Brabus SV12 R biturbo 800
De Mercedes S600 staat garant voor stevige prestaties zonder daarvoor te moeten inboeten qua comfort, in tegendeel zelfs. Brabus achtte het noodzakelijk om deze toplimousine eens onder handen te nemen..

Krachtbron van dienst is de getrouwe V12 van Mercedes, die Brabus indertijd onder handen nam voor hun E V12 Black Baron. Bij de SV12 R biturbo wordt deze gekieteld tot een totaal vermogen van 800 pk zoals de naam al verklapt, geleverd door 2 grote turbolongen. Ook aan koppel geen gebrek, zo bezit deze snelste sedan ter wereld 1420 Nm aan trekkracht, wat onmenselijk veel is, maar duidelijk niet voor de heren van Brabus. Die Duitsers toch altijd..

Ook aan multimediasystemen geen tekort in deze aangepaste S, zo krijgt hij het iBusiness pack dat je het best kan voorstellen als een volledige Apple Store in de wagen zelf. Zowel de iMac, iPad, MagicMouse als iPhone/iTouch zijn meermaals aanwezig, zelfs op een manier dat het storend lijkt te zijn. De toekomstige eigenaars zijn hopelijk vrij om te kiezen in deze uitrusting.

Ook het uiterlijk werd wat aangepast volgens de vaste rituelen van Brabus, wat neerkomt op een opgefriste grille vooraan met wat ledstrookjes, een dubbele uitlaat aan elke zijde achteraan en een setje opzichtige velgen, het centrale stoplicht achteraan doet jammegenoeg wel afbreuk aan het imago van deze sedan. Overal wordt er ook nog goed met carbon gestrooid op allerhande onderdelen, omdat dat nu eenmaal hoort bij toptuning. Qua kleurenkeuze is de beige/zwarte combinatie best goed gekozen, maar daar kan je uiteraard naar goeddunken in kiezen.

Omdat deze limousine een topsnelheid heeft van 350km/u werd de wagen onderhuids ook nog wat verder aangepast, zo kreeg de SV12R een nieuw slipdiffentieel, een nieuw remsysteem en aangepaste demping. Het eerste honderdtal bereik je na 3,9 seconden, het 2e hondertal is er al na 10 seconden. Of deze S600 – of moeten we S800 zeggen – die normaal onopzichtige topklasse met zich meebrengt, zal aanslaan bij het select publiek is nog maar de vraag, toch zullen er altijd wel wat fans zijn van deze creaties. De algemeen tuningvraag blijft nog steeds: “Maken of kraken?