Toyota Hilux rijtest
De Toyota Hilux staat gekend als ’s werelds meest onverwoestbare auto. Wij gingen enkel na hoe hij zich op de weg én ernaast gedroeg.

Toyota maakt de Hilux ondertussen al jaren aan een stuk en inmiddels staat de Hilux gekend als één van de meest robuuste en betrouwbare wagens. De wagens zijn zo betrouwbaar dat ze in Afrika zelfs eerder een statussymbool zijn dan een wagen. De robuustheid van de wagen begint bij het platform. De wagen staat op een ladderchassis. Op zich is dit niet de meest moderne technologie, maar Toyota gebruikt deze techniek nu al jaren, waardoor het de productie ervan voor de volle 100% onder controle heeft. Het chassis werkt dan ook feilloos. Dankzij het TOP (Toyota Optimal Platform) konden de lasnaden beperkt worden, waardoor het onderstel het minder snel zal begeven. Ook het koetswerk is uiterst robuust. Het werd zeer stijf gemaakt en bovendien werd het zo behandeld dat het roest- en krasvrij is. De Hilux is daarmee klaar voor het zware werk.

Rijtest Toyota Hilux

Achteraan maakt de Hilux gebruik van traditionele bladveren. Echt modern is deze techniek niet, maar het laat wel toe enorme hoeveelheden zware bagage te vervoeren. De Hilux beschikt bovendien over een enorme kofferruimte, wat hem een echt werkpaard maakt als het neerkomt op grote en zware objecten te vervoeren. Aan de voorkant vinden we een double wishbone ophanging terug. Hierdoor kan deze 4×4 zoveel mogelijk contact houden met het oppervlak waarop hij rijdt. Wanneer je met de Hilux op de weg rijdt, voel je inderdaad dat ongeveer elke schok door de wagen geabsorbeerd wordt. Daardoor lijkt de wagen soms wel wat deinerig. Wanneer je dan weliswaar besluit om een bocht snel in te sturen, houdt de Hilux toch mooi zijn koers vast. Off-road beweegt de wagen zich steeds zodanig dat hij een zo groot mogelijke hoeveelheid grip weet te behouden. Hierdoor kan hij ongeveer elk ruig terrein aan. Wanneer de Hilux merkt dat er een bepaald wiel grip verliest, kunnen de differentiëlen bovendien nog gesperd worden om grip terug te winnen.

Rijtest Toyota Hilux

Op het eerste zicht zou je denken dat de Hilux steeds de vier wielen aandrijft. Niets is echter minder waar. Wanneer je gewoon op de weg rijdt, kan je ervoor kiezen om enkel de voorwielen aan te drijven. Op die manier kan je redelijk wat brandstof besparen. Begint het dan te regenen, kan je met de tweede versnellingspook, die rechts van de conventionele versnellingspook zit, overschakelen naar vierwielaandrijving. Dankzij het ADD (Automatic Disconnecting Differentail) kan je zelfs overschakelen naar vierwielaandrijving tijdens het rijden. Wie hellingen wil trotseren, kan met de rechtse versnellingspook ook kiezen om de versnellingsbak in de low range-stand te zetten. Daardoor kan de Hilux zich vlot op een helling naar boven banen.

Rijtest Toyota Hilux

Ons testmodel werd uitgerust met een 2.5 liter grote viercilinder motor die 143 pk levert. Dit is de instapmotor, maar bleek toch een grondige alleskunner. De motor moet het evenwel vooral van zijn koppel hebben, dat neerkomt op 325 Nm. Hierdoor kan de wagen lasten slepen, die tot 3.000 kg oplopen. Voorwaarde is dan wel dat je over een aanhangwagen met rem beschikt. Standaard wordt deze motor gekoppeld aan een manuele vijfbak, maar je kan er ook voor kiezen een automatische vijfbak te installeren. De versnellingsbak werkt vlot, maar de pook dient met de nodige kracht op de juiste plaats gebracht te worden. De topsnelheid van de Hilux bedraagt zo’n 170 km/u.

Rijtest Toyota Hilux

Ondanks het feit dat de Hilux zo’n grote en zware wagen is – hij weegt leeg zo’n 1800 kg – weet hij het verbruik toch binnen de perken te houden. Toyota geeft een gemiddeld verbruik op van 8,3 liter diesel per 100 km. Wij kwamen met ons verbruik van 9,5 liter per 100 km iets hoger uit, maar reden dan ook vooral in een behoorlijk bergrijk gebied. In de brandstoftank past er zo’n 80 liter brandstof, waardoor je met een volle tank ongeveer 840 km kan rijden. Niet alleen de tankinhoud is groter dan die van de doorsnee wagen, ook de afmetingen van de Hilux zijn buiten proportie. De wagen is maar liefst zo’n 5.25 m lang.

Rijtest Toyota Hilux

Op gebied van bagage vertaalt deze grote lengte zich in uiterst veel laadruimte. Je kan over een lengte van 1.52 meter bagage kwijt, op voorwaarde dat de bagage maximum 820 kg weegt. Op gebied van manoevreren, scoort de lange Hilux dan weer wat minder. De wagen is echt uiterst lang en beschikt over een slecht zicht naar achter. Je moet je dus volledig baseren op de zijspiegels tijdens het achteruitrijden, wat niet altijd even comfortabel is. Een achteruitrijcamera zou geen overbodige luxe geweest zijn op de Hilux. Onze Hilux werd uitgerust met een dubbele cabine en achteraan een hardtop. De hardtop wordt na de productie van de Hilux pick-up aangebracht. Hierdoor beschik je over maar liefst drie verschillende achterruiten. Eén is afkomstig van de Hilux zelf, de andere twee zijn deel van de hardtop. Het zicht naar achter wordt beperkt, omdat de ruiten er op één of andere manier in slagen in zichzelf te reflecteren. Wanneer je kiest voor de hardtop en door de regen rijdt, zie je dat er tussen de ruit van de Hilux en die van de hardtop regen valt. Het systeem is dus behoorlijk primitief, maar wel uitermate degelijk.

Rijtest Toyota Hilux

De kofferruimte is aan de onderkant uit harde plastieken rails vervaardigd. Deze laten vlot toe om zware voorwerpen in en uit te laden. De koffer geraakt ook niet beschadigd bij het eerste het beste object dat erin wordt gelegd. Aan de bovenkant van onze cabine vonden we een lederen afwerking terug. Echt nodig vonden we dit niet, het leder in de koffer kan namelijk alleen maar kapot gaan en geeft niet direct een toegevoegde waarde. De chauffeur van deze Hilux beschikt over twee sleutels. Eén dient om de Hilux en de onderste laadklep te openen, de andere dient om de bovenste kofferklep te openen. Op zich is het systeem om de koffer volledig open te krijgen nogal omslachtig, maar eens je ermee weg bent, wordt het een gewoonte.

Rijtest Toyota Hilux

Ons testmodel werd binnenin uitgerust met het Antartica-pack. Dit kost je ongeveer €7.000, maar brengt een hele hoop luxe met zich mee. Zo kregen we onder meer verwarmde lederen zetels met speciale Antartica-logo. Ook de hardtop en de GPS behoren tot deze uitrusting, net als de verwarmde buitenspiegels. De Hilux is al verkrijgbaar vanaf €25.110, hiervoor krijg je weliswaar slechts een Hilux met een enkele cabine en beschik je dus niet over een achterbank. Wens je een dubbele cabine, dan kan dat vanaf €27.920. Binnenin is het interieur degelijk ineengezet en bestand tegen een stootje. De afwerking is in orde, enkel de interface van het klokje en de boordcomputer boven de GPS is aan de ouderwetse kant.

Rijtest Toyota Hilux

Concluderend kunnen we stellen dat de Toyota Hilux nog steeds één van de meest robuuste wagens is die er momenteel gemaakt wordt. Met zijn uitstekende laadvermogen is hij zeker geschikt voor mensen die vaak grote goederen moeten vervoeren op relatief onbegaanbaar terrein. Het verbruik valt daarbij beter mee dan eerst verwacht. Al bij al is de wagen binnenin redelijk comfortabel, in tegenstelling tot wat je op het eerste zicht zou verwachten. Bovendien biedt de Toyota Hilux veel waar voor je geld.

Overzicht

+ Robuust
+ Off-road kwaliteiten
+ Laadruimte
+ Prijs

– Zicht naar achter
– Afwerking hardtop

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes