Ford Galaxy rijtest
De Ford Galaxy kreeg onlangs een opfrisbeurt. Reden genoeg om met deze ruime zevenzitter op pad te gaan!

In 2006 werd de derde generatie van de Galaxy gelanceerd en dit jaar kwam er een nieuwe versie uit. De Ford Galaxy wordt in België gebouwd, in Genk om precies te zijn. De derde generatie is de eerste generatie van de Ford Galaxy die een serieuze afstand neemt van de Volkswagen Sharan. Aan de buitenkant veranderde tijdens de facelift vooral de blik van de koplampen en achterlichten en binnenin vinden we enkele kleine details die werden herzien. Deze Ford Galaxy kent genereuze afmetingen, hij is dan ook voor grote gezinnen bestemd. Hij meet zo’n 4,8 meter in de lengte en 1,8 meter in de breedte. Dankzij zijn hoogte van 1.8 meter voelt dit model dan ook uiterst ruim aan. Door al deze flink bemeten afmetingen is de Galaxy in staat zeven zetels te herbergen, zeven zetels die bovendien voldoende beenruimte bieden aan de passagiers en waarvoor er geen meerkost aangerekend wordt. Wanneer er zeven passagiers plaatsnemen, schiet er nog 435 liter bagageruimte over. Met de twee achterste zetels ingeklapt, neemt de bagageruimte toe tot 1260 liter en wanneer je de enkel de voorste stoelen nog overeind laat staan, bekom je een fenomenale bagageruimte van 2325 liter.

Ford Galaxy Rijtest

Het meest handige aspect aan de kofferruimte van de Ford Galaxy is dat de laadvloer volledig vlak gemaakt kan worden. Toegegeven, in het begin moet je eventjes zoeken hoe dat precies moet, maar wanneer je dan eindelijk weet hoe de zetels weggevouwen kunnen worden, is het een koud kunstje om de passagiersruimte om te toveren naar een laadruimte. De ruimte voor de passagiers is genereus en bovendien nog eens comfortabel én ergonomisch. De achterste rij stoelen is relatief gemakkelijk toegankelijk door de middelste rij zetels weg te klappen. De beenruimte achteraan volstaat zelfs voor volwassen personen, op voorwaarde dat de zetels op de middelste rij niet helemaal naar achter geschoven staan. Die zetels zijn namelijk verstelbaar naar voor en naar achter. Optioneel kan de Galaxy worden uitgerust met een console die aan de binnenkant van de wagen over de gehele lengte van de wagen loopt, zoals te zien is op de foto hierboven. Uiterst praktisch voor lange reizen, hierdoor kunnen alle passagiers namelijk een behoorlijke hoeveelheid bagage wegwerken.

Ford Galaxy Rijtest

De Ford Galaxy gaat over de toonbank vanaf €30.565. Toegegeven, een hele hoop geld, maar je krijgt er ook behoorlijk wat voor in de plaats. Zo hoef je bijvoorbeeld niet bij te betalen voor elektrische en verwarmde buitenspiegels, komt de airconditioning standaard en – belangrijk voor grote gezinnen – wordt de Galaxy standaard geleverd met zeven zitplaatsen. Wie bovenop de basisuitrusting – die de naam Trend meekrijgt – nog een hele hoop opties wenst, kan het Ghia-pakket kopen. Daarbij krijg je onder meer een plafondconsole die over het hele plafond doorloopt en waarin je een heleboel kleine spullen kan opbergen. Ook cruise-control, 17″ velgen en een regen- en lichtsensor behoren tot het Ghia-pakket. De totale kostprijs van een Ford Galaxy Ghia bedraagt €32.465. Ons testmodel kende nog enkele extra opties waaronder lederen zetels, parkeerhulp, getinte ruiten, adaptieve cruise control, dodehoekwaarschuwing, navigatie met touchscreen… De totale kostprijs van deze compleet uitgeruste Ford Galaxy komt neer op €48.385.

Ford Galaxy Rijtest

Ons testmodel werd uitgerust met een 2.0 liter grote TDCI-motor, die 163 pk levert. Hij werd gekoppeld aan een Powershift-automaat die kiest tussen zes verschillende verzetten. De motor is zeker en vast krachtig genoeg voor deze 1.750 kg wegende kolos. Hij weet zelfs op een redelijk trillingsvrije manier te functioneren en ook met de demping van het motorgeluid zit alles best wel snor. De automaat is dan weer niet de beste keuze die kopers kunnen maken. Wanneer je lineair optrekt, handelt de automaat zeer correct en precies, maar wanneer je veel vertraagt en accelereert laat hij soms wat steken vallen, waardoor de kracht van de motor wat uitblijft. De Powershift-transmissie beschikt over een sportstand en je kan ook zelf schakelen, maar deze mogelijkheden zijn misschien wat overbodig voor deze Ford Galaxy. Sportiviteit lijkt ons namelijk geen must voor gezinswagens. De 2.0 TDCI-motor sprint naar 100 km/u in 10,4 seconden, niet slecht voor een monovolume. Het gemiddeld vebruik dat Ford opgeeft, zo’n 6 liter per 100 km, gaat niet volledig op. Wij wisten af te klokken op zo’n 8,8 liter per 100 km, een cijfer dat niet direct in de buurt ligt van de fabrieksopgave, maar hoe dan ook aanvaardbaar is voor een enorme familiewagen.

Ford Galaxy Rijtest

Tijdens het rijden merk je dat je met een hoge, brede en lange wagen onderweg bent. Het stuurgedrag is niet per se lomp, maar extreem scherp valt het ook niet te noemen. Toch wordt elke stuurbeweging vlotjes omgezet naar de weg. De wagen is afgeveerd op een dusdanige manier waardoor hij steeds comfortabel aanvoelt, zonder al teveel heen en weer te deinen. Om de wagen mooi op zijn plaats te houden, voorziet Ford standaard ESP en EBA. ESP is een systeem dat de stabiliteit garandeert, terwijl EBA de helpt bij een noodstop. EBD (Electronic Brakeforce Distribution) zorgt er dan weer voor dat remkracht op een juiste manier verdeeld wordt.

Ford Galaxy Rijtest

Als chauffeur konden we genieten van een overzichtelijke cockpit die een hoge zitpositie bood en dus een goed zicht op de weg. Ook het zicht naar achter, zowel via de achteruitkijkspiegels aan de zijkant als binnenin de wagen, is meer dan genereus. Het interieur blijkt bovendien goed afgewerkt en tijdens de ontwikkeling had men duidelijk oog voor detail. Zo lijkt de handrem wel afkomstig uit een ruimtetuig – voor zover die dingen een handrem hebben – en je kan een snelle blik naar de kinderen op de achterbank werpen dankzij een klein, maar handig spiegeltje dat uit het plafond klapt. Dankzij het touchscreen in het midden is het navigatie- en entertainmentsysteem handig te bedienen, stukken handiger dan de navigatie die we in de Ford Focus of S-Max terugvinden. Dankzij het grote scherm is de correcte weg ook goed af te lezen en dankzij de weergave van de navigatie op het scherm in het midden van het instrumentenpaneel, hoef je je ogen zelfs niet van de weg te houden. Het multifunctionele stuur zorgt er op haar beurt dan weer voor dat je de handen niet van het stuur moet halen, je kan er namelijk ongeveer alles behalve de airconditioning mee bedienen.

Ford Galaxy Rijtest

Samenvattend is de  Galaxy dus de ideale wagen voor gezinnen met vijf kinderen. Hij is uiterst praktisch en bovendien zijn er kleine details die deze wagen aangenaam maken voor zowel ouders als kinderen. Wanneer de kinderen een stuk groter geworden zijn, zal de achterbank nog steeds ruimschoots volstaan als het op beenruimte aankomt en wanneer ze dan uiteindelijk het huis uit gaan, kan de koffer dankzij zijn astronomische afmetingen direct ook dienen als verhuiswagen. Zijn beginprijs is aanvaardbaar en gelijkaardig met die van de concurrenten. Het grote voordeel is wel dat de zeven zetels van de Galaxy tot de standaarduitrusting behoren, wat bij de concurrentie niet altijd het geval is. Het enige wat echt tegenvalt aan deze wagen is zijn automatische versnellingsbak.

Ford Galaxy Rijtest

Overzicht

+ Veel binnenruimte
+ Zeven volwaardige zitplaatsen
+ Vlakke laadvloer

– Automaat

Ford Galaxy Rijtest

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes