Opvolger Ferrari 612 Scaglietti gesignaleerd!
Ferrari werkt naarstig verder aan de opvolger van de Ferrari 612 Scaglietti, de laatste spyshots bevestigen dat.

Op de foto’s zien we een 612 voorzien van een overdosis camouflage, of de camouflage overal even nuttig is is niet geweten. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat Ferrari wat meer camouflage dan nodig aan zou brengen om oplettende autofanaten op een verkeerd beeld te zetten. Afgaande op de lange motorkap kunnen we wel stellen dat de krachtbron vooraan zal blijven, maar in welke formatie en met hoeveel cilinders is nog niet bekend. De lichtbundels komen dan weer wel sterk overeen met diegene van de 458 Italia, wat uiteraard geen slecht nieuws is. Naast stijlelementen van de Italia zouden we ook nog elementen terugvinden van de California, uiteraard getekend door de meesterlijke pennen van het designhuis Pininfarina.

Momenteel beschikt de Scaglietti over een heerlijke 5,7-liter V12 met 540pk, goed voor een topsnelheid van 320km/u, wat voor een comfortabele GT meer dan voldoende is. Officieel omschrijft Ferrari de 612 als een 2+2, maar van een volwaardige achterbank kan je nu niet spreken. In het nieuwe model zou er toch meer plaats voorzien worden voor de achterbank, een tweede reeks deuren wordt echter volledig uitgesloten, oprichter Enzo Ferrari zou zich omkeren in zijn graf mocht er ooit een vierdeurs model uitkomen.

Het nieuwe vlaggenschip zal voornamelijk een paradepaarde zijn op het vlak van technologische vooruitgang. Waar de 458 Italia het kunnen van Ferrari toont op gebied van kracht en prestaties, willen ze met de opvolger van de 612 Scaglietti aantonen dat je voldoende kracht steevast kan combineren met luxe en comfort. Het nieuwe KERS-systeem, dat ontwikkeld werd in de 599 HYBRID zou zijn weg kunnen terugvinden naar het nieuwe V12 motorblok. Het verminderen van de uitstoot wordt één van de hoofddoelen bij de ontwikkeling, zo wil – en moet – Ferrari de uitstoot met ongeveer 25% terugdringen, wat mogelijk is met een nieuwe motor. Zo zou deze GT slechts 15 liter benzine nodig hebben per 100 kilometer in plaats van de huidige 21 liter.

Het feit dat Ferrari al enkele keren buitenkomt met de opvolger van de Scaglietti, wijst erop dat het ontwikkelingsproces al verder dan de tekentafel zit. Als we geluk hebben mogen we de nieuwe Ferrari-telg volgend jaar reeds verwachten, de verkoop zou starten in 2012. Kostprijs van deze nieuweling zou in dezelfde regio liggen als de huidige 612, zo betaal je nu € 230.000 voor basisversie, voor een F1 versnellingsbak betaal je nog eens € 11.000 extra, uiteraard zonder opties en personalisering. (Spyshots via: AE)