Rijtest: Hyundai ix35 2.0 CRDi 2WD

Rijtest Hyundai ix35
Hyundai gooit het met de ix35 over een andere boeg, geen forse SUV meer zoals zijn voorganger maar een stijlvolle Crossover die prijsbewuste klanten moet overtuigen.

Dat de Hyundai Tucson een populaire SUV was is haast een understatement, maar ook zijn opvolger blijkt razend populair. Hyundai heeft het zelfs moeilijk om de vraag bij te houden. Niet dat de ix35 uit hetzelfde vaatje tapt als zijn voorganger, de ix35 is namelijk niet langer een strikte SUV maar wordt vanaf nu als Crossover verkocht. Deze term wordt de laatste tijd weliswaar te pas en te onpas gebruikt door de marketingmensen, maar wie de ix35 bekijkt snapt meteen waar het over gaat. In tegenstelling tot de eerste generatie SUV’s wil het publiek niet langer de grootste en de lompste, maar eerder een forse wagen die toch stijlvol is door zijn lijnenspel. Ook Hyundai speelt hier op in, een stijlvol silhouet met een aflopende daklijn zorgt ervoor dat de ix35 minder bombastisch lijkt. Maar vergis je niet, vooraan vinden we wel een forse look. De scherpe koplampen en de dubbele grille ogen indrukwekkend en ook achteraan zorgen de forse achterlichten voor een niet mis te verstaan statement. Crossover of niet, aan de rijhoogte werd niet geraakt. In de Hyundai ix35 profiteer je nog steeds van een hoge zitpositie en een goed overzicht op de weg.

Rijtest Hyundai ix35

Binnenin slaagt Hyundai er meer en meer in om een Europees design neer te zetten, maar dat betekent meteen ook dat het geheel een stuk saaier wordt. De blauwe verlichting in het interieur zorgt daarbij wel voor een aangename sfeer, maar verder vinden we maar weinig elementen die het geheel echt spannend maken. De gebruikte materialen voelen soms wat goedkoop aan, maar de bediening van de wagenfuncties gaat wel erg vlot. De tellerpartij is wel opvallend, in het hart van de toerenteller en snelheidswijzer vinden we namelijk een rond scherm waarin we extra informatie meekrijgen. Het hart van de toerenteller geeft daarbij de water- en buitentemperatuur aan, het hart van de snelheidswijzer herbergt de brandstofwijzer en de schakelindicator. Middenin de twee tellers vinden we daarenboven nog een extra boordcomputer waarop je alle voertuiginformatie kan weergeven. Wel jammer dat je de boordcomputer met een knop achter het stuurwiel moet bedienen, echt handig is dit niet. Zoals elke Hyundai krijg je standaard wel een iPod-connectie en kan je ook MP3 van een USB-stick lezen.

Rijtest Hyundai ix35 interieur

De Hyundai ix35 wordt standaard niet met vierwielaandrijving geleverd, wij reden met de voorwielaangedreven versie. Niet dat de ix35 gebouwd is om als terreinauto dienst te doen, de vierwielaandrijving is vooral als extra veiligheidsvoorziening beschikbaar. Vooraan en achteraan zorgt de forse overhang er namelijk voor dat de ix35 te snel de grond raakt bij steile hellingen. Maar dat buiten beschouwing gelaten zorgt Hyundai ongeacht je nu over voorwiel- of vierwielaandrijving beschikt voor een afdaal- en klimhulp. Daarbij zorgt de afdaalhulp voor het constant rijden van een helling aan een kleine 10 km/u, terwijl de klimhulp helpt om de rem iets langer ingedrukt te houden bij het wegrijden op een helling. De ix35 kan ook aardig wat slepen, de 2.0 CRDI die wij reden sleept 2.000 kg terwijl de 2.0 benzine 1.600 kg kan trekken. Meer dan voldoende dus voor een kar of caravan. Niet dat de Hyundai ix35 op zichzelf niet genoeg kan vervoeren, de koffer zorgt standaard voor 591 liter ruimte terwijl je met de achterbank neergeklapt tot 1.436 liter kan vervoeren.

Rijtest Hyundai ix35

Hyundai wil met zijn modellen merkbaar naar het Duitse ideaal evolueren met een stevige ophanging en scherpe stuurreacties. Ook in de ix35 merken we dit op, de ophanging is daarbij zo stevig dat de wagen amper gaat hellen in de bochten. Maar een straffe vering heeft ook zijn keerzijde, op een gehavend wegdek gaat het comfort volledig verloren. Zeker als je weet dat de stoelen in de ix35 niet echt veel van de schokken opvangen, hebben we soms gevloekt op het feit dat de ix35 het nodig vindt om elke put in het wegdek te communiceren naar de bestuurder en de passagiers. Op een egaal wegdek reageert de ix35 zeer direct op de instructies die via het stuur worden doorgegeven, de sturing ging precies maar het stuurgevoel kon ons niet volledig overtuigen. Het stuur mag iets zwaarder en scherper om het de concurrenten echt moeilijk te maken.

Rijtest Hyundai ix35

Wij reden de Hyundai ix35 met de 2.0 CRDi motor met 136 pk, 320 Nm koppel en voorwielaandrijving. Hiermee sprint de ix35 van 0 naar 100 km/u in 10,8 seconden en haalt hij een topsnelheid van 182 km/u. Opvallend hierbij is het vlotte schakelgedrag van de manuele zesbak en het hoge koppel dat beschikbaar is in tweede en derde versnelling. De ix35 laat zich dus vlot rijden tussen 20 en 70 km/u, ideaal voor het alledaags verkeer. Op hogere snelheden gaat het soms wat moeizamer, maar de ix35 blijft een vlotte jongen. Het theoretisch verbruik bedraagt 5,5 liter in een gecombineerde cyclus, deze waarde bleek echter maar moeilijk haalbaar. Ons testverbruik kwam op 7,5 liter/100 km uit, terwijl we toch vaak met de cruise control 120 km/u reden op de snelweg.

Rijtest Hyundai ix35

Naast de 2.0 CRDi met 136 pk omvat het motorgamma van de Hyundai ix35 nog twee andere motoren. Het gaat om de 2.0i benzine met 163 pk en 194 Nm koppel en de 2.0 CRDi met 184 pk en 392 Nm koppel. De 2-liter benzinemotor wordt standaard gekoppeld aan een manuele vijfbak en heeft een opgegeven gemengd verbruik van 7,5 liter/100 km. De krachtigste dieselmotor is enkel met vierwielaandrijving beschikbaar en wordt steeds aan een automatische zesbak gekoppeld. Ondanks zijn hoog vermogen is de ix35 met de 2.0 CRDi 184 pk geen sprintbom, van 0 naar 100 km/u sprinten duurt 9,8 seconden terwijl de topsnelheid 195 km/u bedraagt. In België zal vooral de dieselmotor met 136 pk vaak verkocht worden, aangezien hij fiscaal een stuk interessanter is dan de versie met 184 pk.

Rijtest Hyundai ix35

Je kan al vanaf 19.999 euro een Hyundai ix35 op je oprit parkeren, hiervoor krijg je de 2.0i met het Comfort uitrustingspakket. Het door ons geteste model (2.0 CRDi Lounge) is er vanaf 25.999 euro, wie voor vierwielaandrijving gaat moet daar steeds 2.000 euro bijtellen. Niet meteen goedkoop zal je denken, maar wie de standaard uitrusting bekijkt zal beseffen dat je met de ix35 geen kat in een zak koopt. Het standaard Comfort uitrustingsniveau levert bijvoorbeeld ABS, 6 Airbags, ESP met afdaal- en klimhulp, elektrische ramen, Radio/CD/MP3, Bluetooth, lederen stuur en versnellingspook, elektrische en verwarmde buitenspiegels, manuele airco en 16″ alu velgen. Onze Lounge uitvoering doet daar dan nog eens een lederen zetelbekleding, regen- en lichtsensoren, mistlichten, automatische airco, dakrails en 17″ aluminium velgen bovenop. Wie als laatste voor het Executive niveau kiest krijgt er standaard vierwielaandrijving, een automatisch dimmende binnenspiegel, elektrische buitenspiegels, verwarmde zetels, GPS, een panoramisch schuifdak, een bandendruksensor, keyless go en 18″ velgen bovenop. Een hele mond vol, en reeds beschikbaar vanaf 29.499 euro met de 2.0i, een uitzonderlijk lage prijs als je de uitrusting bekijkt.

Rijtest Hyundai ix35

Conclusie

Als vervanger van de Tucson is de ix35 een bijzondere verschijning. De wagen biedt alle voordelen van een SUV, zoals een makkelijke instap en een overzicht over het verkeer maar oogt niet zo bombastisch als zijn voorganger. Het interieur oogt Europees maar de gebruikte materialen voelen niet altijd even goed aan. De ix35 is gezegend met een stevige ophanging, waardoor de wagen prima reageert in de bochten. Het stuurgevoel mocht wel iets scherper, en de lederen stoelen zouden de schokken iets meer moeten opvangen om echt comfortabel te zijn. De 2.0 CRDi met 136 pk lijkt ons een prima keuze, alleen jammer dat we de zuinigheid van een traditionele break nog steeds niet kunnen bereiken. Het prijskaartje zal ongetwijfeld helpen bij je keuze, Hyundai strooit met opties en daar kan je als consument alleen maar voordeel mee doen.

Rijtest Hyundai ix35

Overzicht

+ Bijzondere vormgeving
+ Goed weggedrag
+ Prijs

– Stoelen kunnen comfortabeler
– Testverbruik 7,5 liter/100 km
– Stuurgevoel

Rijtest Hyundai ix35

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

4 reacties op "Rijtest: Hyundai ix35 2.0 CRDi 2WD"

  1. Koen 29-10-2010 om 13:10

    En nu de Mitsubishi ASX aub…

  2. krols jozef 03-02-2011 om 14:05

    bestaat de ix35 1600 benzine dan niet ?

  3. PJS 03-02-2011 om 16:13

    @Krols Jozef, Deze motor is ondertussen blijkbaar aan het gamma toegevoegd. Op het moment van schrijven was deze nog niet beschikbaar.

    Ondertussen is blijkbaar ook een 1.7 CRDi toegevoegd, we zorgen zo snel mogelijk voor een update.

  4. Bart 28-04-2011 om 17:50

    De 1.7 CRDi (115pk, 260Nm koppel) is nog steeds een zeer vlotte motor. Hernemingen tot 70km/u gaan zeer vlotjes. Bij hogere snelheden gaat het iets moeizamer, maar hij voelt nooit echt traag aan. Het valt vooral op dat het koppel zeer snel beschikbaar is. Voor iemand die geen zware lasten moet trekken is de 1.7 CRDi meer dan krachtig genoeg.
    Bij zeer zuinig rijden is een verbruik van 5.5l/100km haalbaar, maar de meeste mensen zullen een gemiddeld verbruik tussen de 6 en 6.5l/100km hebben. Bij een sportievere rijstijl komt het verbruik al snel boven de 7l uit.
    Hyundai had wel wat problemen met de levering van de 1.7 CRDi waardoor de leveringstijden konden oplopen tot 6 maand. Die problemen zouden nu opgelost moeten zijn door het in gebruik nemen van een nieuwe fabriek voor de motoren.
    De uitrustingsniveaus zijn ook iets veranderd. De comfort, lounge en executive niveaus bestaan nog steeds, maar tussen comfort en lounge zit nu een facility pack, en tussen lounge en executive zit een luxury pack. Zo zijn lederen zetels, cruise control, parkeersensoren en automatische airco niet meer standaard in het loungeniveau, maar die zitten nu in het luxury pack.
    Op bijna alle uitvoeringen zit ook ruitenwisserontdooiing vooraan, maar dat kan niet gecombineerd worden met het keyless go systeem, omdat de start/stop knop op dezelfde plek zit als de ontdooiingsknop…
    Eén van de weinige minpuntjes aan de wagen vind ik het zicht naar achter. Doordat de achterruit hoger staat dan die van een gewone wagen is het iets lastiger om de afstand in te schatten bij het inparkeren. Parkeersensoren zijn dan ook een aan te raden optie.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...