Officieel: Audi A7 Sportback

Audi A7 Sportback
Audi heeft gisteren het doek van de Audi A7 Sportback gehaald, het vijfdeursmodel combineert het beste van drie werelden.

De Audi A7 Sportback is volgens Audi namelijk zo sportief als een Coupé, comfortabel als een Sedan en praktisch als een Break. Toevallig werd de A5 Sportback ook met dit marketingpraatje gelanceerd, alleen bleek in onze rijtest een korreltje zout hier welgekomen. Maar dat neemt niet weg dat de A7 Sportback er wel in kan slagen om deze drie werelden te verenigen. Het koetswerk bestaat uit lichtgewicht aluminim, het interieur is van een erg hoogstaand niveau en op sportief gebied koos Audi voor een sportief chassis met een elektromechanische stuurbekrachtiging.

De Audi A7 Sportback zal vanaf de herfst bij de dealers staan en is 4,97 meter lag, 1,91 meter breed en amper 1,42 meter hoog. Zijn lange motorkap, lange wielbasis en korte overhang gecombineerd met sportieve C-pilaren zorgen ervoor dat de wagen een zeer dynamische look krijgt. De vijfdeurscoupé combineert een hoog comfort voor lange afstanden met een sportief karakter. Zo heeft Audi extra aandacht besteed aan het beperken van de rijgeluiden, zelfs bij hoge snelheden. Daarnaast zouden ook trillingen tot een minimum beperkt moeten worden, dit dankzij doorgedreven verfijning van verschillende componenten zoals de hydraulische ophanging. De kofferruimte van de A7 Sportback valt ook niet te onderschatten, standaard is er plaats voor 535 liter terwijl je met de achterbank neergeklapt tot 1.390 liter kan vervoeren.

Het interieur werd met extra veel oog voor detail ontworpen. De A7 Sportback zou op het niveau van de Audi A8 moeten staan en krijgt optioneel massagestoelen en sfeerverlichting. De A7 Sportback wordt ook uitgerust met het geavanceerde MMI systeem, dat zowel de media als het navigatiesysteem kan combineren via een centrale draai/drukknop. Optioneel wordt de A7 Sportback zelfs uitgerust met een Head-Up display dat belangrijke informatie op de voorruit projecteert.

Onder de motorkap kan er bij de start gekozen worden tussen vier verschillende V6 motoren: twee diesels en twee benzines, met vermogens tussen 204 en 300 pk. Aan diezelzijde zijn er twee versies van de 3.0 TDI beschikbaar. Instappen doe je met de 3.0 TDI Multitronic met 204 pk en een uitzonderlijk laag verbruik van 5,3 liter/100 km (139 gram CO2/km). De krachtigere 3.0 TDI beschikt over 245 pk en wordt standaard gekoppeld aan een S Tronic automaat en Quattro vierwielaandrijving. Hiermee sprint de A7 Sportback van 0 naar 100 km/u in 6,5 seconden terwijl het verbruik op 6 liter/100 km blijft steken. Langs benzinezijde kan er gekozen worden tussen de 2.8 FSI en de 3.0 TFSI, deze beschikken respectievelijk over 204 en 300 pk. Met de 2.8 FSI sprint de A7 Sportback van 0 naar 100 km/u in 8,3 seconden, met de 3.0 TFSI gebeurt hetzelfde in 5,6 seconden. Het verbruik blijft ook hier relatief beperkt, de 2.8 FSI heeft genoeg met 8 liter/100 km, de 3.0 TFSI met 8,2 liter/100 km. Alle motoren krijgen standaard een start-stop systeem.

Deel dit bericht:

5 reacties op "Officieel: Audi A7 Sportback"

  1. Koen 28-07-2010 om 11:51

    Ik had bij de eerste gelekte foto’s mijn bedenkingen, maar uiteindelijk is dit toch knap gedaan van Audi. Ze gaan gelukkig iets verder dan gewoonlijk met het design van de auto, zowel vanbinnen als vanbuiten zijn er duidelijke verschillen met andere modellen, zonder de typische Audi-kenmerken overboord te gooien.
    Laat die strakke lijnen maar tot bij de nieuwe A3 komen!

  2. Mas 29-07-2010 om 10:45

    Zijn er nog geen prijzen gekend? 🙁 Standaard instapmodel van de A5 is 37k … wat zou het hier zijn? 🙂

  3. MRM 29-07-2010 om 14:16

    Die prijzen zijn nog niet gekend. We verwachten iets in de lijn van de CLS. Die begint bij iets minder dan €60.000.

  4. Peter 06-08-2010 om 23:44

    Concurreren met de CLS ??? Vergeet het maar. Hoe dom kunnen designers zijn. Ik zoek een vervanger voor mijn A6 en keek al lang uit naar deze A7. Echter, ik heb drie kinderen. Deze A7 heeft achteraan maar plaats voor twee want er zijn maar twee gordels. Welke ezel maakt nu zo’n fantastische wagen, zo groot, zo’n grote koffer en plaats maar twee zitplaatsen achteraan ?

  5. Marc 07-08-2010 om 2:38

    Inderdaad in eerste instantie maar 2 zitplaatsen achteraan, maar net als bij de Passat CC lijkt mij een zitbank met achteraan 3 zitplaatsen mogelijk als optie.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...