Toyota RAV4 Rijtest
Op het autosalon van Genève toonde Toyota ons een compleet opgefriste Toyota RAV4. Hoog tijd om er dus even mee op pad te gaan!

De nieuwe Toyota oogt alleszins een stuk frisser dan zijn voorganger. De achterkant onderging slechts kleine veranderingen, de meest opvallende verandering die we daar terugvinden, is de nieuwe set achterlichten. Ook aan de zijkant is de gelijkenis met zijn voorganger treffend. De voorpartij veranderde het meest. De nieuwe Toyota RAV4 oogt een stuk moderner en strakker dan zijn voorloper en deze nieuwe look wordt in het algemeen op positieve reacties onthaald. Niet alleen de buitenkant werd up-to-date gebracht, ook de binnenkant onderging een ware evolutie. Het interieur van de vorige generatie Toyota RAV4 was namelijk niet direct één van de meest spannende interieurs in de autowereld. Toyota bracht daar met deze nieuwe RAV4 verandering in, door onder meer het dashboard een andere vorm te geven. Ook het instrumentenpaneel moest eraan geloven en werd in een nieuw en meer overzichtelijk jasje gestoken. Over de kwaliteit en de vormgeving van het interieur waren we uiterst tevreden. Dit nieuwe interieur is een pareltje in vergelijking met de meestal nogal saaie interieurs die Toyota voorschotelt. Ook op gebied van ergonomie scoort de nieuwe RAV4 mooie cijfers. De meeste knopjes en snufjes wezen zichzelf quasi ogenblikkelijk uit.

Toyota RAV4 Rijtest interieur

En de nieuwe Toyota RAV4 beschikt – ons testmodel althans – over een hele hoop snufjes. Onze zestraps automaat kon manueel bediend worden via een versnellingspook, maar liefhebbers van sportiviteit kunnen er ook voor kiezen van verzet te veranderen aan de hand van de schakelflippers achter het stuur. Achteruitrijden hoeft niet langer gepaard te gaan met achteruit kijken, de Toyota RAV4 beschikt optioneel namelijk over een camera die de achterzijde duidelijk in beeld brengt. Het handschoenenkastje is misschien niet het meest high-tech snufje dat er te vinden is in autoland, maar het idee erachter is behoorlijk origineel. Een duw op de knop doet een plaat wegschuiven, druk je nogmaals op de knop, dan keert de plaat terug. Op het eerste zicht doodeenvoudig dus, maar wel mooi gevonden.

Nieuwe Toyota RAV4 rijtest interieur

De nieuwe RAV4 gaat over de toonbank vanaf €24.320. In ruil voor die som geld krijg je een 2.0 liter benzinemotor, die enkel de voorwielen aandrijft. Standaard beschikt dit model over elektrisch verwarmde en instelbare buitenspiegels, elektrische ruiten vooraan en achteraan, een CD-speler met zes luidsprekers en een hele hoop veiligheidssystemen. Een redelijk complete basisuitrusting dus. Ons testmodel kreeg een 2.2 liter D-Cat dieselmotor onder de motorkap die 150 pk levert. In de Premium-uitvoering kost deze RAV4 minstens €38.670, een hele hoop geld. Wat krijg je daar precies allemaal voor terug? Wel, in eerste instantie krijg je een automatische zesbak, die de kracht van de motor naar alle wielen stuurt. Bovendien vind je in deze uitvoering ook een GPS, achteruitrijcamera, lederen zetels met verwarming, airconditioning, een zonnedak, Bluetooth, keyless go, cruise control… terug. Ongeveer elk mogelijk hedendaags comfort dus. Het navigatiesysteem kreeg een scherper scherm dan voorheen en wijst je de weg op een overzichtelijke manier. Een bestemming invoeren kan zeer vlot dankzij het ergonomische touchscreen.

Toyota RAV4 nieuwe rijtest

De 2.2 liter dieselmotor kwijt zich vlotjes van zijn taak. De 150 paarden waarover hij beschikt zijn niet meteen trappelend te noemen, maar aanwezig zijn ze zeker en vast. De motor accelereert vlot, zeker in de lage toeren weet hij zich probleemloos voort te bewegen. De topsnelheid komt neer op 185 km/u en naar 100 km/u sprinten doet deze RAV4 in 10,8 seconden. Echt snel voelt dit allemaal niet aan, maar hoe dan ook kan deze motor gemakkelijk mee met het hedendaagse verkeer. Toyota zelf geeft een gecombineerd verbruik op van 7.2 liter per 100 km. Zonder al te mild te zijn met het gaspedaal wisten we de teller toch gemakkelijk op 9.6 liter per 100 km te houden. Al bij al geen slecht verbruikscijfer dus. De gemiddelde CO2-uitstoot die met RAV4-rijden gepaard gaat, komt neer op 186 gram per km. Onze Toyota RAV4 werd aan een zestraps automaat gekoppeld. De bak is responsief genoeg, maar laat soms toch op zich wachten wanneer het wat sportiever mag. De sportstand van de automaat verbetert hier wel wat aan, maar is niet altijd even alert. Rijd je weliswaar op het gemak, dan zal de zestraps automaat zeker voldoende zijn. De verandering van versnelling geschiedt gesmeerd en zonder al te veel drama.

Nieuwe Toyota RAV4 Rijtest

Het weggedrag van de nieuwe RAV4 is uitstekend. Het stuur voelt behoorlijk responsief aan, messcherp valt het evenwel niet direct te noemen. Wel geeft de RAV4 steeds een vertrouwelijk gevoel bij het ingaan van ongeveer gelijk welke bocht, de RAV4 staat stevig op z’n poten. Wanneer je de weg verlaat, gaat het wellicht gepaard met een kleine onzekerheid. Is de RAV4 wel gemaakt om off-road te gaan? Wel, de RAV4 weet zich behoorlijk goed te gedragen bij kleine oneffenheden, ondiepe plassen en matig ruw terrein. Hierbij zijn hulpsystemen zoals DAC (Downhill Assist Control) en HAC (Hill-start Assist Control) meer dan welkom. Ook het versperbare differentieel biedt een meerwaarde wanneer je van plan bent om de RAV4 ook naast de weg te gebruiken. De meeste kopers van de nieuwe RAV4 zullen het waarschijnlijk echter nooit in hun hoofd halen om de RAV4 op frequente basis te gebruiken om te off-roaden. De RAV4 biedt namelijk perfect plaats aan vijf inzittenden en een hoop bagage. Bovendien kunnen de vijf inzittenden op een comfortabele manier van A naar B gevoerd worden, terwijl ze van behoorlijk wat ruimte kunnen genieten. De RAV4 zal dus hoe dan ook eerder verkocht worden als gezinswagen dan als off-roader.

Nieuwe Toyota RAV4 Rijtest

De nieuwe Toyota RAV4 werd aan de binnenkant behoorlijk flexibel ingericht. Standaard beschik je over 586 liter kofferruimte. Bij de meeste wagens zit je met een dilemma wanneer je zowel bagage als passagiers wilt vervoeren. De RAV4 slaagt erin daar een zeker compromis te sluiten. De achterbank kan naar voor geschoven worden, waardoor de passagiers misschien wel wat minder beenruimte hebben – maar nog steeds voldoende – en de bagageruimte plotseling net dat beetje groter is. Een voordeel, maar ook een nadeel aan de koffer, is de zijdelings openzwaaiende kofferklep. De scharnieren bevinden zich hier – in tegenstelling tot bij de meeste wagens – niet aan de bovenkant, maar wel aan de zijkant. Het voordeel hiervan is de grote opening van de koffer, waardoor je gemakkelijk kan laden. Het nadeel toont zich echter bijvoorbeeld wanneer je geparkeerd staat in een – wellicht veel te kleine – parkeerruimte aan de supermarkt. De wagen achter je staat wellicht te dicht tegen jou, waardoor de kofferklep helemaal niet open kan. Ook wanneer je langs de straatkant geparkeerd staat, kan dit storend zijn.

Nieuwe Toyota RAV4 Rijtest

De RAV4 (€24.320) moet het tijdens zijn levensloop opnemen tegen concurrenten zoals de Kia Sportage (vanaf €19.489 voor het oude model), maar ook tegen de Hyundai ix35 (vanaf €19.999), de Opel Antara (vanaf €21.849) en de Volkswagen Tiguan (vanaf €23.990). De RAV4 is dus iets duurder dan zijn concurrenten, enkel de Land Rover Freelander is nog iets duurder. Wat krijg je hiervoor dan in de plaats? Standaard krijg je een krachtigere motor dan die van de concurrenten en beschik je ook over het meest recente model. Of dat de meerprijs waard is, moet je als potentiële koper van de RAV4 natuurlijk zelf beslissen. Concluderend stellen we graag dat de nieuwe Toyota RAV4 een stuk frisser is geworden dan zijn voorganger, goed rijdt en behoorlijk ruim is binnenin. De kofferklep kan in sommige situaties wel aan de onpraktische kant zijn.

Nieuwe Toyota RAV4 Rijtest

Overzicht

+ Fris interieur
+ Ruimte binnenin
+ Weggedrag
+ Basisuitrusting

– Kofferklep
– Tamme automaat

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir & Jeroen Maes