nieuwe Jaguar XJ rijtest
De nieuwe Jaguar XJ moet tonen dat Jaguar helemaal terug is. Van het oudbollige design van de vorige generatie is dan ook niets meer terug te vinden.

Bij de lancering van de Jaguar XF brak Jaguar radicaal met haar verleden en kwam het met een hedendaags ontwerp. Ook de nieuwe Jaguar XJ werd een stuk moderner getekend dan zijn voorganger. Aan de voorkant zien we nieuwe koplampen die zeer stijlvol voor de dag komen. Ook achteraan vinden we elegante achterlichten terug die op één of andere manier aan katachtigen doen denken. De zijlijn is zodanig dynamisch getekend dat we er niet direct in slaagden deze wagen ofwel als vierdeurscoupé ofwel als luxelimouse te definiëren. De Jaguar XJ heeft namelijk het design van een vierdeurscoupé, maar beschikt aan de andere kant over voldoende hoofdruimte voor passagiers achteraan. Het lijkt er dus op dat Jaguar erin geslaagd is het beste van twee werelden te combineren.

Binnenin vinden we een compleet vernieuwd interieur terug, dat toch het traditionele comfort van de vorige Jaguar XJ weet te herbergen. De stoelen zitten buitengewoon heerlijk en je moet echt je best doen om ook maar een kleine glimp van een stukje plastiek op te vangen. Ook de rit is – ondanks de 20″ velgen op ons testmodel – behoorlijk comfortabel, kortom de nieuwe XJ heeft alles wat een koper van de vorige Jaguar XJ zou verwachten. Maar daar doet hij nog een schepje bovenop. Naast de klassieke weelde beschikt de XJ namelijk over behoorlijk wat moderne gadgets. Zo vind je als bestuurder niet langer tellers terug in het instrumentenpaneel, maar zie je een scherm over de gehele breedte. Op dat scherm wordt steeds de snelheidsmeter in het midden geprojecteerd, maar als bestuurder kan je zelf kiezen welke andere informatie je laat verschijnen. Zo kan je ervoor kiezen het brandstofniveau, de boordcomputer, de toerenteller, een keuzemenu of het navigatiesysteem weer te geven. Een zeer handig gadget, aangezien je op die manier minder naar het centrale scherm moet kijken en je ogen op de weg kan houden. Het centrale scherm is overigens een Dual View scherm. Dat wil zeggen dat je als bestuurder bijvoorbeeld naar het navigatie-menu kan kijken, terwijl je passagier tegelijkertijd kijkt naar een DVD. Ongetwijfeld een handig gadget voor lange reizen! Qua afwerking scoort de nieuwe Jaguar XJ buitengewoon hoge punten. Alle naden sluiten feilloos op elkaar aan en het interieur voelt over het algemeen zeer solide, maar tegelijkertijd knus aan.

Standaard is de Jaguar XJ al redelijk flink uitgedost en dat merk je vooral aan de gadgets aan de binnenkant. In de Luxury-uitvoering (€81.700), de basisuitvoering, krijg je onder meer automatische xenonlampen én led-rails vooraan, koplampsproeiers, parkeerhulp achteraan, een regensensor, 18″ velgen, houtinleg, een navigatiesysteem, een handsfree kit, een panoramisch dak… teveel om op noemen. Wie nog wat meer luxe wenst, kan voor de Premium Luxury uitvoering (€86.600) kiezen. Bovenop de alreeds genereuze standaarduitrusting krijg je dan onder meer parkeersensoren vooraan, Keyless Entry (instappen zonder de sleutel boven te halen), volledige lederafwerking en extra heerlijke zetels met zetelverwarming. Nog meer luxe vind je bij het Portfolio-pakket (€95.300) met onder meer 19″ lichtmetalen velgen, vier klimaatzones, een suede hemelbekleding, een geluidsinstallatie met 600 Watt aan vermogen en zetels die nog beter zitten dan de zetels uit de Premium Luxury uitvoering, onder meer dankzij het feit dat ze ook gekoeld kunnen worden en beschikken over een massagefunctie. Het meest luxueuze pakket krijgt de naam Supersport mee en maakt je zo’n €111.100 armer. Je krijgt hiervoor meedraaiende koplampen, een achteruitrijcamera, 20″ velgen, een lederen hemelbekleding en verder wordt ongeveer elk onderdeel van de wagen met leder bekleed. Bij dit optiepakket hoort ook het touchscreen in het midden met DualView, een Bowers & Wilkins geluidsinstallatie met 1200 Watt aan vermogen en een digitale en analoge TV-tuner. Ons compleet uitgeruste testmodel beschikte over nog meer opties, waaronder zonnewering achteraan (€510), een speciaal lederen verwarmd stuurwiel (€463), DAB-radio (€470), actieve cruise-control plus remassistent (€1.880) en dodehoeksensoren (€660). Dat maakt dat de totaalprijs van ons testmodel neerkomt op €116.703. Dat is natuurlijk een hele hoop geld, maar je krijgt er dan ook heel wat voor terug. De Jaguar XJ is ook beschikbaar met een lange wielbasis, die voor behoorlijk wat beenruimte achteraan zorgt. Mensen die vaak volwassen passagiers vervoeren vinken deze optie best aan, want de beenruimte van de Jaguar XJ met kleine wielbasis volstaat, maar daarmee is ook alles gezegd.

Onder de motorkap van ons testmodel ligt een 3.0 liter grote V6 dieselmotor die 275 pk en 600 Nm levert. Hierdoor kan hij in 6,4 seconden naar 100 km/u sprinten vanuit stilstand. Vooral het hoge koppel doet de wagen vlot accelereren in lage toeren. De Jaguar XJ beschikt over een zestraps automaat die zich over het algemeen zeer goed van zijn taak kwijt. Wanneer je rustig wilt rijden, zet je de wagen in de D-stand en schakelt de XJ behoorlijk soepel. Wanneer je een sportiever weggedrag verwacht, kies je best voor de S-stand. Dan schakelt de Jaguar XJ iets forser, maar soms gaat dit gepaard met enkele schokken. Het grote nadeel van deze automaat doet zich voor wanneer je met trage snelheid bijvoorbeeld een kruispunt nadert en plotseling aan snelheid wilt winnen. De hernemingen dan zijn behoorlijk traag en het terugschakelen loopt niet bepaald  van een leien dakje. Best schakel je dan zelf terug aan de hand van de schakelflippers achter het stuur. Dan levert de wagen plots wel het vermogen dat je nodig hebt. De 3.0 liter V6-dieselmotor laat een krachtige indruk na en levert zeker en vast voldoende vermogen. In deze klasse wagens zijn chauffeurs soms iets veeleisender. Voor hen zijn er nog twee andere motoren, het is te zeggen twee varianten op de 5.0 liter V8-benzinemotor. De ene motor levert 385 pk en de andere 510 paarden. We hebben beide motoren al eens eerder getest en zijn tevreden over de enorme hoeveelheid vermogen die ze weten te leveren. De 5.0 liter V8-motor met 385 pk leent zich perfect tot het betere cruisewerk, terwijl de 5.0 liter V8-motor met 510 pk zich volledig toelegt op prestaties. Hoe dan ook zijn beide varianten pareltjes van motoren. Verder is het zo dat Range Rover onlangs een nieuwe dieselmotor heeft geïntroduceerd die 4.4 liter groot is en beschikt over 313 pk en 700 Nm. Het zou ons niet verbazen mocht Jaguar deze motor binnenkort ook gaan gebruiken in de XJ.

Op zich is de Jaguar XJ een redelijk dynamische wagen. Met het Supersport-pakket waar ons testmodel werd uitgerust, wordt de wagen er enkel maar dynamischer op. Dankzij 20″ velgen is de wegligging subliem, al moet hij hierdoor soms wel aan comfort inboeten. Liefhebbers van sportieve modellen zullen echter watertanden wanneer ze horen dat niet enkel de 20″ velgen bijdragen tot het sportieve karakter van dit model. De Jaguar XJ beschikt immers nog over een sportstand voor de versnellingsbak en een dynamische stand voor de ophanging. Wanneer je de sportstand kiest bij de versnellingsbak zal de Jaguar XJ sneller terugschakelen dan normaal en ook een hoger toerental aanhouden. De hernemingen die in de normale stand niet altijd even optimaal waren, zijn in deze stand stukken beter. Wanneer je niet enkel snelheid in een rechte lijn wenst, kan je de dynamische modus van het onderstel inschakelen. De ophanging zal dan iets strakker worden, waardoor je vlotter de bocht om kan. Wanneer je deze modus activeert, voel je overigens hoe de gordels van de Jaguar XJ je iets nauwer in je zetel trekken. Het instrumentenpaneel kleurt tegelijkertijd rood om te tonen dat het menens is. De lendensteun die de stoelen van de XJ bieden is in orde en kan bovendien naar wens aangepast worden, maar bij bijvoorbeeld afritten merkten we toch dat we soms uit onze zetels gesleurd werden. Deze Jaguar XJ is hoofdzakelijk op comfort afgesteld, maar kent toch dat tikkeltje sportiviteit.

De Jaguar XJ is een grote wagen, maar dit vertaalt zich hoegenaamd niet in een lomp weggedrag. De XJ stuurt verfijnd en doet steeds wat je van hem verwacht. Mocht het dan toch even mislopen, grijpt de stabiliteitscontrole in, tenzij je die eerder uitschakelde natuurlijk. Opvallend is dat de stabiliteitscontrole redelijk snel ingrijpt op een nat wegdek, de stabiliteitscontrole werkt dus goed, maar het stuurgedrag van de XJ bij nat wegdek scoort dan weer minder goede punten. Wanneer je rustig met deze limousine rijdt, voelt de wagen smooth aan zonder zweverig te worden. Dankzij de luchtvering slaagt hij er goed in oneffenheden uit het wegdek te filteren. Hoe dan ook zijn de 20″ velgen ons inziens iets te groot voor dit model. Een maatje kleiner zou hem niet minder mooi maken aan de buitenkant, maar wel een stuk comfortabeler om mee te rijden. En zeg nu zelf, van een Jaguar als deze verwacht je toch een subliem comfort? In vergelijking met de velgen lijken de remschijven aan de kleine kant, maar ze weten zeer goed hoe ze een wagen tot stilstand moeten brengen. Bij het remmen vertoont de Jaguar geen onverwachte bewegingen en wanneer je bruusk remt, trekt de XJ je gordels iets harder aan, over preventief handelen gesproken!

De Jaguar XJ zal het vooral moeten opnemen tegen de BMW 7-Reeks, de Lexus LS600h, de Audi A8 en de Mercedes S-Klasse. Het grote voordeel van de Jaguar XJ ten opzichte van de rest van de concurrenten is het feit dat hij een stuk spannender voor de dag komt dan alle anderen. Zijn design zal sneller de aandacht trekken en is een stuk gewaagder. Tijdens het rondrijden merkten we dan ook dat de Jaguar XJ erin slaagt vele hoofden te draaien. Ook aan de binnenkant vinden we een spannend interieur terug dat alles behalve conventioneel ontworpen werd. Op gebied van prijs is de Jaguar XJ bovendien een stuk competitiever dan zijn concurrenten. De Mercedes S-Klasse met een gelijkaardige uitrusting kost je zo’n €127.000, bij BMW heb je een gelijkaardige 7-Reeks voor €123.000 en de Audi A8 kost je zo’n €121.000.

Concluderend kunnen we stellen dat de nieuwe Jaguar XJ een wereld van verschil vertoont met de vorige generatie Jaguar XJ. Hij is een stuk gedurfder geworden, niet alleen gedurfder dan zijn voorganger, maar ook een stuk gedurfder dan zijn – nogal saaie – concurrenten. De wagen is relatief betaalbaar, al blijft €116.000 een hoop geld natuurlijk. De XJ beschikt over een heel arsenaal aan nieuwe snufjes en interessante technologieën, maar verloochent zijn traditioneel comfort helemaal niet. Op 20″ velgen is hij misschien net niet comfortabel genoeg voor wat je van een Jaguar zou verwachten, maar sportieve chauffeurs zullen deze sportieve toets ongetwijfeld weten te appreciëren. De 3.0 liter V6-dieselmotor levert ruimschoots voldoende vermogen, maar de automaat zou soms wel wat sneller mogen terugschakelen. Jaguar heeft een zeer mooie prestatie neergezet met deze XJ en we zouden het niet erg vinden deze wagen in de toekomst frequent in het straatbeeld te zien verschijnen.

Overzicht

+ Traditioneel comfort in harmonie met moderne gadgets
+ Stuk spannender design dan traditionele concurrentie
+ Rijgedrag
+ Aanvaardbaar verbruik

– Zicht naar achter is beperkt
– Automaat mag wat sneller terugschakelen

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes