BMW 5-Reeks 530d
BMW heeft zijn resultaten van het tweede kwartaal bekendgemaakt, de omzet steeg met 18,3% tot 15,348 miljard euro.

De gestegen omzet zorgt in het tweede kwartaal van dit jaar voor een winst na belastingen van 834 miljoen euro, bijna het zevenvoud van de 121 miljoen euro winst die vorig jaar in het tweede kwartaal werd behaald. De grondslag van de uitstekende cijfers vinden we bij de gestegen verkoop: tussen april en juni verkocht de BMW Groep 380.412 modellen, een stijging met 12,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Norbert Reithofer is positief over de cijfers, maar wil zeker niet op zijn lauweren rusten. Als we de halfjaarcijfers erbij halen zien we dat de omzet steeg met 13,5% tot 27,791 miljard euro, goed voor een winst na belastingen van 1,158 miljard euro. Een ongezien resultaat ten opzichte van het verlies van 31 miljoen euro dat in de eerste jaarhelft van vorig jaar moest geboekt worden. Gedurende de eerste zes maanden van 2010 verkocht de BMW Groep 696.026 modellen, een stijging met 13,1% ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar. Belangrijke factor bij de gestegen verkoop is de gestegen vraag uit Azië, de vraag tijdens de eerste zes maanden van 2010 steeg er met 57,7% tot 128.845 stuks.

De gestegen verkoop komt vooral van de modellen die BMW vorig jaar heeft geïntroduceerd, zo werd de nieuwe BMW 5-Reeks sinds zijn lancering in maart reeds 25.000 keer verkocht. Daarnaast doen ook de BMW X1 en 7-Reeks het erg goed, met in de eerste zes maanden respectievelijk 46.705 en 30.711 verkochte exemplaren. Ook de verkoop van MINI zit in de lift, het merk verkocht het eerste halfjaar 109.301 modellen, een stijging met 7,6%. Zelfs luxedochter Rolls-Royce lijkt de crisis van zich af te schudden, in de eerste zes maanden van 2010 werden 970 modellen verkocht, een verdriedubbeling ten opzichte van vorig jaar. De BMW Groep heeft dan ook meteen de prognoses voor dit jaar bijgesteld, de Beierse autobouwer wil dit jaar 10% meer auto’s verkopen, wat het totaal op 1,4 miljoen exemplaren moet brengen.

Rijtest BMW X1 xDrive23d