Renault DeZir
Op het autosalon van Parijs zal Renault een nieuwe conceptwagen voorstellen: de Renault DeZir.

Renault staat gekend om sterke conceptwagens én omwille van het feit dat het Franse merk die concepten vaak ook nog in de realiteit omzet. We kunnen enkel maar hopen dat dat bij de Renault DeZir ook het geval is, want het concept ziet er hoe dan ook veelbelovend uit. De Renault DeZir geeft volgens Renault het verlangen van het merk aan om in de toekomst een meer emotionele styling aan haar wagens te geven.Verder is deze conceptwagen elektrisch aangedreven, wat de ecologische missie van Renault in de verf moet zetten.

De DeZir is een tweezits coupé met 21″ velgen. Sportiviteit ten top dus. De linkerdeur heeft een scharnier aan de voorkant van de wagen, terwijl de rechterdeur het met een scharnier aan de achterkant moet doen. Het resultaat zijn twee asymmetrische deuren die sportief aandoen. De wagen hangt laag tegen de grond en is uiterst gestroomlijnd. De grijze verf aan de zijkant achteraan doet denken aan de zijkant van de Audi R8. De DeZir beschikt niet over een achterruit, maar wel over twee camera’s die de taak van een achterruit overnemen.

Aan de binnenkant zien we een uiterst modern interieur met gelakte materialen. De stoelen vooraan lijken in elkaar te vloeien, met een middenconsole die zich – logischerwijze – in het midden bevindt. Het instrumentenpaneel is uiterst modern en ook het entertainmentsysteem in de middenconsole volgt die stijl volledig. Of de stoelen comfortabel zitten, is aan de twijfelachtige kant, maar dat zullen we wel merken op het autosalon van Parijs.

De DeZir wordt door een elektromotor aangedreven die zich in het midden van de wagen bevindt, om een optimale gewichtsverdeling te bewerkstelligen. De lithium-ion batterij van de DeZir bevindt zich achter de chauffeur en voorziet in een bereik van 160 km. De batterij wordt gekoeld om geen hitte naar de cabine over te dragen. De elektromotor beschikt over 110 kW (150 pk) en 226 Nm. Deze kracht lijkt beperkt, maar de Renault DeZir legt amper gewicht – slechts 830 kg – in de schaal dankzij zijn Kevlar koetswerk. Dit is licht en stevig. Daardoor zouden de prestaties van de DeZir zeer goed moeten meevallen. Nul naar honderd duurt slechts 5 seconden, nul naar 50 slechts 2. De maximumsnelheid bedraagt 180 km/u.

Opladen kan op drie verschillende manieren. De eerste is via een 230V-stekker. Dan duurt opladen zo’n 8 uur. Wanneer je gebruik maakt van 400V driefasenstroom, dan kan je de batterij voor 80% opladen in slechts 20 minuten. Verder kan je gemakkelijk de batterij wisselen met een andere. Dit doet de DeZir lijken om een wagen op afstandsbediening, die we als kind ongetwijfeld allemaal hadden.