Test: Gran Turismo 5 Preview

Gran Turismo 5 test preview
Impressionant. Als ik dan toch een woord moet kiezen om het artikel over Gran Turismo 5 mee te beginnen, dan kies ik voor impressionant!

Want dat is de indruk die Gran Turismo 5 op mij heeft nagelaten. Ik werd verwelkomd bij Sony Benelux in Brussel, waar ik terechtkwam in Room 299, de belevenisruimte van Sony. Daar staan verschillende race-simulatoren die voorzien zijn van een stuurwiel, versnellingspook, gaspedalen, sportstoelen en vette beeldschermen. Als kers op de taart waren er nog twee gelijkaardige simulatoren die voorzien waren van 3D-schermen. Brilletje op en rijden maar. Want daarvoor ging ik naar Sony, om het nieuwe Gran Turismo 5 te testen. Gran Turismo is Playstation en Playstation is Gran Turismo, zo hard is Sony verknocht aan Gran Turismo. En Gran Turismo aan Playstation, want het spel is enkel op Sony’s console beschikbaar. In 1997 kwam de eerste versie van het spel uit, toen nog op de Playstation 1 te spelen. Inmiddels werden er wereldwijd zo’n 56 miljoen exemplaren van alle reeksen van het spel verkocht, in de Benelux zit dat aantal al flink boven het miljoen. Inmiddels is het spel niet enkel meer te spelen op de Playstation, maar ook op de PSP, de draagbare Playstation in feite.

Gran Turismo 5

GT5 werd ontwikkeld door Polyphony digital, een dochteronderneming van Sony. Aan het hoofd van dit bedrijf staat niet alleen gamer, maar ook autoliefhebber en professioneel coureur Kazunori Yamauchi. Deze man leeft als het ware voor snelle wagens en is niet enkel betrokken bij de ontwikkeling van software, maar hielp bijvoorbeeld ook mee aan de ontwikkeling van de Citroën GT en het – wereldwijd gelouwerde – informatiesysteem van de Nissan GT-R. In het spel zelf zijn meer dan 1000 wagens beschikbaar, waarmee Gran Turismo 5 zichzelf direct het meest uitgebreide race-game mag noemen. De wagen op de cover van het spel is de SLS AMG, een supercar die verwijst naar de legendarische Mercedes 300SL Gullwing. Alle wagens die in het spel beschikbaar zijn, werden met hulp van de constructeurs gedigitaliseerd. Op die manier is elke wagen levensecht tot in de kleinste details. Afhankelijk van het zicht dat je kiest, zie je de buitenkant, de motorkap of zelfs de binnenkant van de wagen niet alleen haarscherp, maar ook realistisch tot in het oneindige. Het hoeft niet te verbazen dat de ontwikkeling van dit spel enkele jaren in beslag nam.

Gran Turismo 5

Ook al zijn de wagens in een race-spel wellicht het belangrijkste, toch werd er verder nagedacht over GT5 om het spel nog realistischer te maken. Er werd voor het eerst in de geschiedenis van GT5 een schademodel ingevoerd dat perfect weergeeft waar je wagen schade heeft opgelopen. De schade lijkt te voldoen aan de wetten van de fysica, slechte chauffeurs zullen hun wagen redelijk snel perte totale rijden en niet verder kunnen in het spel. Verder slaagt GT5 erin om de bandenrook haarscherp en realistisch weer te geven. Ook eventuele vonken worden op het juiste moment helder weergegeven. Alles komt samen wanneer je auto per ongeluk aan het rollen gaat. Eerst zie je behoorlijk wat rook uit de banden komen, dan loopt de wagen behoorlijk wat schade op en het hoeft je niet te verbazen dat er tegelijkertijd behoorlijk wat vonken geproduceerd worden. Net echt!

Gran Turismo 5

En voor wie dacht dat bovenstaande opsomming GT5 tot de ultieme race-simulator maakt, is er nog meer goed nieuws. GT5 gaat namelijk nog een stap verder door weersomstandigheden in het spel te integreren. Zo zal je bijvoorbeeld soms overdag, maar ook soms ’s nachts moeten rijden. En ook soms tijdens de valavond of tijdens het ochtendgloren. Wanneer het regent, beweegt de regen op een zeer realistische manier over je voorruit en over de rest van de wagen heen. Maar het blijft niet bij mooie visualisaties alleen. Voor een race krijg je een weerbericht. Luchtvochtigheid, temperatuur, toestand van de weg, allemaal hebben ze invloed op het gedrag van je wagen. Wanneer het weerbericht dus regen voorspelt, kan je maar beter regenbanden monteren. Maar opgepast, want net zoals in real life, kan ook het weerbericht verkeerd zijn.

Gran Turismo 5

Gran Turismo beschikt over verschillende spelmodussen. Zo kan je voor de A-Spec modus kiezen, waarin je zelf een coureur bent en je moet racen tegen tegenstanders op circuit. Racen kan onder meer in karts, nascar wagens, rallywagens, supercars en op maar liefst 100 verschillende parcours, waaronder het Top Gear Test Track. Tot op heden zitten er geen Belgische circuits in het spel verwerkt, maar GT5 beschikt wel over de mogelijkheid je eigen circuit te ontwerpen. Wie ontwerpt er Zolder en Francorchamps? Naast de A-Spec modus is er ook nog een B-Spec modus, die de speler toelaat de manager te worden van een race-team. In deze spelmodus moet je verschillende beslissingen nemen, die dan een invloed hebben op het resultaat van je team. Het team managen moet niet per se op je Playstation, maar kan ook via je smartphone. Last, but certainly not least, is er nog de online modus. Hier kan je tegen 15 tegenstanders racen, terwijl 16 anderen kunnen toekijken. Het is de bedoeling dat er een competitie opgebouwd zal worden, met verschillende klassen. Je kan hier ook wagens delen, lenen, verkopen… Ook chatten en tips vragen behoort tot de mogelijkheden.

Gran Turismo 5

Voor de echte game-freaks zijn er nog enkele extra gadgets die GT5 nog aantrekkelijker maken. Op een 3D-TV komt het spel bijvoorbeeld zeer goed tot uiting en is het nog realistischer dan anders. Verder is het ook nog het Head Tracking systeem. Daarbij moet je een camera installeren boven je TV. Die zal de beweging van je gezicht registeren. Wanneer je dan naar links kijkt, zal het beeld van het spel mee bewegen naar links. Je kan hiermee bijvoorbeeld in je achteruitkijkspiegel kijken. Dit moet ongeveer het coolste gadget zijn dat beschikbaar is voor GT5, want het maakt racen wel erg realistisch. Autoliefhebbers zullen ook graag horen dat er een bibliotheek met alle gegevens over elke auto van elk merk beschikbaar is. Even vergeten hoeveel pk de SLS AMG heeft? Dat vind je terug in de bibliotheek.

Gran Turismo 5

Normaal gezien zou GT5 op 3 november gelanceerd worden, maar de lancering werd uitgesteld. Het spel is namelijk nog niet volledig af. Tijdens onze hele voormiddag gamen, liep het spel welgeteld éénmaal vast. Op zich is dat niet veel, maar er moet nog aan gewerkt worden, zodat dat in de toekomst niet meer kan gebeuren. Het spel gaat over de toonbank voor 75 euro. Verzamelaars betalen €90 voor een speciale editie met wat extra’s en voor de ultieme speldoos met onder meer extra wagens, een USB-stick, sleutelhanger, schaalmodel van de SLS… betaal je €180. Nog geen PS3? In combinatie met een PS3 kost het spel €350.

Gran Turismo 5

Samengevat, wie de ultieme race-ervaring wilt, maar geen exotische supercar kan betalen, kan misschien wel zijn gading vinden in GT5. Het spel is superrealistisch tot in de details en is bovendien extreem uitgebreid. Zo kan je racen, online racen, een race-team managen, karten, nascar-racen, The Stig nadoen… Enkele leuke extra’s zijn onder meer de 3D-mogelijkheid en het Head Tracking systeem, die het realiteitsgehalte flink naar boven halen. De lancering vindt niet plaats op 3 november, maar zou wel beschikbaar zijn voor het einde van dit jaar.

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Jeroen Maes & Sony

Deel dit bericht:

4 reacties op "Test: Gran Turismo 5 Preview"

  1. bob 21-10-2010 om 15:44

    Ik zit hier al bijna 3 jaar op te wachte! ik kijk er al naar uit!

  2. Intred 21-10-2010 om 16:01

    Spijtig genoeg dus vertraagd tot ???

  3. BNNY 21-10-2010 om 16:02

    “binnenkort”

  4. Tim 21-10-2010 om 19:24

    Ik wacht er al een dikke vijf jaar op,
    maar ben zeker dat GT5 het wachten waard is.

    Ik verwacht een release tussen 24 november en 15 december, hoogstwaarschijnlijk aangekondigd in de loop van volgende week.
     
     

Reageer

Reactie aan het plaatsen...