Abarth Punto Evo 500C rijtest
Op het autosalon van Genève konden we op de Abarth-stand twee nieuwe modellen zien pronken. Hoog tijd om deze aan de tand te voelen!

Abarth nodigde ons uit om deze twee kleine schorpioenen te testen op en rond het circuit van Mettet. Het circuit van Mettet is een zeer recent circuit. Ook al is het redelijk compact qua lengte, toch bevat het ongeveer elke mogelijke bocht die je je kan indenken. Het is dus een redelijk technisch circuit. De eerste bocht die je ingaat is een lange bocht van 180°, waarna je door een S-bocht moet. Vervolgens moet je een scherpe U-bocht nemen om dan vanuit de hoogte een S-bocht naar omlaag te nemen. Dan volgen er nog twee scherpe bochten, waarna je over de finish heen kan razen. Het circuit is vooral bedoeld voor motoren, maar wagens kunnen er hoe dan ook bakken plezier beleven! Bij aankomst zagen we een hele hoop nieuwe testwagens staan, geparkeerd naast een hoop vlaggen. Nothing is like an Abarth of An Abarth is like nothing? Aan ons om dit uit te zoeken…

Abarth_500C Punto_Evo

Na een korte briefing – de CEO van Fiat Belgium laat weten dat hij lange toespraken maar niets vindt – mochten we het circuit van Mettet op. Hugo Arellano, piloot van de Abarth 500 Assetto Corse, laat ons wel nog even weten dat hij naar alle waarschijnlijkheid sneller zal rijden dan ons, maar veel moeten we ons daar niet van aantrekken, deze racer vindt zelf wel een manier om ons in te halen. Onder de motorkap van onze testmodellen schuilt een 1.4 liter turbomotor, die in het geval van de Abarth Punto Evo 165 pk (eventueel 163 pk om de fiscus blij te houden) levert. Hierdoor sprint dit model in 7,9 seconden naar 100 km/u en behaalt hij een topsnelheid van 213 km/u. Het koppel ligt 20 Nm hoger dan bij zijn voorganger en komt neer op 250 Nm. Ondanks deze mooie cijfers zou dit model voldoende hebben aan 6 liter benzine per 100 km en stoot hij 142 gram per km uit. Als je er rustig mee rijdt, iets wat we op het circuit net niet gedaan hebben. Om deze Abarth Punto Evo nog een extra milieuvriendelijke touch te geven, werd hij uitgerust met een start/stop-systeem.

Punto_Evo Abarth

Op voorhand werd ons duidelijk gemaakt dat de wagen over een sportschakelaar beschikt, die de naam Manettino draagt. Hieruit concludeerden we dat Manettino Italiaans moet zijn voor een stijvere ophanging, minder tussenkomst van het stabiliteitssysteem en een snellere gasrespons. Of toch iets in die aard, want de Manettino-stand maakte de wagen een stuk sportiever. Rijden dan maar! In de eerste bocht houden we het rustig en tasten we onze grenzen af. Na eventjes oefenen is het dan tijd om het gaspedaal te vloeren. Bij voldoende hoge toeren schiet de Abarth vooruit als een speer. Het gaspedaal is levendig en reageert maar al te graag op de input die het krijgt van de rechtervoet. Wanneer het dan uiteindelijk tijd is om te remmen, merken we dat de wagen geen onverwachte rembewegingen maakt en mooi lineair vertraagt. Bij bruusk remmen beginnen de pinkers van de wagen te snel te functioneren, bij wijze van veiligheid. Stel u als lezer gerust een zestal Abarths voor die met knipperende pinkers over het circuit knallen.

Punto_Evo Abarth

Na het remmen is het tijd voor het betere bochtenwerk. De Fiat Punto Evo stuurde al redelijk scherp, de Abarth Punto Evo doet daar nog een – heel grote – schep bovenop. Bij hevig insturen heeft de wagen wel wat last van onderstuur, maar dat kunnen we deze voorwielaandrijver niet echt kwalijk nemen. De wagen volgt netjes onze stuuraanwijzingen en wanneer we overdadig zouden sturen, grijpt de stabiliteiscontrole in. De stabiliteitscontrole kan niet uitgeschakeld worden, maar haar invloed wordt wel kleiner in de sportstand. Bovendien laat dit systeem behoorlijk veel bandengepiep en rokend rubber toe, wat erop wijst dat er ondanks de steeds aanwezige stabiliteitscontrole toch een enorme dosis fun te beleven valt. De kuipstoelen van de Abarth Punto Evo omsluiten de bestuurder en de passagier goed en zijn meer dan welkom op een circuit.

Punto_Evo Abarth

De Abarth Punto Evo is vooral bedoeld voor jonge, sportieve en mannelijke consumenten. Naast een stevige portie plezier beschikt hij over een hele hoop veiligheidssystemen. Naast de stabiliteitscontrole beschikt hij bijvoorbeeld ook over 7 airbags. Abarth wil beginnende plezierrijders duidelijk tegen henzelf beschermen, misschien geen slecht idee, want deze schorpioen kan wel degelijk bijten. Ook de prijs van de wagen is afgestemd op jonge consumenten, met zijn €19.300 als standaardprijs is de Abarth Punto Evo zeker niet onbetaalbaar, integendeel zelfs! Volgens ons is dit model niet enkel ideaal voor de jonge en sportieve consument, maar kan hij ook perfect dienstdoen als tweede wagen.

Punto_Evo Abarth

In de namiddag stond een testrit met de Abarth 500C op het programma. Dit model is vooral bedoeld voor trendy vrouwelijke klanten, die naast een schattig wagentje toch ook wel wat sportiviteit zoeken. De Abarth 500C is niet echt een cabrio, maar geeft alleszins een aangenaam cabrio-gevoel. Verder beschikken de trendy klanten van de Abarth 500C standaard over airco, parkeersensoren en bi-xenon koplampen. Deze hippe kopers zullen graag horen dat de Abarth 500C op ongeveer elke mogelijke manier te personaliseren is, maar wat ze misschien minder graag zullen horen, is dat de Abarth 500C enkel met een automaat leverbaar is. De MTA Dualogic™ versnellingsbak  “Abarth Competizione” gooit namelijk redelijk wat roet in het eten. De Abarth 500C beschikt over ongeveer elk ingrediënt om een plezierige wagen neer te zetten, van een krachtige motor tot een goed stuurgevoel, een strakke ophanging en een leuk interieur. Jammer genoeg steekt het schakelgedrag van deze kleine cabrio tegen. Bij het terugschakelen kunnen we op zich niet echt klagen, de wagen schakelt vlot terug en laat bovendien nog eens een leuk uitlaatgeluid horen. Het opschakelen is dan weer een stuk minder aangenaam en verloopt met grote schokken. Wie denkt dat het betert wanneer je de automaat zelf vertelt wanneer hij moet opschakelen door aan de schakelflippers achter het stuur te trekken, is er aan voor de moeite. Het opschakelen verloopt echt niet vlot en verpest een deel van het rijplezier.

Abarth_500C

De Abarth 500C wordt door dezelfde 1.4 liter turbomotor aangedreven als de Abarth Punto Evo, maar beschikt over iets minder vermogen, 140 pk om precies te zijn. Nul naar honderd doet hij in zo’n 7,9 seconden, mede dankzij 209 Nm aan koppel. Hij zou voldoende hebben aan zo’n 6.5 liter benzine per 100 km, al bij al een sterk cijfer. De kostprijs van dit model komt neer op €21.200. Voor bepaalde kleurenschema’s, velgen, uitlaten en andere veredelingen van dit model, moet je uiteraard in je zakken tasten.

Abarth_500C

Voor beide modellen is er een Esseesse-kit beschikbaar, die op het autosalon van Parijs werd voorgesteld. Deze omvat onder meer nieuwe velgen, een nieuwe luchtfilter, extra vermogen, een betere ophanging en betere sportstoelen… Ongeveer één derde van de Abarth-klanten (230 klanten in 2009 en al meer dan 200 in 2010) gaat effectief over tot de aankoop van dit pakket. Wanneer de koper van een Abarth zonder Esseesse-pakket zou willen overschakelen naar een Esseesse-pakket, dan kan dat binnen een jaar na de aankoop en een bepaald aantal kilometers.

Abarth_500C

Op het circuit van Mettet stond er ook nog een Abarth 500 Assetto Corse, de wagen van piloot Hugo Arellano. Dit model is een hevig aangepaste versie van de Abarth 500. Binnenin doet enkel de schorpioen in het midden van het stuur je denken dat het om een Abarth gaat, voor de rest heeft deze wagen alles weg van een rally-wagen. Hij beschikt dan ook over een rolkooi, netten aan de deuren en een speciaal sportstuur. Ook de ophanging is een stuk strakker, dat zie je duidelijk wanneer de wagen in je achteruitkijkspiegel komt aangereden en enkele seconden later een bocht die voor je ligt neemt op uiterst snelle wijze. Dat model beschikt over 200 pk en 300 Nm.

Abarth_500_Assetto_Corse

Conclusie

Er zijn dus vanaf heden twee nieuwe wagens op de markt die goed betaalbaar zijn voor jonge consumenten en toch een hoge dosis plezier opleveren. De Abarth Punto Evo heeft een zeer goede indruk nagelaten en had op het eerste zicht niet direct grote fouten die we hem kwalijk kunnen nemen. De Abarth 500C had alles in huis om een topwagen te zijn, maar jammer genoeg is de automaat een spelverpester. Hoe dan ook, de conclusie van vandaag luidt: Nothing is like an Abarth!

Punto_Evo Abarth

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes