Rijtest: Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI
De Volkswagen Touareg is een vaste waarde in het SUV segment, de nieuwe generatie wil dankzij een forse gewichtsbesparing een vaste waarde blijven.

Het is op de redactie algemeen geweten dat ik in principe niet zo te vinden ben voor grote bakbeesten als de Volkswagen Touareg. SUV’s van het middelgrote type kunnen er nog net door, maar voor testen met grote kolossen pas ik liever. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat laag bij de grond zitten voor mij persoonlijk prettiger is dan hoog in de lucht zweven en als ik dan toch veel brandstof verstook ga ik liever wat sneller vooruit dan dat de helft door de niet meteen erg aerodynamische vormgeving en het hoge gewicht verorberd wordt. Maar goed, ik zou mezelf laten bekeren door Volkswagens recentste SUV: de nieuwe Touareg. Op het eerste zicht zijn de cijfers van de nieuwe generatie niet slecht: de wagen is 4,3 centimeter langer, maar is tegelijkertijd 200 kilogram lichter dan zijn voorganger. Die gewichtsbesparing moet zowel de prestaties als het verbruik terugdringen, er komt rede in SUV land…

Rijtest Volkswagen Touareg

De nieuwe Volkswagen Touareg is net als zijn voorganger erg imposant, de SUV deelt zijn platform met dat van de Audi Q7 en Porsche Cayenne en heeft een wielbasis van 2,89 meter. In de breedte is de Touareg niet gegroeid, uw garage moet nog steeds minstens 1,94 meter breed zijn, maar de SUV kromp in de hoogte wel tot 1,71 meter. De designers hebben de Touareg voorzien van het Volkswagen familiegezicht, we moeten dus afscheid nemen van de wat vriendelijker ogende voorkant van de vorige generatie. In profiel toont de Touareg zijn ware aard, het immense vehikel lijkt extra opgeblazen door het koetswerk en maakt een massieve indruk. Achteraan kiest Volkswagen dan weer in vergelijking met de vorige generatie voor iets fijner gesneden achterlichten en een robuuste kofferklep. Ons testmodel was extra goed uitgerust om ook echt terreinwaardig te zijn, het Terrain Style designpack (992 euro) omvat namelijk een zilverkleurige bodembeschermplaat vooraan, specifieke drempellijsten aan de zijkanten en achteraan twee verchroomde uitlaatpijpen, een subtiele diffuser en een zilverkleurige bodembeschermplaat.

Rijtest Volkswagen Touareg

Het interieur van de nieuwe Volkswagen Touareg is drastisch gewijzigd ten opzichte van zijn voorganger, en daarbij is hij vooral een stuk eleganter en stijlvoller geworden, al zou ik persoonlijk de inlegplaatjes in wortelnotenhout (423,5 euro) inruilen voor inlegplaatjes in zilvermetaal of geborsteld aluminium. Gelukkig laat Volkswagen de klant zoals gewoonlijk erg veel vrijheid in het samenstellen van zijn Touareg, met 8 koetswerkkleuren en 10 soorten leder is er op dat vlak keuze genoeg. Bij de eerste instap valt vooral het ruimtegevoel op, achteraan heb je zelfs evenveel beenruimte als in een limousine. De Touareg verbaast meteen met een erg groot scherm tussen de twee tellers dat als Premium boordcomputer dienst doet en ook in de nieuwe Audi A8 wordt gebruikt. Daarnaast zitten de zetels uiterst comfortabel, werkt de bediening van de airco uiterst intuïtief, zijn de gebruikte materialen van een hoogstaand niveau en zorgt de brede middenconsole ervoor dat de bestuurder niet gestoord kan worden door de voorste passagier. De achterbank kan daarnaast 16 centimeter verschoven worden, ten voor- of nadele van de koffer- en beenruimte. Die kofferruimte is trouwens met neergeklapte achterbank maximaal 1.642 liter groot, wie een dagje shopt bij IKEA hoeft zich dus zeker niet in te houden.

Rijtest Volkswagen Touareg

Ook op het vlak van technologische snufjes is de nieuwe Touareg helemaal bij de les, de eerder vermelde grote boordcomputer tussen de tellers was nog maar een voorsmaakje van wat deze Touareg allemaal aan boord kan hebben. Zo snoert Volkswagen de sceptici de mond met het Area View systeem (1.815 euro), dankzij vier verschillende camera’s rondom de wagen kan de Touareg voortaan makkelijk ingeparkeerd worden. Het systeem werkt vanuit vogelperspectief  en toont de Touareg en zijn omgeving op het grote navigatiescherm in de middenconsole. De bestuurder kan er via het touchscreen ook voor kiezen om bepaalde camera’s aan en uit te schakelen, of om van compositie te veranderen tot de ideale shots rechtstreeks naar Hollywood gestuurd kunnen worden. Alweer een reden minder dus om geen SUV aan te schaffen, parkeren in smalle parkeergarages wordt een stuk eenvoudiger, al vraagt het systeem wel wat gewenning en is alleen op de camera’s vertrouwen niet meteen aangewezen. Het RNS 850 navigatiesysteem (2.299 euro) werkt daarnaast erg vlot, met zeer overzichtelijke aanwijzingen en een eenvoudige bediening dankzij de combinatie van een touchscreen en vaste knoppen. Het navigatiesysteem zit wel iets verder van de bestuurder dan bij een gewone wagen, al rijdend een reisdoel ingeven is dus geen gemakkelijke klus.

Rijtest Volkswagen Touareg

Wij reden de Touareg met de dieselinstapper in het gamma, de 3.0 TDI met 240 pk wordt net als alle andere motoren gekoppeld aan een automatische achtversnellingsbak die mee helpt het verbruik terug te dringen. De automaat schakelt trouwens zeer zacht en uiterst snel, het feit dat Volkswagen hem standaard levert bij alle motorisaties valt daarnaast alleen maar toe te juichen. Persoonlijk prefereer ik de dieselmotoren boven de benzinemotoren, het hoge koppel helpt namelijk om dit zwaargewicht in beweging te brengen. Om maar een voorbeeld te geven: de 3.6 FSI met 280 pk sprint net als de 3.0 TDI met 240 pk in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u, de sprint tot 80 km/u wordt zelfs met één tiende gewonnen door de minder krachtige diesel. Het geheim? De 550 Newtonmeters die reeds bij 2.000 toeren vrijkomen halen het tegenover de 360 Newtonmeters die bij de 3.6 FSI pas bij 3.200 toeren vrijkomen. Ondanks de gewichtsbesparing en het feit dat de V6 TDI met Bluemotion Technologies is uitgerust verbruikt de Touareg in onze test toch minstens 9,1 liter/100 km, terwijl Volkswagen zelf 7,6 liter opgeeft. Zuinigheid en SUV’s blijken dus nog steeds niet volledig verenigbaar.

Rijtest Volkswagen Touareg

Ondanks de gewichtsbesparing is de torsiestijfheid van de Touareg met 5% toegenomen, daarmee is de Touareg meteen de leider in zijn klasse. Het rijgedrag gaat dan ook merkbaar de goede richting uit, de Touareg laat zich met veel genoegen over een bochtig traject sturen en van rolneigingen is amper sprake. Toch blijft een kleine afstand tussen de bestuurder en de voorwielen merkbaar, maar de communicatie loopt al een stuk vlotter dan bij andere SUV’s. De Touareg blinkt vooral uit op het vlak van comfort, tijdens een rit naar Spa-Francorchamps over een gehavend wegdek konden we dit het best ervaren. De demping is zo afgesteld dat de Touareg er als het ware overheen zweeft, zonder het contact met het wegdek te verliezen. Een hoog op zijn poten staande Limousine dus, die Volkswagen Touareg, al kan hij ook ingezet worden op het terrein. Voor zijn terreinwaardigheid betaal je wel 1.815 euro extra, het noodzakelijke Terrain Tech pakket wordt namelijk niet standaard meegeleverd en is enkel beschikbaar voor de V6 TDI. Het pakket omvat de permanente 4XMOTION vierwielaandrijving met een speciale verdeelbak en terreinreductie, aangevuld met een sperbaar midden- en achterdifferentieel, waardoor extreme ritten op het terrein plots doodeenvoudig worden voor de Touareg. Optioneel kan je kiezen voor luchtvering (3.250 euro), waardoor het veercomfort voor een groot deel toeneemt.

Rijtest Volkswagen Touareg

Volkswagen heeft het motorgamma van de Touareg drastisch door elkaar geschud, de exuberante motoren in het genre van de W12 en V10 TDI zijn voorgoed verdwenen en ook de vijfcilinder R5 TDI is niet meer van de partij. In het motorgamma vinden we twee dieselmotoren en twee benzinemotoren, langs dieselzijde is de door ons geteste V6 TDI Bluemotion Technology de instapper met 240 pk. Wie het krachtiger wil kan terecht bij de V8 TDI met 340 pk en 800 Nm koppel, meteen de topmotor van de Touareg. Hiermee sprint de Touareg namelijk van 0 naar 100 km/u in 5,8 seconden en kan een topsnelheid van 242 km/u behaald worden. Wie het terrein op wil moeten we echter teleurstellen, het Terrain Tech pakket is enkel beschikbaar voor de V6 TDI. Langs benzinezijde stap je in met de 3.6 FSI Bluemotion Technology, daarnaast kan er ook gekozen worden voor de V6 TSI met 333 pk in hybride-uitvoering. Een echte wereldverbeteraar is de Touareg Hybride natuurlijk niet, het verbruik van de V6 TDI ligt een stuk lager, maar het timmert ondanks zijn sterke prestaties (6,5 seconden van 0 naar 100 km/u) wel mooi aan de weg. Het gemiddeld verbruik zou blijven steken op 8,2 liter/100 km, 0,6 liter/100 km meer dan de dieselinstapper. Maar een echte SUV rij je met diesel, het hoge koppel bepaalt namelijk de hele rijbeleving en sluit mooi aan bij het karakter van de Touareg.

Rijtest Volkswagen Touareg

De Volkswagen Touareg is er vanaf 55.530 euro, daarvoor krijg je een kale Touareg V6 TDI mee naar huis. Wie de V8 TDI prefereert start meteen bij 74.800 euro en de V6 TSI Hybride is er vanaf 78.820 euro. De standaarduitrusting verschilt wel met de motorkeuze, zo hebben de V8 TDI en V6 TSI standaard Dynamische Xenon koplampen en koplampsproeiers, maar de Touareg is standaard wel steeds uitgerust met een halfautomatische trekhaak. Op de optielijst staan een hele resem opties die kostprijs van de Touareg nog een stuk de hoogte in kunnen jagen: zo kosten de adaptieve bi-xenonkoplampen 1.875 euro, is er een elektrisch bedienbaar panoramadak beschikbaar voor 1.452 euro en was onze Touareg uitgerust met een standverwarming op water en een brandstoftank van 100 liter (1.210 euro). Maar er is meer: 4 zones Climatronic airco kost 822,80 euro, voor Keyless Acces betaal je 1.079 euro en de Bluetooth telefoonvoorbereiding brengt Volkswagen 701,80 euro op. Een goed uitgeruste Touareg V6 TDI kost dus minstens 70.000 euro. De prijszetting loopt weliswaar vrij gelijk met die van zijn concurrenten: de BMW X5 xDrive30d (245 pk) is er vanaf 55.300 euro, de Audi Q7 met exact dezelfde motor als de Touareg is er al vanaf 53.800 euro, maar het gaat bij de Q7 natuurlijk om een facelift en niet om een volledig nieuw model. Voor de Range Rover Sport met TDV6 en 245 pk betaal je dan weer een stuk meer, met een vanafprijs van 63.100 euro voor de SE-uitrusting.

Rijtest Volkswagen Touareg

Conclusie

De Volkswagen Touareg is erin geslaagd om mijn begrip rond het SUV-concept te verruimen, de SUV’s van nu zijn niet langer de logge, trage en vervuilende machines van toen. De nieuwe Touareg verwent zijn passagiers met een comfortabel weggedrag maar verwaarloost de bestuurder niet door een verfijnde en accurate besturing en een minimum aan rolbewegingen. De V6 TDI kwijt zich daarnaast uitstekend van zijn taak, al is een sociaal aanvaardbaar verbruikscijfer nog steeds niet volledig verenigbaar met een SUV. Ondanks zijn immense afmetingen helpen de moderne systemen zoals Area View om het angstzweet in parkeergarages tot een minimum te herleiden. De prijs van de Touareg is stevig, maar niet buiten proportie. De optielijst is daarbij steeds het gevaarlijke addertje onder het gras, maar wie er zuinig mee omspringt heeft al een compleet uitgeruste Touareg vanaf 65.000 euro.

Rijtest Volkswagen Touareg

Overzicht

+ Limousine op hoge poten
+ Groter & lichter
+ V6 TDI BlueMotion Technology
+ Automatische achtversnellingsbak
+ Technologische hulpmiddelen (Area View)

– Verbruik 9,1 liter/100 km
– Groteske afmetingen, moeilijk overzicht (Area View helpt)
– Prijzige optielijst

Rijtest Volkswagen Touareg

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir