Verkeerslichten afstellen zou CO2 uitstoot verlagen

Rood licht
In Brussel stoot het verkeer 3 keer meer CO2 uit omdat de verkeerslichten niet op elkaar zijn afgesteld, dat concludeert Touring uit een onderzoek.

Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met de K.U. Leuven en Febiac. Door de slechte afstelling van de lichten zou de uitstoot op sommige plaatsen in Brussel tot 3 keer hoger liggen dan bij een vlotte doorstroming. Dit valt natuurlijk te verklaren door het feit dat stoppen en optrekken met een wagen erg veel brandstof verbruikt. Zo staan de auto’s in de Keizer Karellaan, een drukke verkeersas tussen het centrum en de E40, 4 keer stil voor ze een licht kunnen voorbijrijden. Als dat slechts 1 keer zou zijn zou de CO2-uitstoot 3 keer lager liggen en zou de reistijd met 7,5 minuten verkorten.

De lokale Brusselse overheid betwist de studie niet maar België zou België niet zijn als het er meteen iets zou aan doen. Voor Brussels staatssecretaris van mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) is het op elkaar afstellen van de verkeerslichten namelijk zelfs geen optie. De Lille wil het autoverkeer namelijk ontmoedigen en zelfs nog meer rijbanen schrappen ten voordele van aparte beddingen voor bussen en trams. De verkeerslichten worden dus doelbewust niet op elkaar afgesteld om het gebruik van bussen en trams aantrekkelijker te maken, dat zullen de duizenden pendelaars graag horen. Touring is uiteraard niet akkoord, en spreekt zelfs van arrogantie, de suggesties van de belasting betalende automobilisten worden namelijk rechtstreeks afgewezen. Wat denken jullie? laat het ons weten in de onderstaande poll!

De verkeerslichten in Brussel moeten..

View Results

Laden ... Laden ...

Voorstanders worden meteen ook lid van deze Facebook-groep:

Deel dit bericht:

3 reacties op "Verkeerslichten afstellen zou CO2 uitstoot verlagen"

  1. Kristof L 14-08-2010 om 12:09

    Ik dacht dat dit artikel over een nieuw soort verkeerslichten zou gaan. Op de foto lijkt het namelijk dat er een kring rond het rode licht zit. Een kring die nog niet volledig verlicht is. Eigenlijk zou dat wel handig zijn, dan zie je hoe lang de lichten nog op rood staan en kan je zo inschatten of de motor nog even uit mag. Nujah, met de startstop systemen gaat  natuurlijk vanzelf. Ik denk, ook in gent, dat verkeerslichten algemeen wat langer groen mogen blijven (en ook rood dus). Zo hebben de startstop systemen van auto’s meer nut en heb je ook minder seconden die je verliest aan het oranje licht.

  2. PJS 14-08-2010 om 12:53

    @Kristof L; Interessant punt. De efficiëntie van de start/stop-systemen zou inderdaad stijgen door éénmaal 2 minuten stil te staan en daarna vlot door te rijden dan 2 keer 1 minuut stil te staan. Afremmen en optrekken is daarnaast verloren energie.

  3. Alain 14-08-2010 om 22:36

    Snap niet dat de groen er niet mee instemmen! 🙁

Reageer

Reactie aan het plaatsen...