Rijtest Volkswagen Polo BlueMotion
Wie een milieuvriendelijke auto wil, hoeft niet per se een hybride te kopen, met de Polo BlueMotion kom je namelijk even ver of zelfs verder!

De hedendaagse mobiliteit is in volle ontwikkeling, wie even tien jaar terugkijkt zal dat beamen. Het milieu is een erg belangrijk thema geworden, de files zijn exponentieel toegenomen en de steeds lagere snelheidslimieten laten niet veel ruimte meer aan de automobilisten. Waarom dan nog met sportieve, vervuilende wagens rondrijden, als je ze amper nog kan gebruiken en je er de toekomst van je kinderen mee dreigt te hypothekeren? Over die kwestie gaan we het hier natuurlijk niet hebben, maar het is zeker interessant om eens kennis te maken met een model dat specifiek voor deze tijd werd ontworpen: de Volkswagen Polo BlueMotion.

Rijtest Volkswagen Polo BlueMotion

De Volkswagen Polo BlueMotion heeft namelijk een normverbruik van 3,3 liter/100 km, een uitstekende prestatie voor een wagen die over vijf zitplaatsen en standaard 280 liter bagageruimte beschikt. Met zijn CO2-uitstoot van 87 gram per kilometer komt hij daarnaast in aanmerking voor een ecopremie van 15% op de aankoopprijs. Hoe Volkswagen dit lage verbruik bereikt heeft? Het start eerst en vooral bij de motorkeuze, Volkswagen kiest namelijk voor een driecilinder 1.2 TDI dieselmotor met 75 pk en 180 Nm koppel. Standaard is deze motor al goed voor 3,8 liter/100 km, maar dankzij een resem kleine aanpassingen heeft Volkswagen hier nog eens 0,5 liter/100 km extra op kunnen besparen.

Rijtest Volkswagen Polo BlueMotion

De aanpassingen die onder de BlueMotion-vlag werden uitgevoerd, zijn uitgebreid. Zo krijgt de Polo BlueMotion een Start/Stop-systeem, een aangepast motormanagement, langere versnellingsbakverhoudingen, banden met lage rolweerstand, remenergie-recuperatie en een resem aerodynamische aanpassingen. Zo staat de Polo BlueMotion iets lager tegen de grond, beschikt de Polo BlueMotion over een speciale bodemplaat die minder wrijving genereert, werd de voorgrille dichtgemaakt om de luchtweerstand te verlagen en beschikt de BlueMotion achteraan over een achterbumper en een spoiler om de lucht beter te laten geleiden. En alsof dat nog niet genoeg is vinden we binnenin ook nog een schakelindicator en een cruise control terug, we hebben dus alles aan boord om zuinigheidsrecords te breken!

Rijtest Volkswagen Polo BlueMotion

Goed, wat brengt de Polo BlueMotion in de realiteit? Wel, we hebben de Polo BlueMotion eerst gereden zonder veel aandacht te schenken aan het milieuvriendelijke aspect van de wagen. Dus, gewoon opschakelen wanneer het juist aanvoelt, vlot meerijden met het verkeer en zeker niet naar de schakelindicator luisteren. Resultaat? 4,3 liter/100 km! Een uitstekende prestatie, maar we wouden graag wat dichter bij het normverbruik van 3,3 liter/100 km uitkomen. Opnieuw hetzelfde gemengde parcours, alleen deze keer iets rustiger, rekening houdend met de schakelindicator en gebruik makend van de cruise control. Resultaat? 3,8 liter/100 km! En dan konden we echt nog een stuk beter… Na enkele rondjes kwam zelfs 3,2 liter/100 km op het bord, al hebben we dan wel niet de maximaal toegelaten snelheid gereden. Goedkoper zal autorijden nooit worden.

Rijtest Volkswagen Polo BlueMotion

Er zijn echter wel enkele nadelen verbonden aan deze Polo BlueMotion: zo is de kleine driecilinder zeker niet vrij van trillingen en maakt hij bij een koudstart erg veel lawaai. Gelukkig wordt de motor merkbaar rustiger eens hij op bedrijfstemperatuur is, maar hij blijft toch een stuk minder aangenaam dan de Polo met viercilinder 1.6 TDI die we eerder hebben getest. Trillingen zijn natuurlijk coherent aan driecilinders en wie graag het milieu wil redden, moet een beetje water bij de wijn willen doen. Naast de luidruchtige werking van de 1.2 TDI voelt de Polo BlueMotion soms een beetje aan als een lammetje. Het vermogen uit de driecilinder volstaat niet altijd om even vlot weg te sprinten. De eerste versnelling passeer je maar beter voor je de 2.500 toeren bereikt en in de andere versnellingen val je maar beter niet onder de 1.800 toeren, daar is namelijk niets te vinden. Wie vlot wil zijn blijft het best tussen 2.000 en 3.000 toeren per minuut, al is dat natuurlijk niet in de traditie van het milieuvriendelijke rijden en stijgt het verbruik dan makkelijk tot 4,8 liter/100 km.

Rijtest Volkswagen Polo BlueMotion

Maar goed, afgezien van deze kleine bezwaren is de Polo BlueMotion natuurlijk een prima wagen. Zo schakelt de Polo erg makkelijk en mis je de zesde versnelling door de lange versnellingsverhoudingen amper. Verder valt er ook op de rijeigenschappen van de wagen amper iets aan te merken. De wagen ligt merkbaar goed op de weg en de besturing is erg comfortabel en mist amper scherpte op bochtige wegen. De nieuwe Polo is duidelijk ook ingesteld op het comfort, de ophanging weet de oneffenheden goed weg te filteren, maar behoudt de gekende Duitse kloekheid waardoor de Polo nooit het contact met het wegdek zal verliezen. De passagiers zitten trouwens in puike stoelen, de airco is makkelijk te bedienen en algemeen laat het interieur een erg kwalitatieve indruk na.

Rijtest Volkswagen Polo BlueMotion

De Volkswagen Polo BlueMotion is er vanaf 16.990 euro, daarvoor krijg je het driedeursmodel met een rijke basisuitrusting. Zo beschikt de Polo BlueMotion standaard over ESP, daglichten, mistlichten, 15″ lichtmetalen velgen en Hill Holder. Uitermate interessant dus, enkel de automatische klimaatregeling en de Radio/CD-speler ontbreken hier nog. Gelukkig biedt Volkswagen deze samen in een pakket aan voor 712 euro. Een rijcomfortmodule met snelheidsregelaar en parkeersensoren achteraan doet daar nog eens 355 euro bovenop. Met een totaalprijs van 18.058 euro is de Polo BlueMotion dus uitermate scherp geprijsd, zeker als je weet dat je hier nog 15% ecopremie af mag trekken, wat de totaalprijs op 15.349 euro brengt. Wie liever voor het vijfdeursmodel kiest start bij 17.469 euro. Belangrijke extra optieprijzen zijn verder de GPS RNS 310 in combinatie met de automatische airco voor 1.289 euro, de elektrische ruiten achteraan voor 221 euro en de automatische koplampen en ruitenwissers voor 147 euro. Ook de optieprijzen zijn dus erg democratisch.

Rijtest Volkswagen Polo BlueMotion

Conclusie

Goedkoper kan autorijden niet worden. De Polo BlueMotion is niet alleen uitermate zuinig, hij gaat mede dankzij de 15% ecopremie ook nog eens tegen een erg aanvaardbare prijs over de toonbank. De afwerking en bouwkwaliteit staan op een uitermate hoog niveau en ook het rijcomfort werd niet uit het oog verloren. De kleine driecilinder onder de motorkap is misschien wel wat luidruchtig, maar wie de verbruikscijfers bekijkt zou bijna denken dat de brandstofslang door een pipet werd vervangen. Sportieve rijders hebben weliswaar niets te zoeken in deze auto, maar Al Gore rijdt ook niet in een Hummer..

Rijtest Volkswagen Polo BlueMotion

Overzicht

+ Uitzonderlijk laag verbruik
+ 15% ECO-premie
+ Wegligging & Comfort

– Luidruchtige en trillende driecilinder (zeker bij koudstart)
– Verwacht geen sportieve prestaties

Rijtest Volkswagen Polo BlueMotion

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir