Kia Sportage 2011 2.0 CRDI
Ook Kia beseft dat het compacte SUV segment meer en meer aan marktaandeel wint, vandaar dat het de Sportage terug naar de tekentafel stuurde. De nieuwe Sportage komt vanaf heden groter en milieuvriendelijker uit de hoek, net wat de markt lijkt te willen.

Lees hier onze rijtest met de nieuwe Kia Sportage!

Zoals elke vernieuwde telg binnen het Kia-gamma krijgt de Sportage het familiegezicht vooraan. Dankzij zijn grote afmetingen en dynamische lijnen brengt de Kia toch een impressionant zicht met zich mee, sommigen zouden het ontwerp zelfs sexy durven noemen. De Kia Sportage is een redelijk ruime SUV die 4 centimeter lager tegen de grond staat dan zijn voorganger, maar in alle andere dimensies wel groeide. Enkel de bagageruimte lijkt niet mee te groeien. De rage van de LED-daglichten heeft ook Kia bereikt, de Sportage wordt namelijk gekenmerkt door een kleine verlichte LED-strook onder de lichtbundel. Wat vreemd is, is dat de designers van de Sportage ervoor gekozen hebben om de pinkers achteraan niet te integreren in de achterlichtunits, maar die onderaan de wagen gepositioneerd hebben, waardoor ze niet altijd even zichtbaar zijn voor andere weggebruikers.

Rijtest Kia Sportage

Een SUV is niet meer hetzelfde als vroeger. De bekende vooroordelen dat deze modellen met vierwielaandrijving komen, veel ruimte en plaats innemen, bakken geld kosten en het milieu kapotmaken, gaan niet langer meer op. Bij deze Kia Sportage vindt men eerder zuinige en propere motoren, voorwielaandrijving en een scherpe prijs. De 2.0 liter dieselmotor is bijvoorbeeld krachtig genoeg, maar springt toch verantwoord om met brandstof. Duur is de wagen helemaal niet en de buitenafmetingen van deze compacte SUV zijn niet bepaald astronomisch, terwijl de Kia Sportage toch voldoende ruimte binnenin biedt.

Rijtest Kia Sportage

Bij het instappen in de Sportage krijgen we direct een volledig afgewerkte wagen te zien, wat ons enkel maar gunstig kan stemmen. Overal zijn er kwalitatieve materialen gebruikt, het standaardplastiek dat we frequent tegenkomen in auto’s kunnen we op het eerste zicht niet terugvinden. De lederen zetels zijn perfect afgewerkt, zowel vooraan als achteraan met geïntegreerde zetelverwarming. Dankzij de 2 dakvensters krijgen we heel veel licht binnen, waardoor de wagen nog ruimer lijkt dan hij werkelijk is. De achterruit biedt ons net genoeg zicht naar achter, maar we betrappen ons erop dat we meer gebruik maken van de zijspiegels. De snelheidsmeter is analoog uitgevoerd en bevindt zich centraal voor de chauffeur, in het midden ervan vinden we nog een kleine boordcomputer die ons extra informatie geeft. De meer dan aanwezige schakelindicator helpt ons dan weer om het brandstofverbruik te drukken, al kan hij soms overdrijven met de raad om op te schakelen.

Rijtest Kia Sportage

Kopers van de nieuwe Kia Sportage krijgen een sterk uitgeruste wagen, zowel op vlak van veiligheid als comfort. Zo heeft deze compacte SUV zelfs HAC – Hill Assist Control – en DBC – Downhill Brake Control – waarbij de wagen op de weg wordt gehouden bij steile bergpassen. Niet dat je daar in de stad – waar de Sportage hoe dan ook soms vertoeft – veel nood aan hebt, maar veiligheid primeert, ook voor Kia. Dankzij de bandendrukcontrole kunnen we vanuit de wagen direct een lekkende band detecteren. Mocht het dan toch fout lopen met de Sportage en er dreigt een situatie waarbij hij overkop zou gaan, worden de airbags automatisch geactiveerd en de gordels onder extra spanning gebracht, nog voor de wagen effectief aan het tollen slaat.

Rijtest Kia Sportage

Sinds de recente lancering biedt Kia de Sportage aan met 2 motorisaties, een 2.0 benzinemotor met 163 pk die enkel beschikbaar is met voorwielaandrijving en de motor die wij testten, een 2.0 liter dieselmotor. Het gemiddelde verbruik van de benzinemotor ligt tussen de 7 en 8 liter per 100 km, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Ook dieselaars hebben nog geen keuzemogelijkheden, zo is er enkel de 2.0 CRDI die wij ook reden met 136 pk en een duizelwekkende 319 Nm. Het officieel verbruik zou op 5,5 liter diesel liggen, maar dat getal is redelijk onhaalbaar. Ons testverbruik lag rond de 7,2 liter per 100 km en lijkt ons redelijk aanvaardbaar. Bij de dieselmotor kan de klant opteren voor vierwielaandrijving, iets wat hem € 1.500 extra kost. Ongeveer 27% van de Sportagekopers doet dit ook effectief. Zowel in de benzine- als de dieselklasse kun je kiezen voor een CVT-automaat in je Sportage, behalve in de allerlaagste uitrustingsklasse. Voor dat gebruiksgemak van niet te hoeven schakelen ben je een goede duizend euro kwijt.

Rijtest Kia Sportage

In de komende herfst komt er aan beide brandstofzijden nog een instapper ter beschikking. Benzinefanaten kunnen dan opteren voor een 1.6 liter grote benzineslurper met 140 pk, liefhebbers van de “brandstof des duivels” – of gewoon leaserijders – kiezen op hun beurt voor een 1.7 CRDI motor met 115 pk. Deze 2 komende motoren krijgen op hun beurt een start/stopsysteem, waardoor het verbruik flink zakt. Geen enkele motorisatie haalt de CO2-mijlpaal van minder dan 105 gram CO2 per km om te kunnen genieten van de overheidspremie, maar dat is ook niet wat we verwachten van een SUV.

Rijtest Kia Sportage

Rijden met de Sportage gaat behoorlijk vlot. Oneffenheden in het wegdek worden wel gefilterd, al zullen chauffeurs die op comfort uit zijn wellicht liever hebben dat dat in grotere mate zou gebeuren. Grote schuldige voor dit matig comfort zijn wellicht de opzichtige 18” velgen. Het stuur geeft ook net niet de feedback die we willen voor het betere bochtenwerk, al volgen de wielen onze stuurinstructies voldoende. De lederen zetels geven ons naast een goede zithouding ook nog eens voldoende steun in de bochten. Qua laadvermogen breekt de Kia Sportage geen wereldrecords, maar toch heb je standaard 564 liter bagageruimte. Wanneer je de achterbank in 2 delen neerklapt – dit kan overigens opvallend eenvoudig – verkrijg je 1350 liter. Jammer dat de laadvloer niet volledig plat kan en de achterbank niet verplaatsbaar is.

Rijtest Kia Sportage

De uitrustingsniveau’s worden Lounge, Fusion en Evogue genoemd, zoals bij alle recente Kia’s, en alweer krijg je een hele hoop gadgets standaard. Zo zit er in het Loungepack al een regensensor, krijg je mistlampen vooraan, eenzelfde koetswerkkleur (ook voor de handvaten en buitenspiegels), zwarte wielkastverbreders, een intelligente boordcomputer en elektrische ruiten voor- en achteraan. De cd-speler slikt moeiteloos alle audioformaten en ook de USB-fanaten kunnen hun favoriete muziek meenemen op een stick. Een standaard Sportage is dus sterk uitgerust, iets waar de Europese concurrentie een voorbeeld aan mag nemen. De benzinemotor koop je al vanaf €22.000, dieselfans hebben hun Sportage vanaf €25.000.

Rijtest Kia Sportage

Omdat verschil er altijd moet zijn, biedt Kia ook nog het Fusionpack aan. Dit gaat verder op het Lounge-pakket, maar krijgt nog wat extra’s mee zoals verchroomde rooster vooraan, automatische airco, elektrische buitenspiegels, een zelfdimmende achteruitkijkspiegel, een lederen stuur en versnellingspook en parkeersensoren achteraan. Zelfs dat is nog niet voldoende voor Kia, want je krijgt er nog cruisecontrol, een gekoeld handschoenkastje en Bluetooth-verbindingsmogelijkheid voor je telefoon bij. Mogelijke extra opties bij het Fusionpack zijn een panoramisch zonnedak, een oranje interieurpack en een geïntegreerd navigatiesysteem met achteruitrijcamera. Een benzine-Fusion heb je al vanaf €24.000, terwijl je voor de dieselversie €27.000 moet betalen.

Rijtest Kia Sportage

Top of the Sportage-bill: het Evoguepack. Daarbij koop je keyless go, waarmee jouw sleutel voor eeuwig en altijd naar de broekzak verbannen wordt. Ook krijg je stoere, maar relatief oncomfortabele 18” velgen. Verder krijg je een feilloos navigatiesysteem dat bovendien perfect overweg kan met je iPod en telefoon. Dankzij de geïntegreerde parkeersensoren langs elke zijde gaat parkeren nog gemakkelijker dan het alreeds ging met de achteruitrijcamera. De weinige opties die je nog kan kiezen zijn een panoramisch zonnedak en een zwart- of alpinegrijs interieur.

Rijtest Kia Sportage

Ons testmodel was volledig uitgerust voor een prijs van €35.000. Zo’n volledig uitgeruste wagen voor zo’n prijs vind je niet vaak, al blijft de concurrentie niet zo ver achter. Zo komen de Nissan Qashqai en de Hyundai ix35 akelig dicht in de buurt wanneer je deze modellen gelijkaardig uitrust. Normaal gezien zou persoonlijke smaak dan enkel de doorslag kunnen geven, maar dat is zonder Kia’s laatste troef gerekend. Kia biedt namelijk op al zijn modellen 7 jaar garantie aan – met een beperking van 150.000 km – iets wat je niet kan en mag vergeten bij een aankoop van een nieuwe wagen.

Rijtest Kia Sportage

Na onze testperiode met de Sportage kunnen we concluderen dat Kia niet enkel een fraai ogende, maar ook een kwalitatieve wagen op de markt heeft gezet. Zowel aan de binnenzijde als motorisch werden we op ons wenken bediend, om nog maar te zwijgen van de gigantische lijst aan standaarduitrusting. Diegenen die toch extra willen investeren in hun Sportage, moeten zich zeker tegoed doen aan het navigatiesysteem en de lederen binnenbekleding. Zoeken naar minpunten is wat moeilijker als je de lijst van positieve punten aanschouwt, maar het stuurgevoel, het laadvermogen en het redelijk beperkt zicht naar achteren mogen bij een volgende Sportage wat extra aandacht krijgen tijdens het researchproces. Maar tot dan kan je enkel maar tevreden zijn met de Kia Sportage.

Rijtest Kia Sportage

Overzicht:

+ Prijs/Kwaliteit/Uitrusting
+ Frisse looks
+ Garantie
+ Feilloos multimediasysteem

– Laadvolume
– Zicht naar achteren

Rijtest Kia Sportage

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem