Mercedes Vito E-CELL: ecologisch en economisch

Mercedes Vito E-CELL
Mercedes komt met een elektrische versie van haar Vito. Door de stad rijden zou voortaan dus zonder uitstoot moeten kunnen.

Echt volledig conventioneel is deze bestelwagen nog niet, dus Mercedes zal dit jaar slechts honderd stuks produceren. Tegen volgend jaar zal dat aantal toenemen tot 2.000 stuks. De bedoeling van deze bestelwagen is emissievrij te rijden in kwetsbare gebieden, zoals bijvoorbeeld de stad. Maar het is bijvoorbeeld ook mogelijk om binnen fabrieksgebouwen te rijden, zonder de arbeiders hun gezondheid te schaden. De mogelijkheden zijn redelijk oneindig dus. Onlangs introduceerde Colruyt een hybride vrachtwagen, waarmee het bedrijf vroeger ’s ochtends mag laden en lossen. Voor deze Vito E-CELL geldt hetzelfde.

De Vito is behoorlijk voordelig in het gebruik, een mooie troef voor mensen die veel kilometers afleggen. Wanneer je de Vito ’s nachts oplaadt met daluurstroom, zou je 4 tot 7 maal goedkoper uitkomen per km dan wanneer je met een dieselmotor rijdt. De Vito E-CELL opladen neemt ongeveer 6 uur in beslag aan een laadstation. Stop je je Vito in een 230V-stekker, dan duurt dat dubbel zo lang. Behoorlijk lang dus. Verder kan een milieuvriendelijke bestelwagen een stap voorwaarts betekenen voor de naam van je bedrijf. Je rijdt niet alleen zonder al te veel geluid, maar spaart ook het milieu en een hele hoop fossiele brandstoffen.

De elektromotor die de Vito E-CELL aandrijft beschikt steeds over een vermogen van 60 kW, met een piekvermogen van 70 kW. Het koppel bedraagt 280 Nm en is alreeds beschikbaar vanaf 0 toeren. De topsnelheid werd begrensd op 80 km/u, je zal deze Vito dus niet vaak in je achterspiegel zien kleven. De matige topsnelheid maakt de Vito wel minder geschikt voor de autostrade. De batterijen van de Vito bevinden zich onder de laadvloer, waardoor de laadruimte niet verkleinde.

Deel dit bericht:

1 reactie op "Mercedes Vito E-CELL: ecologisch én economisch"

  1. piet 08-12-2010 om 17:04

    Hoezo zonder uitstoot, de meeste elektriciteit wordt opgewekt door kolencentrales. En accu’s produceren is ook niet echt millieuvriendelijk.
    Ik ben benieuwd wat de millieubelasting is van productie tot sloop incl verbuik en onderhoud. Bij de alom geprezen PRIUS, is deze millieubelasting groter als van een JEEP GRAND Cherokee.
    Dus wat laten we ons aanpraten?

Reageer

Reactie aan het plaatsen...