. Die beschikte destijds over een V6 benzinemotor met 220 pk. In 2001 introduceerde Lexus een sportieve cruiser, de Lexus SC430. Die beschikte over een 4.3 liter grote V8-motor die zo’n 300 pk leverde. In 2002 kwam de IS CrossSport op de markt, die beschikte over dezelfde motor als de IS200, een 2.0 liter grote zes-in-lijn met 153 pk. Een jaar later, in 2003 kwam dan de LS430 op de markt, die gebruikt maakte van de motor van de SC430.

20 jaar Lexus Geschiedenis

In 2004 introduceerde Lexus de RX400h en daarmee werd de trend van hybridisatie ingezet. De V6-motor van de RX400h leverde met behulp van 2 elektromotoren 268 pk. In de volgende jaren werden ook de GS en de LS omgevormd tot hybride modellen. Tot voor kort lag de nadruk bij hybride Lexus-modellen vooral op prestaties in combinatie met een mild verbruik. Met de CT200h komt daar echter verandering in, dit model focust zich zuiver op ecologische prestaties. In tussentijd kwam er nog een buitenbeentje op de markt, de Lexus LF-A. Deze supercar beschikt namelijk over een krachtige V10-motor, een extreem motorgeluid en is alles behalve bekommerd om het milieu, maar vooral uiterst sportief.

20 jaar Lexus

Leuk om te weten is dat al de zonet opgesomde wagens die nog in gamma zitten, in de parkeergarage onder de feestlocatie stonden te wachten. We besloten te rijden met modellen die we nog niet getest hebben, de Lexus IS200d bijvoorbeeld, het nieuwe instapmodel van de Lexus IS. Wat direct opvalt bij het instappen is dat deze wagen zeer keurig afgewerkt is. Alle materialen voelen degelijk aan en de vormgeving van het interieur is zeker niet mis. Ook de buitenkant is frisser dan die van zijn voorganger, zo werden onder meer de koplampen en de achterlichten opgefrist. Maar de belangrijkste verandering is wellicht de downsizing onder de motorkap. De IS200d haalt 150 pk uit een 2.2 liter groot dieselblok. Daarmee sprint hij van nul naar honderd in 10,2 seconden. Zijn gemiddeld verbruik komt neer op 5,1 liter per 100 km, 0.4 liter per 100 km minder dan zijn voorganger. Het gematigde verbruik van deze IS is een interessante troef, maar aan de andere kant is het dan weer jammer dat deze wagen nooit echt vinnig aanvoelt. Ten opzichte van concurrenten moet hij het op gebied van sportieve prestaties zeker en vast afleggen.

20 jaar Lexus IS200d Facelift

20 jaar Lexus IS200d Facelift

Het tweede model dat we aan een test onderwierpen, was dezelfde Lexus IS, maar dan met een benzinemotor en het F-Sport Package. Wanneer we de wagen naderden, merkten we direct al op hoe sportief hij eruit ziet. Hij beschikt over een subtiele kofferspoiler, fraaie uitlaten en een meer expressieve voorbumper. Maar vooral de donkere velgen zijn subliem. Ook aan de binnenkant staat alles in het teken van sportiviteit, want het sportstuur en de sportstoelen voelen beide heerlijk aan. Jammer genoeg is de motor niet krachtig genoeg om de IS echt sportief te maken. De wagen beschikt over 208 pk, wat zeker en vast voldoende is om de wagen van zijn plaats te doen geraken, maar echt sportief wordt het nooit. Leuk, dat wel, maar sportief niet. Echte sportievelingen moeten naar de IS-F grijpen. Een tussenoplossing is er jammer genoeg niet, dus ofwel moet je kiezen voor 208 pk ofwel voor 423 pk. Toch een behoorlijk gat als je ’t ons vraagt. De 3.5 liter grote benzinemotor met 277 pk uit de RX350 zou hier voor de redding kunnen zorgen, maar de kans dat dit zal gebeuren, lijkt ons redelijk klein.

20 jaar Lexus IS250 F-Sport

20 jaar Lexus IS250 F-Sport

Het laatste model waar we mee reden, was de Lexus GS450h. Dit model krijgt de taak het op te nemen tegen gevestigde waarden zoals de BMW 5-Reeks, de Audi A6 en de Mercedes E-Klasse. Zeker geen gemakkelijke opdracht, maar de GS450h slaagt met glans. Dit model beschikt dankzij de hybride technologie over maar liefst 308 pk en kan de sprint van nul naar honderd voltooien in slechts 5,9 seconden. Een mooie tijd, maar de GS450h is vooral een comfortabele cruiser. Je zal dus nooit voelen dat het sprinten zo snel gaat. En dat is wel degelijk de bedoeling. De wagen accelereert zonder drama, maar weet toch te presteren. Binnenin is de GS450h subliem afgewerkt met bijzonder veel oog voor detail. Je zal je best moeten doen om concurrenten te vinden met evenveel beenruimte achteraan. Of even comfortabele stoelen. Of een even mild verbruik. En zo kunnen we nog even doorgaan. U raadt het ongetwijfeld al, we vinden de GS450h een schitterende wagen.

20 jaar Lexus GS450h

20 jaar Lexus GS450h

Verder stond het gehele gamma van Lexus te pronken in de tentoonstellingsruimte. En ja, ook de Lexus LF-A was aanwezig. We kregen de kans de deur eens open te trekken en een kijkje binnenin te nemen. De wagen vormt een soort van cocoon rond de bestuurder. Alle materialen die je voelt en ziet zijn uiterst hoogwaardig en bovendien ook extreem licht. Alles in het teken van snelheid en prestaties. Maar het meest verbazingwekkende aan dit showmodel is misschien wel het uitlaatgeluid. De mensen van Lexus lieten de LF-A even brullen. Wat een kabaal! Nog nooit zo verschoten! Aan de andere kant van het gamma vinden we de – meer bereikbare – Lexus CT200h terug. Dit model is vanaf november te bestellen, de leveringen zijn gepland voor maart. In de toekomst zal Lexus blijven inzetten op de hybride technologie en eerlijk gezegd kijken we daar best wel naar uit. Meer van dat en een gelukkige verjaardag toegewenst, Lexus!

Lees hier onze rijtest met de Lexus LS600hL
Lees hier onze rijtest met de Lexus IS250C
Lees hier onze rijtest met de Lexus RX450h

20 jaar Lexus LFA

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes