Rijtest: Saab 9-3 2.0T XWD Aero Sport-Hatch

Rijtest Saab 9-3 Sport-Hatch
We mogen van geluk spreken dat er nog ondernemers met durf zijn, zonder was deze test misschien wel overbodig. Nu Saab een fikse doorstart maakt kunnen we maar beter eens onderzoeken wat de Zweden te bieden hebben.

Het zag er lange tijd niet goed uit voor Saab, maar dankzij Victor Muller krijgt Saab nu een tweede kans. En het lijkt allemaal goed te lopen voor de Zweden, het merk heeft een deal met BMW op zak en denkt met de aanstelling van Jason Castriota als designhoofd volop aan de toekomst. Saab moet het voorlopig wel nog even met twee modellijnen stellen, de nieuwe 9-5 belooft een succes te worden, de 9-3 modellen moeten het nog even volhouden tot de opvolgers eraan komen. Wij reden met de gefacelifte 9-3 Sport-Hatch, uitgerust met een 2-liter turbomotor en Cross wheel drive. Dat klinkt alvast veelbelovend.

Rijtest Saab 9-3 Sport-Hatch 2.0T XWD

De gefacelifte 9-3 is een stuk strakker geworden dan zijn voorganger, de neus is wat scherper en agressiever vormgegeven en de vernieuwde koplampen werden bovenaan van een subtiele LED-strip voorzien. Ook achteraan werd er aan het design gesleuteld, zo werden de achterlichten vervangen door melkwitte exemplaren die mooi aansluiten bij de Sport-Hatch. Wie voor het Aero uitrustingsniveau kiest krijgt er nog wat leuke extra’s bovenop zoals een dubbele uitlaat, een voor- en achterspoiler, 17″ velgen en geïntegreerde mistlichten. Deze extra’s zorgen ervoor dat de 9-3 er een stuk sportiever uit gaat zien, en daarmee ook meteen een stuk begeerlijker. Door zijn licht aflopende daklijn lijkt de 9-3 steeds in beweging, het zicht rondom is daarnaast optimaal. Alleen de zijspiegels mogen wat groter, die zijn iets te smal vormgegeven.

Saab 9-3 Sport-Hatch 2.0T XWD

Binnenin merken we dat de Saab 9-3 voor een zakelijk publiek gebouwd wordt. Het geheel oogt misschien wel iets te conservatief, maar dat kan deels toegeschreven worden aan het volledig zwarte interieur van ons testmodel. De verwijzingen naar het vliegtuigverleden van Saab zijn dan weer wel leuk, maar blijven erg beperkt. De sleutel stop je in de middenconsole in het contact, en je draait er volgens een strikte procedure de motor mee tot leven. De handrem zit daarnaast leuk verwerkt en de ventilatiemonden hebben met hun rasterstructuur een sterke uitstraling. Vooral ’s nachts komt het cockpit gevoel tot leven, de groene tellers en de sfeer in de wagen doen je dan onbewust naar een landingsbaan rijden. Ook de waarschuwingsgeluidjes lijken wel van een Boeing te komen, het geheel sluit dus mooi bij elkaar aan. De bediening van alle functies gaat trouwens zeer eenvoudig, alleen het GPS systeem heeft ons niet de volle 100% overtuigd, daar doen de concurrenten het toch iets beter. Op de achterbank is er trouwens voldoende ruimte voor 2 volwassenen of 3 kinderen. De kofferruimte biedt plaats aan 477 liter bagage, en wanneer je de achterbank neerklapt, stijgt het volume tot 1.331 liter. Ruim genoeg, al is de bagageruimte bij de concurrentie vaak net iets ruimer.

Saab 9-3 Sport-Hatch 2.0T XWD

Onder de motorkap van ons testmodel vonden we een 2-liter groot turboblok dat voor 210 pk en 300 Nm koppel zorgt. De expertise die Saab heeft opgebouwd op het gebied van turbolading merken we vrijwel meteen. De turbowijzer in het interieur blijkt daarbij je beste speelkameraad, het motorgeluid klinkt daarnaast krachtig door in het interieur. Ondanks het feit dat deze 9-3 met XWD pas in 8,5 seconden naar 100 km/u sprint, heb je toch een hogere snelheidsbeleving doordat de serene sfeer in de cockpit heerlijk contrasteert met de sfeer die de mechaniek rondom uitademt. Het Saab karakter is dus prominent aanwezig, al vermoeden we dat de toekomstige 9-3 nog meer deze sfeer zal uitdragen, het post-GM tijdperk zal op dat vlak ongetwijfeld erg interessant worden. Een turboblok moet uiteraard gevoed worden, gemiddeld verbruikten we 10,5 liter/100 km, terwijl het gecombineerde traject volgens de opgegeven maatstaf een verbruik van 8,1 liter/100 km zou moeten opleveren. Het motorgamma biedt nog meer turbomotoren aan, zo kan de 2.0T ook zonder XWD besteld worden, is er een 1.8t beschikbaar met 150 pk of 175 pk (BioPower) en kan je ook dieselen met de 1.9 TTiD in een versie met 130, 160 of 180 pk.

Rijtest Saab 9-3 Sport-Hatch 2.0T XWD

De Saab 9-3 2.0T laat zich vlot sturen, daarbij zorgt de Cross wheel drive (XWD) voor extra veel grip. Het sportstuur ligt zeer goed in de hand, en de wagen reageert ook vlot op de instructies die ermee worden doorgegeven. Het mag misschien allemaal nog net iets scherper, maar deze 9-3 Sport-Hatch wordt uiteraard vooral op snelwegen gereden, en daar doet hij het uitermate goed. De stoelen van de 9-3 zitten uitermate comfortabel, en in tegenstelling tot wat je in eerste instantie zou verwachten bieden ze meer dan voldoende steun zodra je iets sneller de bocht omgaat. Op een bochtig parcours helpt de XWD uiteraard voor een groot stuk, zeker als het wegdek in slechte staat verkeerd. Het woord tractieverlies kan je hier dan ook meteen uit je woordenboek schrappen, wat toch voor extra zekerheid zorgt als je vaak op de baan bent. De 2.0T kan ook zonder vierwielaandrijving besteld worden, vermoedelijk hebben de voorwielen het dan niet altijd even gemakkelijk om al dat vermogen op de weg neer te zetten.

Saab 9-3 Sport-Hatch 2.0T XWD Aero

Saab kent voor zijn modelgamma steeds drie uitrustingsniveaus, in stijgende volgorde gaat het om Linear, Vector en Aero. In de Linear uitvoering is de Saab 9-3 Sport-Hatch er vanaf 29.190 euro, hiervoor koop je de 1.9 TTiD met 130 pk. De Linear uitvoering beschikt meteen over een uitgebreide standaarduitrusting met onder andere Night Panel, snelheidsregelaar, twee zones airco, elektrische ruiten, een resem veiligheidssystemen, Radio/CD/MP3, 15″ stalen velgen en bediening aan het stuur. Wie voor de Vector uitvoering kiest krijgt bovenop de Linear uitvoering 17″ lichtmetalen velgen, lederen sportstuur en zetels (voorzetels verwarmd) en een metaal ‘look’ in het interieur. De Aero doet daar nog een schepje bovenop met een sportchassis, voor- en achterspoiler, high-performance remmen en een matte chroomstrip boven de deuren. Ons testmodel is er vanaf 39.190 euro, als concurrent vergelijken we graag eens met de Audi A4 Avant S-Line Quattro met 2.0 TFSI (211 pk) die vanaf 43.740 euro de dealer verlaat. Saab heeft prijstechnisch gezien dus zeker een troef in handen. De volledige prijslijst kan je hier doornemen.

Saab 9-3 Sport-Hatch XWD Aero 2.0T

Conclusie

Saab heeft met zijn rijke historie zeker genoeg bestaansrecht verworven, en de toekomst ziet er meer dan veelbelovend uit. Nu het merk het juk van GM van zich heeft afgeworpen, zal de rijke geschiedenis van het merk bij de volgende modellen ongetwijfeld nog meer in de verf gezet worden. De Saab 9-3 zorgt voor een bijzondere rijbeleving, het turboblok met de verslavende turbowijzer en dito uitlaatgeluid zijn daarbij de ingrediënten. De rest wordt afgekruid met een vleugje Zweedse sereniteit in het interieur en enkele bijzondere designextra’s voor het exterieur. De 9-3 stuurt goed en zorgt met XWD voor een zeer veilig gevoel. Door zijn relatief hoog verbruik zal de 2.0T in België niet zo vaak gekocht worden, maar de 1.9 TTiD motoren voldoen ongetwijfeld voor de Belgische markt. De kostprijs kan ook helpen om je beslissing te nemen, de 9-3 is merkbaar goedkoper dan zijn concurrenten, en in ruil krijg je een bijzondere wagen die daarnaast ook niet op elke straathoek te zien is. Enkel de iets minder handige GPS en de iets te stroeve versnellingsbak zouden je eventueel kunnen tegenhouden.

Saab 9-3 Sport-Hatch 2.0T XWD Aero

Overzicht

+ Comfortabele stoelen
+ Verslavende turbowijzer en dito uitlaatgeluid
+ Ruime koffer en voldoende ruimte achterin
+ XWD

– Hakerige versnellingsbak
– Verbruik 2.0T – 10,5 liter/100 km
– Iets te sober interieur?
– GPS

Saab 9-3 Sport-Hatch 2.0T XWD

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...