Saab 9-3
Saab heeft niet alleen de Saab 9-5 een vernieuwd motorengamma gegeven, ook de Saab 9-3 krijgt een nieuwe motor.

Saab biedt vanaf 2011 namelijk motoren aan met nieuwe two-stage turbo’s. Het komt erop neer dat er twee turbo’s in serie geplaatst worden. De ene turbo is een kleine en dient om het turbogat op te vangen, aangezien hij sneller in werking schiet dan de tweede, grotere turbo. Wanneer de kleine turbo dan in ademnood komt te zitten, verhelpt de grote turbo het probleem en doet hij de wagen vlot vooruit gaan. Saab laat weten op die manier een besparing van 10% brandstof te kunnen realiseren.

De 1.9 TTiD-motor is er in drie verschillende uitvoeringen. De eerste levert 130 pk, de tweede 160 en de derde 180. In combinatie met een manuele versnellingsbak kan het verbruik beperkt blijven tot 4,5 liter per 100 km en stoot je slechts 119 gram CO2 uit per km, niet mis voor een wagen uit zijn klasse.

Niet alleen dankzij motorische aanpassingen is de Saab 9-3 een stuk zuiniger geworden, ook enkele ontwerpsaanpassingen dragen hiertoe bij. Zo beschikt de Saab 9-3 over banden met lage rolweerstand en werd hij een stuk aerodynamischer gemaakt. Ook op gebied van gewicht werd er bespaard.