Rijtest BMW 320d Cabrio
Zodra het zomert komen de Cabrio’s buiten. BMW gaf de 3-Reeks Cabrio dit jaar een facelift, reden te meer om ermee op stap te gaan.

Er zijn zo van die momenten waarin je het niet beter kan treffen, net op het moment dat België officieel in een hittegolf belandt krijg ik de sleutels van de 3-Reeks Cabrio toegestopt. Cabrio’s testen is in België namelijk niet altijd even eenvoudig, met gemiddeld 200 regendagen per jaar is er niet altijd een gelegenheid om ook effectief het dak eraf te werpen. Gelukkig zijn hedendaagse cabrio’s een stuk minder rudimentair als vroeger, krachtige airco’s en stoelverwarming zorgen ervoor dat je zelfs bij vriesweer met open dak kan rijden. Goed, de 3-Reeks Cabrio dus, die kreeg dit jaar een kleine facelift om in afwachting van zijn opvolger nog enkele jaren met de concurrentie te kunnen wedijveren. En die concurrentie is niet mals, zo zorgen ze in Ingolstadt voor de sexy A5 Cabrio, kunnen de boekhouders onder ons kiezen voor de Lexus IS250C en loeren ook de Zweden met de opgefriste Volvo C70 om de hoek. BMW wil die concurrentie echter vooral op dynamisch vlak overtreffen, en dat merk je vanaf de eerste minuut.

Rijtest BMW 320d Cabrio

De BMW 3-Reeks Cabrio ademt sportiviteit. Dat merk je aan zijn scherp gevormde neus, sportief zitmeubilair en dynamisch lijnenspel. De 3-Reeks Cabrio is een strikte vierzitter, op de achterbank kunnen dus maar twee personen mee. Die beschikken over voldoende beenruimte en krijgen een kleine console in het midden. Het interieur zit naar Duitse standaard erg degelijk in elkaar, en ook alle functies zijn eenvoudig te bedienen. Ons testmodel was uitgerust met het navigatiesysteem Professional en dat laat zich zoals bij alle BMW’s makkelijk bedienen met de iDrive draai-drukknop die zich in het middenconsole bevindt. Het navigatiesysteem beschikt over een groot breedbeeldscherm en geeft de visualisaties en richtingsaanwijzingen glashelder weer. Het interieur omvat ook enkele handige extra’s zoals twee uitklapbare bekerhouders boven het handschoenenkastje en een ruim opbergvak onder de centrale armsteun. Er vallen echter ook enkele nadelen te verzinnen, zo is het handschoenenkastje niet groot genoeg voor het lijvige instructieboekje en moet je telkens je de auto start handmatig de automatische ruitenwissers inschakelen. Als laatste is het zicht naar achter beperkt als het dak gesloten is.

Rijtest BMW 320d Cabrio

BMW wil dat de 3-Reeks Cabrio in alle weersomstandigheden comfortabel is en koos daarom voor een hardtop dak dat in 23 seconden in de kofferbak kan verdwijnen. Met gesloten dak is de 3-Reeks Cabrio merkbaar stiller dan de A5 Cabrio die over een softtop dak beschikt. Het is voor constructeurs steeds moeilijk om tussen een softtop en een hardtop te kiezen, vooral omdat een hardtop extra gewicht in de schaal legt. BMW is er echter in geslaagd om de nadelen van een hardtop tot een minimum te beperken. Enkel de kofferruimte is met open dak wat beperkt, 210 liter is niet meteen rampzalig weinig, maar de koffer is wel erg langwerpig en dus niet in de hoogte gevormd. Wie het dak gesloten laat, en dan dus plots met een 3-Reeks Coupé rondrijdt, beschikt over 350 liter bagageruimte. Wie trouwens op zoek is naar een antenne, is er aan voor de moeite. BMW opteert namelijk voor een onzichtbare antenne die de gestroomlijnde looks van de wagen niet in de weg kan staan, daar kunnen ze bij Volvo en Lexus nog iets van leren.

Rijtest BMW 320d Cabrio

Wij reden met de 320d Cabrio, die beschikt over een 2-liter viercilinder die zorgt voor 184 pk en 380 Nm koppel. Dat is meteen 7 pk en 30 Nm meer dan voor de facelift. De sprint van 0 naar 100 km/u is voorbij in 8,3 seconden en de wagen haalt een topsnelheid van 237 km/u. De 2-liter dieselmotor sluit mooi aan bij de 3-Reeks Cabrio, hij zorgt al bij lage toeren voor een heerlijk koppel en zorgt ervoor dat je in principe nooit vermogen tekort komt. Wij reden de 320d Cabrio met de automatische Steptronic zesversnellingsbak, standaard wordt de 320d Cabrio gekoppeld aan een manuele zesbak. De Steptronic is niet de snelst schakelende automaat die we ooit reden, maar doet zijn werk wel naar behoren en sluit mooi aan bij de rijbeleving. Voor de twee sportiefste modellen uit het gamma, de 335i en M3, zorgt BMW voor een optionele automatische 7-traps sportversnellingsbak die gebruik maakt van een dubbele koppeling en daardoor een stuk sneller van verzet wisselt. De 320d is ook zeer zuinig, mede dankzij BMW’s EfficientDynamics, dat verschillende brandstof besparende technologieën omvat. Wij verbruikten gemiddeld 6,5 liter/100 km als we met het dak dicht reden en 7,5 liter/100 km met het dak open. BMW geeft zelf 5,6 liter/100 km op als maatstaf.

Rijtest BMW 320d Cabrio

De BMW 3-Reeks Cabrio beschikt over een uitgebreid motorgamma, er zijn namelijk 3 benzine- en 3 dieselmotoren beschikbaar. Aan dieselzijde is de door ons geteste 320d met 184 of het fiscaal vriendelijke 163 pk de instapper, verder kan je nog kiezen voor een 325d met 204 pk en een 330d met 245 pk. Die laatste doet de sprint van 0 naar 100 km/u in 6,5 seconden maar heeft genoeg met 6,4 liter diesel per 100 km. De krachtigste dieselmotor is dus sportief en zuinig tegelijk, en dat kunnen we alleen maar aanmoedigen. Aan benzinekant kan je instappen met de 320i die voor 170 of 163 pk zorgt, verder is er nog een 325i met 218 of 211 pk en een 335i die over 306 pk beschikt. Het sportiefst ben je met de M3 Cabrio, een V8 zorgt hier voor 420 pk en 400 Nm koppel, waardoor de wagen met zeventraps sportautomaat in 5,1 seconden naar 100 km/u snelt.

Rijtest BMW 320d Cabrio

Terug naar het sportieve karakter van deze 3-Reeks Cabrio, hoewel een Cabrio niet meteen geassocieerd wordt met dynamisch rijgedrag is het dynamisch karakter bij de 3-Reeks Cabrio zeker aanwezig. De wagen is strak geveerd en helt amper over in de bochten, hij laat zich heerlijk sturen in feeërieke taferelen terwijl er steeds een heerlijke bries door je haren waait. De 3-Reeks Cabrio presteert op sportief vlak een stuk hoger dan de Audi A5 Cabrio en Volvo C70, die liever flaneren dan echt scherp door de bocht gaan. BMW maakt weliswaar niet de fout om het comfort volledig uit het oog te verliezen ten voordele van het rijgedrag. Het zijn vooral de stoelen die het werk uitermate goed doen, het zitvlak en de zone voor de onderrug is voorzien van een extra laag mousse waardoor je steeds erg comfortabel zit, zelfs als je de 3-Reeks Cabrio over een gehavend stuk wegdek stuurt. BMW slaagt er dus in om een dynamisch rijgedrag te koppelen aan een hoogstaand comfort zonder te kiezen voor een zachter onderstel, een keuze die we erg appreciëren.

Rijtest BMW 320d Cabrio

De BMW 320d is verkrijgbaar vanaf 44.800 euro, een aardige som geld als we vergelijken met zijn naaste concurrenten. Zo heb je al een Volvo C70 2.0D (150 pk) vanaf 35.750 euro en koop je de Audi A5 Cabrio 2.0 TDI (163 pk) vanaf 41.660 euro. Alleen de Mercedes E220 CDI met 163 pk is met 48.279 euro duurder geprijsd, maar die is ook de jongste en mikt iets hoger. Niet meteen goedkoop dus, die 3-Reeks Cabrio, maar hij levert ten opzichte van de C70 en A5 Cabrio wel een extra dosis rijplezier. De optielijst mogen we uiteraard ook niet uit het oog verliezen. BMW biedt een Comfort Line pakket aan voor 4.024 euro waarin meteen een resem nuttige opties vervat zitten zoals een windscherm, verwarmde zetels vooraan, automatische airco en een regen/lichtsensor. Verder is het navigatiesysteem Professional ter waarde van 2.700 euro zeker een aanrader en kost de automatische Steptronic versnellingsbak 2.200 euro. Voor het lederen interieur tel je als laatste 1.950 euro neer. Een goed uitgeruste BMW 320d kost je dus inclusief BTW minstens 55.650 euro. Veel geld, maar echte liefhebbers zullen er waarschijnlijk niet van terugschrikken.

Rijtest BMW 320d Cabrio

Conclusie

BMW mikt met de 3-Reeks Cabrio duidelijk op mensen die op het vlak van rijprestaties net iets meer verwachten. De 3-Reeks Cabrio laat zich heerlijk sturen en kan sportief gereden worden, alleen is BMW het comfort niet uit het oog verloren. De 320d is een prima dieselinstapper, zowel het verbruik als de prestaties van deze motor hebben ons verrast. Veel nadelen zijn er niet aan de 320d Cabrio, alleen de kofferruimte is wat beperkt en de wagen is wat aan de hoge prijs. Maar die hoge prijs vertaalt zich meteen ook in het algemene comfort, de afwerkingskwaliteit en de rijdynamiek.

Rijtest BMW 320d Cabrio

Overzicht

+ Sportieve rij-eigenschappen
+ Uiterst comfortabele stoelen
+ 320d is zeer aangename motor
+ GPS Systeem

– Kofferruimte open dak
– Zicht naar achter bij gesloten dak
– Automatische ruitenwissers steeds inschakelen
– Prijs

Rijtest BMW 320d Cabrio

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir