Ssangyong Korendo
Het Koreaanse Ssangyong is terug van weggeweest. Door de crisis – of was het toch iets anders? – verdween het even van markt, maar nu is er terug een Belgische importeur.

Verantwoordelijke hiervoor is Alcopa, de groep die de import in België voor nog 5 andere merken voor haar rekening neemt. Misschien klinkt deze naam redelijk onbekend, maar deze autogroep uit Kontich bij Antwerpen neemt alvast de import van Hyundai, Suzuki en Isuzu voor haar rekening.

De verkoopscijfers van Ssangyong liepen heel wat terug na de zware economische crisis die autoland de voorbije jaren trof. Dankzij inspanningen van de Koreaanse overheid en de Koreaanse banken kon Ssangyong terugkeren naar het wereldwijde toneel. Hoofdinvesteerder, naast enkele Koreaanse banken, is het (voor ons) redelijk onbekende Mahindra, één van de toonaangevende autoproducenten uit India. De Indiërs bieden naast heel wat kapitaal hun technische expertise, SsangYong biedt in ruil het internationale distributienetwerk om hun modellen in Europa aan de man te brengen.

Waar men vroeger het Koreaanse automerk verweet dat er duchtig design gekopieerd werd van Europese modellen, heeft men nu het over een andere boeg gegooid. Eind dit jaar maakt de Ssangyong Korando zijn opwachting bij ons, het design is van de pen van het beroemde Italiaanse Giugiaro afkomstig. Krachtbron van dienst wordt een Europese 2.0 dieselmotor, goed voor 175pk, later volgt dan nog een fiscaal vriendelijke dieseluitvoering met lager vermogen en een 2.0 benzinemotor. Concurrenten voor de Korando worden ongetwijfeld de Kia Sportage, Hyundai ix35 en Nissan Quasqai.

Of deze compacte SUV de redding zal bieden voor Ssangyoung zal enkel de toekomst uitwijzen, de komt van een nieuwe designlijn is alvast een positieve stap vooruit.

Ssangyong Korando