MINI Cooper D Camden
In een interview met het Duitse Auto, Motor und Sport, heeft Klaus Draeger van BMW de mogelijkheid om tweecilinders te gaan bouwen niet uitgesloten.

De strategie van BMW zou zijn om kleine maar zeer efficiënte motoren te gaan bouwen in de toekomst, die dan gebruikt zullen worden in voorwielaangedreven compacte BMW en MINI modellen. Volgens Draeger genieten deze tweecilinders de voorkeur boven de dure hybride technologie om de CO2-uitstoot te verlagen. Kostelijke hybride systemen leveren in verhouding namelijk niet evenveel efficiëntie in een compacte wagen als in grotere wagens. Ze zullen hun investering dus moeilijker terugverdienen.

Volgens Draeger is de mogelijke brandstofbesparing in de 1 en 3-Reeks eerder laag wanneer het merk een hybride aandrijflijn zou gebruiken. De tweecilinder van BMW zou per cilinder 500 cc groot zijn, samen dus goed voor 1-liter slagruimte. Volgens Draeger zou de kleine BMW tweecilinder zo tussen de 80 en 100 Pk moeten verzorgen. Echt nieuw is dit idee natuurlijk niet. Fiat introduceerde dit jaar namelijk de TwinAir, waar een tweecilinder van 900 cc voor 85 pk zorgt. Later volgt bij Fiat zelfs nog een versie met 105 pk en er volgt ook een milde hybride.. (Via: WCF)

Rijtest Fiat 500 TwinAir