Range Rover Sport
In 2005 introduceerde Land Rover de Range Rover Sport. De kleinere versie van de Range Rover verkocht als zoete broodjes. Wij reden met het meest recente model.

Ondanks het feit dat deze Range Rover Sport het kleine broertje van de Range Rover is, voelt hij toch nog steeds groot aan. De wagen heeft bijvoorbeeld een redelijk hoge instap en in de wagen zelf zit je ook torenhoog. In het begin is het uitstappen even wennen, je lijkt wel van een aanzienlijke hoogte naar beneden te vallen. Ons testmodel werd in de kleur Santorini Black uitgevoerd en aan de binnenkant vonden we een zwart lederen interieur met witte stiksels. Een zeer mooie en smaakvolle combinatie. Het zwart aan de buitenkant is wel redelijk dodelijk in combinatie met off-roaden aangezien je ongeveer elk spoor van modder perfect ziet zitten. Maar aan de andere kant zullen milieuridders je banden dan niet platzetten, omdat je de wagen ook effectief voor het terrein gebruikt. Aan de binnenkant is het interieur wat minder off-road-gevoelig. De materialen voelen verfijnd aan en zien er elegant uit, maar zijn toch robuust. Het instrumentenpaneel is uiterst goed afleesbaar en de GPS is zodanig georiënteerd dat hij perfect zichtbaar is voor de bestuurder. Dankzij het touch-screen kon de knoppenzee die de vorige generatie Range Rover Sport teisterde weggewerkt worden en is het dashboard uiterst ergonomisch geworden.

Rijtest Range Rover Sport TDV8

Onderaan de middenconsole vinden we de bediening van het Terrain Response System. Deze knop laat je toe te selecteren op welke ondergrond je rijdt, waarna het onderstel van de wagen zich zal aanpassen aan het terrein. Er zijn zes verschillende standen mogelijk bij dit systeem. De eerste is een normale stand. Die dient om normaal te rijden op de openbare weg. Dan zijn er  nog 4 standen die voor het betere terreinwerk dienen. De vier standen zijn de volgende: Gras/Gravel/Sneeuw, Zand, Moddersporen, Rotskruipen. Wanneer je kiest voor moddersporen moet je de Range Rover Sport iets hoger op z’n poten zetten. Dit kan door een eenvoudige druk op de knop die de rijhoogte van de Range Rover Sport bepaalt. Wanneer je wil gaan rotskruipen, kan dit enkel als de versnellingsbak in de low-range modus staat. Verder is er nog een dynamische stand, die het onderstel van de wagen iets sportiever maakt, waardoor je bij hogere snelheden ook vlot de bocht om kan. Wanneer je besluit om van heuvels af te rijden, schakel je best het HDC-systeem (Hill Descent Control) in, dat ervoor zorgt dat je niet kantelt tijdens je afdaling. De Range Rover Sport beschikt dus over een mooi arsenaal aan off-road goodies die je helpen bij het ruigere terreinwerk.

Rijtest Range Rover Sport TDV8

Maar de kans is groot dat de Range Rover Sport vooral gebruikt zal worden door mensen die helemaal niets verloren hebben op ruige ondergronden, maar hem zullen gebruiken om over platte wegen van A naar B te rijden. De Range Rover Sport is nu eenmaal een uiterst comfortabele wagen die over een excellente hoeveelheid bagageruimte beschikt en een mooie en comfortabele achterbank heeft. Ongeveer alle troeven die de ideale reis- of woon/werk-wagen nodig heeft. Verder is de Range Rover Sport ook zeer goed uitgerust om voor een aangename reis te zorgen. De GPS werkt quasi feilloos, enkel het touchscreen reageert aan de trage kant. Net als bij de Land Rover Discovery kan je kiezen voor navigatie op de weg, maar ook voor navigatie op het terrein. Range Rover heeft het mogelijk gemaakt om snel een iPod aan te sluiten op het entertainmentsysteem. In ons testmodel beschikten we over Harmann Kardon luidsprekers, die een heerlijk geluid voortbrachten. Standaard krijg je 8 luidsprekers, maar het premium-systeem waarvoor je moet bijbetalen, beschikt over 13 luidsprekers.

Rijtest Range Rover Sport TDV8

Een Range Rover Sport maakt je portefeuille minstens € 59.000 armer. Voor die prijs krijg je een V6 dieselmotor die 245 pk levert en 600 Nm voortbrengt. Deze motor hebben we eerder al getest in de Land Rover Discovery, waar hij zijn taak zeer mooi volbracht. Ons testmodel werd echter voorzien van de TDV8-motor, die 272 pk voortbrengt en 640 Nm koppel genereert. Wanneer je deze 3.6 liter grote motor wilt aanschaffen, tel je hiervoor € 73.700 neer. Daarvoor krijg je wel een Range Rover Sport met het HSE-uitrustingsniveau, het hoogste niveau dat Range Rover aanbiedt. Kies je voor de 3.0 liter V6 dieselmotor in combinatie met het HSE-pakket, dan betaal je € 68.100, zo’n € 5.000 minder dan voor de V8-dieselmotor. Op papier vertoont de V8-motor slechts licht betere cijfers, in de realiteit is het verschil dus ook niet zo groot. Dat verschil lijkt ons geen € 5.000 waard, dus zouden wij hier voor de V6-motor kiezen. Maar dit wil hoegenaamd niet zeggen dat de V8-motor een slechte motor is. De sprint naar 100 km/u vanuit stilstand neemt zo’n 9,2 seconden in beslag, niet slechts voor een wagen die 2.6 ton weegt. Range Rover zelf geeft een gemiddeld verbruik op van 11,1 liter per 100 km. Ons testverbruik kwam neer op 12,8 liter per 100 km, wat we toch wel aan de hoge kant vonden. Zeker als je weet dat de V6-dieselmotor zo’n 3 liter per 100 km minder nodig heeft en niet veel minder presteert. Range Rover werkt overigens aan een nieuwe V8-dieselmotor, maar die is – voorlopig – enkel nog voor de Range Rover bestemd en niet voor de Range Rover Sport.

Rijtest Range Rover Sport TDV8

Zoals eerder vermeld is de vraagprijs van een standaard Range Rover Sport met V6 dieselmotor € 59.000. Daarvoor krijg je een redelijk compleet uitgeruste wagen. Je krijgt onder meer cruise control, een stuurwiel en versnellingspook in het leder, elektrisch verstelbare zetels, het Terrain Response System en nog een hele andere hoop systemen die je helpen bij het off-roaden. De lampen zijn standaard uitgerust met Xenon technologie en je beschikt hoe dan ook over parkeersensoren. Het vermogen in deze uitvoering blijft beperkt tot 211 pk, wat fiscaal vriendelijker is. Wanneer je kiest voor het SE-uitrustingspakket, dan betaal je € 63.100 voor je Range Rover Sport. Je krijgt hiervoor lederen zetels en 19″ velgen. Je kan bovendien kiezen of je 211 pk of 245 pk wilt. De Range Rover Sport met HSE-pakket kost je minstens € 68.100. Hiervoor krijg je armsteunen bij je zetels, alcantara bekleding, schakelflippers aan het stuur als je de TDV8 kiest, een achteruitrijcamera en 20″ velgen. Voor de volledigheid moeten we er wel bij vertellen dat ons testmodel op 19″ velgen stond, velgen die Land Rover aanraadt voor het off-roaden. Voor een Range Rover Sport met 5.0 V8-motor met 510 pk tel je minstens €84.000 neer, maar dan beschik je wel standaard over het HSE-pakket.

Rijtest Range Rover Sport TDV8

Desondanks de hoogte en het gewicht van de Range Rover Sport laat hij toch een sportief weggedrag toe. Zeker in de dynamische rijstand voel je goed dat de wagen echt wel aan de baan kleeft. Dankzij de hoge zitpositie heb je een veilig gevoel, maar zal je wel minder rap geneigd zijn een bocht snel in te gaan. De communicatie met het stuur is direct, maar jammer genoeg stuurt de wagen echt wel te licht. De V8-motor zorgt op een acurate manier voor voldoende kracht, jammer genoeg wordt die kracht niet voldoende snel overgedragen naar de wielen door de versnellingsbak. Die reageert vaak traag wanneer je het rechterpedaal vloert. Bovendien zou het aangenaam zijn mocht de automaat iets meer terugschakelen, soms tijdens het accelereren zou je wat meer kracht verwachten. Kiezen voor de sportstand verhelpt dit euvel een beetje, maar wanneer het echt nodig is, ben je vaak het best af door zelf te schakelen met de schakelflippers.

Rijtest Range Rover Sport TDV8

Concluderend kunnen we zeggen dat de Range Rover Sport een schitterende terreinwagen is, die vooral op de weg gebruikt wordt omwille van zijn praktische kant, schitterend interieur en aangename rit. De wagen beschikt zeker over voldoende kracht, maar zou een vlottere automaat kunnen gebruiken. De V8-dieselmotor vertoont vooral een prijsverschil met de V6-dieselmotor, maar niet echt een groot verschil in prestaties.

Overzicht:

+ Stijlvolle looks
+ Prachtig én comfortabel interieur
+ Krachtige motor
+ Sportief weggedrag

– Te licht stuur
– Automaat is wat traag
– TDV8 weinig meerwaarde tov. TDV6

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes