Rijtest Nissan 370Z
Voor velen staat Nissan pas sinds de GT-R echt synoniem met sportiviteit, de Z-reeks is echter al langer een vaste waarde. De nieuwste telg, de 370Z, biedt sportieve topprestaties aan een uitermate scherpe prijs.

De eerste blikwisseling met de 370Z is meteen veelzeggend, met zijn bolle wielkasten, lange neus en gedrongen achterkant met twee prominente uitlaatpijpen, maakt hij meteen een uitermate sportieve indruk. De speciale 370Z Black Edition die wij onder onze kont geschoven kregen doet er nog een schepje bovenop, met 19″ donkergrijze aluminium velgen vergezeld door rode remklauwen en donkere koetswerklak. De 370Z beschikt ten opzichte van zijn voorganger, de 350Z, over een 10 centimeter kortere wielbasis en een grotere spoorbreedte, waardoor de spierballen bijna uit het koetswerk lijken te springen. Met de 370Z val je dus op, meer dan met zijn eerder conventioneel gevormde concurrenten. Zo reden we deze 370Z gelijktijdig met de XK Cabrio, drie keer raden wie bij de publieke opinie op de meeste steun kon rekenen?

Rijtest Nissan 370Z

De Nissan 370Z heeft dus qua looks alles in huis om zich in de Champions League der sportwagens te vestigen, maar kunnen we dat ook zeggen over het interieur? Wie bang is een Oosters design terug te vinden kunnen we meteen gerust stellen, Nissan is voor het interieur de Europese weg ingeslagen. Alles wat je aanraakt voelt kwalitatief aan en de bediening van de wagenfuncties is uitermate logisch. Het interieur ademt ook sportiviteit, met zoals het hoort een forse toerenteller in het midden van de klokkenwinkel en rechts boven de middenconsole drie fijne klokjes met de belangrijkste wagengegevens. Het geheel heeft misschien nog wel een Oosters tintje, maar het sluit zo mooi bij elkaar aan dat je er automatisch sympathie voor krijgt. Nee, bij Nissan wisten ze verdomd goed wat ze deden toen ze deze 370Z ontwierpen, hij is zelfs praktisch voor beide passagiers met voldoende bergruimte achter de stoelen en een vrij ruime koffer waar je 235 liter bagage kwijt kan. Daarnaast is er plaats voor een uitstekend infotainmentsysteem met GPS dat gekoppeld wordt aan een 7″ touchscreen, Bose geluid en een harde schijf van 40 Gb. Luxueus genoeg?

Rijtest Nissan 370Z

De grote toerenteller in het midden van het dashboard die pas in het rood gaat bij 7.500 toeren verraadt het natuurlijk al een beetje, maar de 370Z is allesbehalve all show and no go. Onder de motorkap vinden we namelijk een 3.7-liter groot V6 blok, goed voor 331 pk en 366 Nm koppel, respectievelijk bij 7.000 en 5.200 toeren per minuut. Die hoogtoerigheid bepaalt ook meteen het karakter van de 370Z, het gaspedaal vraagt om gevloerd te worden en de motor jankt pas echt wanneer de naald richting het rode toerengebied schiet. Schakelen gaat via een manuele zesbak of optioneel met een zeventrapsautomaat en schakelflippers achter het stuur. Sportievelingen roeren uiteraard liever zelf in de soep, zeker als je weet dat de automaat niet over een dubbele koppeling beschikt. Het schakelen gaat precies zoals je het verwacht, de ontkoppelingspedaal hard intrappen om dan met de nodige weerstand de schakelpook in het juiste verzet te plaatsen. Heerlijk mannenwerk dus, alleen de merkbare trillingen in de schakelpook konden ons af en toe irriteren. Gelukkig compenseert Nissan dat door onder de noemer Synchro Rev Control een innovatief systeem te implementeren. De Synchro Rev Control verhoogt automatisch het toerental van de motor bij het terugschakelen, zodat je zelf geen tussengas meer moet geven om boterzacht in een lagere verzet te belanden. Eens je hieraan gewoon bent, wil je nooit meer zonder, want zelf kan je het echt niet beter.

Rijtest Nissan 370Z

Zodra je het schakelgedrag van de 370Z onder de knie hebt kan het feest niet meer stuk, mits enige schakelprecisie is deze namelijk in staat om van 0 naar 100 km/u te sprinten in 5,3 seconden. Dat de 370Z zo een spannende rijsensatie kan bieden staat buiten kijf, we dachten zelfs sporadisch terug aan de Opel GT, al is de 370Z een stuk scherper toch kruipt hij qua rijbeleving evenveel in de kleren. Het stuurgedrag van de 370Z is zeer verfijnd, het stuur biedt genoeg weerstand wanneer je de wagen door enkele bochten wil sturen en de sportstoelen zorgen hierbij voor de nodige portie lendensteun. Daarnaast is het gaspedaal erg precies, waardoor je telkens de juiste hoeveelheid brandstof naar de cilinders jaagt. Echt zuinig is de 370Z uiteraard niet, maar de 13 liter/100 km die wij gemiddeld verstookten tijdens onze testperiode vonden we niet buitensporig gezien de grote dosis rijplezier die deze 370Z biedt.

Rijtest Nissan 370Z

De demping is uiteraard hard afgesteld, waardoor de 370Z soms letterlijk aan de weg lijkt te plakken, alleen zorgt dat bij een slecht wegdek soms voor wat minder comfortabele taferelen. Met één hand sturen is ook niet meteen aan de orde, deze 370Z vraagt de volle concentratie van de bestuurder. De achterwielen missen zelden tractie, waardoor de 370Z zich erg makkelijk laat bedienen, alleen bij regenweer wil de achterkant al eens onverwacht uitbreken, maar dat heeft ook zijn charme. Minpuntje is ongetwijfeld het feit dat het motorgeluid niet al te sterk naar voor komt in het interieur, en überhaupt zelfs buiten niet echt prominent aanwezig is. De twee uitlaatpijpen lijken in staat te zijn om Oosterse kreten voort te brengen, in realiteit bleef het beperkt tot een diepe grom bij het starten om daarna slechts voor wat randanimatie te zorgen.

Rijtest Nissan 370Z

Wie de Nissan 370Z wil samenstellen zal verbaasd opkijken van de prijs, deze sportcoupé gaat namelijk al vanaf 42.650 euro over de toonbank. In dat geval krijg je de versie met handbak, vanaf 44.450 euro krijg je de versie met automaat. Wie denkt nog veel opties te moeten aanvinken heeft te vaak naar de Duitse prijslijsten gekeken. Deze 370Z krijgt standaard namelijk een zeer uitgebreide uitrusting mee, we sommen even op: Xenon koplampen met koplampsproeiers, lederen zetels, zetelverwarming, elektrische zetelverstelling, Bose audio met 8 luidsprekers, regen- en lichtsensor, elektrisch inklapbare zijspiegels, airco en cruise control, deze 370Z heeft het allemaal standaard. We moeten toch nog iets kunnen bestellen, hoor ik jullie al denken. Ja, voor 700 euro kan je nog voor metaalglanslak kiezen, wie liever beige in plaats van zwarte lederen zetels heeft betaalt 500 euro extra en voor het GPS-systeem vraagt Nissan 3.000 euro. Full-Option betaal je dus 46.850 euro, ga voor dat geld maar eens kijken bij de concurrentie…

Rijtest Nissan 370Z

Zo start de minder krachtige Audi TTS pas bij 46.125 euro, de BMW Z4 sDrive35i start bij 47.800 euro en voor de Porsche Cayman S moet je maarliefst 64.856 euro overhebben. Onnodig te zeggen dat dit telkens standaarduitvoeringen zijn en dat de optielijst van deze modellen zowel in de lengte als qua prijs vaak gekwadrateerd lijken ten opzichte van de 370Z. We vergeten trouwens bijna te melden dat de 370Z ook als Roadster te koop is, de 370Z Roadster start bij 45.920 euro voor de handgeschakelde versie en bij 47.920 euro voor de versie met automatische versnellingsbak.

Rijtest Nissan 370Z

Conclusie

De Nissan 370Z is een fijne speelkameraad die erg veel rijplezier biedt tegen een zeer lage prijs. De wagen is praktisch genoeg voor twee personen, heeft sportieve looks en is binnenin ook erg kwalitatief afgewerkt. De 370Z combineert een stugge ophanging met een fijn stuurgevoel en dus een sportief weggedrag, daarnaast zorgt de 3.7-liter V6 voor genoeg animo onder de motorkap. Het is alleen jammer dat het uitlaatgeluid niet wat prominenter aanwezig is en dat de schakelpook bij hoge toeren soms erg aan het trillen gaat. Met een startprijs van 42.650 euro en een karige optielijst is deze 370Z echt een koopje, wie het Nissan-badge schuwt heeft ongelijk.

Rijtest Nissan 370Z

Overzicht
+ Evenwichtige dosering gaspedaal
+ Hoogtoerig motorblok
+ Rijplezier/Rijgedrag
+ Mooi afgewerkt interieur
+ Goed zittende sportstoelen
+ Synchro Rev Control
+ Prijs

– Trillingen versnellingspook
– Uitlaatgeluid mag krachtiger

Rijtest Nissan 370Z

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir