Abarth Punto Evo
Eergisteren berichtten we als eerste over het feit dat Prins Laurent binnenkort met een Abarth Punto Evo zal rondrijden, verschillende media namen dit bericht gisteren over maar gingen daarbij wel erg negatief te keer.

Het groene imago van de Prins zou volledig weg zijn door zijn nieuwe aankoop. De ‘racemachine’ van Fiat maakt gebruik van een 1.4-liter turboblok en beschikt over 165 pk. Wat de oude media vergeet te vermelden is dat de nieuwe Abarth gebruik maakt van de MultiAir techniek die dankzij een gesofisticeerde kleppentiming onder andere de CO2-uitstoot verlaagt en tegelijk de prestaties verhoogt. De prins zal misschien wel in minder dan 8 seconden naar 100 km/u sprinten maar het theoretisch verbruik ligt met 6 liter/100 km uiterst laag voor een ‘racemachine’. De theoretische CO2-uitstoot van 142 gram/km is daarnaast niet zo excessief als de vroegere modellen met een steigerend paard van de Prins. Daarnaast gaat het om een benzinemotor, waardoor hij veel minder fijnstof uitstoot dan de meeste roetstokers in ons land.

Uiteraard zal de Abarth Punto Evo in het dagelijks verkeer en zeker in de stad meer verbruiken, maar het kleine scheurijzer is in ieder geval een verantwoorde keuze van de Prins. Hij is net als elke Belg nog steeds vrij om zijn vervoer zelf te kiezen, en we geven hem zeker geen ongelijk in zijn keuze. Een Porsche 911 Carrera verstookt bijvoorbeeld theoretisch 10,3 liter/100 km en heeft een CO2-uitstoot van 242 gram/km. Daarnaast is de man ook zeer prijsbewust, met een startprijs van 19.300 euro is de Abarth Punto Evo één van de goedkoopste hot hatchbacks van het moment. De Porsche 911 gaat voor het vijfvoudige over de toonbank.

Lees hier onze rijtest met de Abarth Punto Evo

Abarth Punto Evo