Citroen DS4
De Citroën DS4 heeft zijn camouflage afgeworpen en zal op het autosalon van Parijs te zien zijn, waar Citroën een thuismatch speelt.

De Citroën DS4 is de tweede Citroën in de DS-lijn en positioneert zich iets hoger dan de Citroën DS3. De belangrijkste troeven waarmee de Citroën DS4 de markt wil veroveren zijn een uitmuntend design en superieure bouwkwaliteit. De Citroën DS4 is gebaseerd op de DS High Rider Concept, die we vorig jaar in Genève zagen. Onderhuids is hij gelijkaardig aan de Citroën C4, die ook zijn wereldpremière beleeft op het autosalon van Parijs.

De Citroën DS4 is een vierdeurscoupé. Citroën betreedt hiermee als eerste niet-premium constructeur een segment waarin vooral premium-constructeurs spelen. Het verbaast dan ook niets dat Citroën deze vierdeurscoupé lanceert onder haar premium-label, het DS-label. De wagen is compact (slechts 4,27 m lang) maar speelt zijn troeven vooral uit in de hoogte. De wagen is redelijk hoog, waardoor er toch een grote binnenruimte gecreëerd kan worden. Ook de panoramische voorruit zorgt voor een open gevoel tijdens het rijden. De koffer is 370 liter groot.

De Citroën DS4 is duidelijk een Citroën. We zien de chevrons mooi in de grille geïntegreerd en ook de koplampen zijn duidelijk afkomstig van Citroën’s pen. Het DS-logo dat op de motorkap pronkt, kan deze eerste vermoedens alleen maar bevestigen. Verder kreeg de DS4 verschillende elementen mee die een wagen echt wel doen opvallen. 19″ velgen, getinte zijruiten met verchroomde sierstrepen, grote wielkasten… Allemaal dingen die een wagen afwerken. De achterste portieren opent men overigens zoals dat bij de Alfa Romeo 156 en Guilietta gebeurt.

Aan de binnenkant zien we een uiterst verfijnd interieur, waarbij duidelijk aandacht geschonken werd aan details. De gebruikte materialen zien er luxueus uit, zeker het dashboard dat met leder afgewerkt is, geeft de wagen een premium-gevoel. De wijzerplaten met verchroomde ringen lijken op te springen uit het dashboard, althans volgens Citroën. De panoramische voorruit loopt uit op een donkere dakhemel, die voor een contrasterende lichtsfeer zorgt.

Zoals dat hoort bij premium-wagens, is de Citroën DS4 quasi volledig te personaliseren. Je kan kiezen uit vijf combinaties van leder en je kan bovendien ook voor tweekleurige combinaties kiezen. In de hoogste uitvoering zal je je best moeten doen om niet-lederen onderdelen terug te vinden in het interieur. In diezelfde topuitvoering beschik je overigens ook over de Bracelet-stoelen, die onderaan dit artikel afgebeeld staan. Het ziet er alleszins topkwaliteit uit!

Op motorisch gebied krijg je bij de lancering keuze uit vijf verschillende motoren, die allemaal aan de Euro V-standaarden voldoen. De diesels zijn standaard met een partikelfilter uitgerust en leveren ofwel 110 ofwel 160 pk. De benzinemotoren werden ontwiklkeld in samenwerking met BMW. Je kan kiezen tussen de VTi-motor met 120 pk of de THP-motor met 155 pk. De krachtigste motorisatie is nieuw in het gamma en levert 200 pk en 275 Nm koppel. Ondanks deze mooie cijfers komt de CO2-uitstoot van dit exemplaar neer op slechts 149 gram per km. Alle versnellingsbakken beschikken over zes verzetten, je kan optioneel kiezen voor een automaat. Standaard is de DS4 voorzien van onder meer ABS en ESP, toch wel twee essentiële voorzieningen.

Omdat milieuvriendelijkheid een hot topic is in de autowereld, voorziet Citroën haar dieselmotoren optioneel van de e-HDi-technolgie. Dit systeem omvat een Start/Stop-systeem van de tweede generatie, waarmee de motor direct afslaat wanneer de wagen stilstaan en terug kan opstarten in slechts 0,4 seconden. Wanneer de auto vertraagt, wordt de vrijkomende energie teruggewonnen.  Bovendien, en niet geheel onbelangrijk, heeft de fabriek waarin de DS4 gemaakt wordt haar totale CO2-uitstoot over de laatste 10 jaar door een factor 10 kunnen delen.