In detail: Lexus CT200h

Lexus CT200h
De fonkelnieuwe Lexus CT200h zal op het autosalon van Parijs voorgesteld worden. Wij blikken even vooruit.

De Lexus CT200h is een milieuvriendelijke wagen die zijn kans gaat wagen in het segment van de compacte luxewagens. Hij wil vooral klanten overtuigen door zijn milieuvriendelijkheid, dit model is namelijk een hybride model wat wil zeggen dat hij door een verbrandingsmotor én een elektromotor aangedreven wordt.

De verbrandingsmotor is een 1.8 liter grote VVT-i benzinemotor en wordt bijgestaan door een elektromotor. Samen leveren deze motoren 136 pk en 142 Nm, waardoor de CT200h zich in 10,3 seconden naar 100 km/u kan begeven. De topsnelheid komt neer op 180 km/u. Deze prestaties vallen al bij al goed mee, maar vooral het verbruik dat hiermee gepaard gaat is extreem laag. De CT200h heeft namelijk voldoende aan 3,8 liter per 100 km en stoot 89 gram CO2 uit per km. Hierdoor kom je in aanmerking voor de ecopremie van 15% korting op je aankoop. Ook belangrijk is dat de wagen zo goed als geen NOx-deeltjes uitstoot.

Naast milieuvriendelijk is de Lexus CT200h uiteraard een luxe-wagen. Dat is onder meer te merken aan de 89 LED-lampjes die aan de buitenkant gebruikt werden. Deze verbruiken 45% minder energie en zien er een stuk fraaier uit. De wagen beschikt over hoogwaardige speakers die dankzij het gebruik van bamboehoutskool een snelle respons en heldere klank hebben, maar toch 26% minder wegen dan standaard speakers. De bediening van  het entertainmentsysteem – dat overigens een geheugen van 40 Gb heeft – kan gebeuren via een soort van muis. We testten dat systeem eerder al in de Lexus RX450h, waar het ons best wel beviel. Op onderstaande foto’s zien we een goed samengesteld en overzichtelijk interieur, dat uit degelijke en kwaliteitsvolle materialen vervaardigd is.

Schakelen gebeurt hoe dan ook aan de hand van een CVT-bak die op eenvoudige wijze bediend kan worden met de hendel die iets boven de muis van de wagen terug te vinden is. De CVT-bak zorgt voor een ontspannen rit, aangezien hij niet moet verleggen tussen versnellingen. Soms kan de respons tegenvallen, wanneer het iets sportiever mag.

Om het rijcomfort te verhogen heeft Lexus de CT200h voorzien van zijdelingse schokdempers voor- en achteraan, redelijk uniek bij compacte wagens. Hierdoor worden ongewenste trillingen vermeden, maar is het rijgedrag toch scherp genoeg. Wat misschien nog meer bijdraagt aan het scherpe weggedrag is het lage zwaartepunt. De batterij werd zo bijvoorbeeld onder de laadvloer binnen de wielbasis geplaatst en verder werd er gebruik gemaakt van aluminium en licht, maar uiterst sterk staal. Ook de bestuurder zelf zit redelijk laag, wat een extra sportief rijgevoel teweegbrengt.

De Lexus CT200h beschikt over drie verschillende rijmodussen. De eerste is EV, wat staat voor Electric Vehicle. De Lexus CT200h kan zuiver op elektriciteit rijden wanneer de snelheid lager dan 45 km/u blijft. Ideaal voor in het stadsverkeer. De batterij kan je zo’n 2 km ver brengen zonder aanspraak op de motor te moeten maken. In de ECO-modus, de tweede modus, reageert de gasklep minder fel op bruuske bewegingen van het gaspedaal en wordt het gebruik van de airco geoptimaliseerd. Ideaal voor een ontspannen rijgedrag, laat Lexus weten.

De laatste stand is de SPORT-stand. Deze stand is zuiver gericht op prestaties. De totale spanning van de wagen wordt van 150 Volt naar 650 Volt verhoogd, de toerentallen worden hoog gehouden en beide motoren werken samen om voor zoveel mogelijk kracht te zorgen. De stabiliteitscontrole en tractiecontrole zullen in deze modus bovendien minder snel ingrijpen dan anders.

Deel dit bericht:

1 reactie op "In detail: Lexus CT200h"

  1. Dimitri 16-09-2010 om 11:04

    Interieur is heel mooi,   exterieur is te jhonny achtig,  ik zou het bijna een subaru durven noemen langs de buitenkant.   De motorisatie is wss dezelfde als in de auris,  ik vraag mij af of het chassis ook afkomstig is van de auris

Reageer

Reactie aan het plaatsen...