Kort getest: Fiat 500 TwinAir

Rijtest Fiat 500 TwinAir
Fiat drijft downsizing tot het uiterste, de Cinquecento is voortaan beschikbaar met TwinAir tweecilinder motor en werd in Turijn aan de pers voorgesteld.

Update: Bekijk ook onze rijtest met de Fiat 500 TwinAir by Diesel + Video!

Bij de introductie van de Fiat 500 op 4 juli 2007 heeft Fiat beloofd om die datum jaarlijks te vieren met een nieuwe introductie. Op 4 juli 2008 werd de Abarth 500 geïntroduceerd, in 2009 kregen we de Fiat 500C en dit jaar komt Fiat met een revolutionaire motortechniek voor de Cinquecento: de TwinAir. In Turijn kregen we de gelegenheid om dit schoolvoorbeeld voor verregaande downsizing aan de tand te voelen.

Rijtest Fiat 500 TwinAir

De ingenieurs van Fiat Power Train (FPT) kregen voor de ontwikkeling van de TwinAir een leeg blad ter beschikking. De benzinemotor werd dus volledig from scratch ontworpen en dat gaf de ingenieurs de vrijheid om erg ver te gaan. Dankzij het gebruik van de MultiAir techniek die vorig jaar geïntroduceerd werd en de extreme downsizing tot 2 cilinders met een slagruimte van 450 cc elk, konden ze een motor ontwikkelen die zich uitstekend leent voor kleine stadswagens als de Fiat 500. De kleine tweecilinder met een cilinderinhoud van 900 cc wordt in eerste instantie met een vermogen van 85 pk op de markt gebracht. In de toekomst komt er echter nog een ongeblazen versie met 65 pk en een topversie met 105 pk. De voordelen van deze kleine benzinemotor laten zich raden: 10% minder gewicht, 25% compacter en 30% minder CO2-uitstoot dan met een vergelijkbare conventionele viercilinder.

Rijtest Fiat 500 TwinAir

Aan het stuur van de Fiat 500 TwinAir merk je direct dat de Italianen iets unieks hebben ontwikkeld. Het uitlaatgeluid klinkt nostalgisch en past volledig bij de schattige 500. De kleine tweecilinder klinkt leuk en durft in hoge toeren zelfs een stoer kantje te vertonen, terwijl hij bij normale belasting opvallend stil is. De ingenieurs hebben met de 85 pk versie 97 pk per liter gepuurd uit het motorblokje. Het koppel is daarnaast zeer vroeg aanwezig, reeds bij 1.500 toeren per minuut krijg je 115 Nm ter beschikking en bij 1.900 toeren per minuut komt het volledige koppel van 145 Nm vrij. In de stad laat de TwinAir zich heerlijk rijden, de motor is vlot in lage toeren en heeft geen enkel probleem met tussensprints tot pakweg 70 km/u. Het enige verschil met een kleine viercilinder ligt hem in het feit dat de naald van de toerenteller iets sneller richting rode zone wordt getorpedeerd. Ook op de snelweg kan de TwinAir motor zich handhaven, je moet alleen rekening houden met het feit dat de acceleratietijden bij snelheden hoger dan 120 km/u een stuk lager liggen. Maar dat hoeft niet te verbazen aangezien we dit bij de 500 met viercilinder ook al opmerkten.

Rijtest Fiat 500 TwinAir

De Cinquecento TwinAir met 85 pk sprint van 0 naar 100 km/u in 11 seconden en het kleine tweecilindertje haalt zelfs een topsnelheid van 173 km/u. Het theoretische verbruik in de stad komt neer op 4,0 liter/100 km (92 gram CO2/km) voor de Dualogic automaat en 4,1 liter/100 km (95 gram CO2/km) voor wie met de manuele vijfbak schakelt. Daarmee is de TwinAir motor de zuinigste van alle benzinemotoren. Tijdens onze korte test kregen we op de snelweg een verbruik van 6 liter per 100 km op het bord, in de stad lagen de verbruikscijfers mede dankzij het standaard start&stop systeem iets lager. De 500 TwinAir is ook uitgerust met een ECO-knop, waarmee de motorinstellingen een stuk milieuvriendelijker kunnen worden afgesteld. De verbruikscijfers lagen wel ver uiteen, terwijl een collega op het testparcours 4 liter/100 km wist te verbruiken, had een andere 8 liter/100 km nodig. Het verbruik van de kleine TwinAir wordt dus duidelijk bepaald door de mate waarin de bestuurder zijn rechtervoet kan bedwingen. Daarnaast moet wel gezegd dat de TwinAir motoren met kilometerstanden van 300 km amper ingereden waren.

Rijtest Fiat 500 TwinAir

Met de TwinAir motor wil Fiat zijn positie als autoconstructeur met de laagste CO2-uitstoot behouden, met een CO2-uitstoot van 127,8 gram per kilometer voor de ganse vloot ligt het merk op kop van alle automerken. Eerder introduceerde het merk al de MultiAir techniek en het wil ook de TwinAir techniek in verschillende configuraties gebruiken. Zo zou de TwinAir motor door zijn beperkte afmetingen gekoppeld kunnen worden aan een kleine elektromotor waardoor een milde hybride zou ontstaan. De TwinAir motor zou in de toekomst ook in andere modellen van de Fiat Groep zijn weg moeten vinden, al wou Fiat nog niet echt kwijt welke modellen deze tweecilinder zullen gaan gebruiken. Vermoedelijk krijgt bij Fiat de toekomstige Panda deze tweecilinder, terwijl bij Lancia de Ypsilon wel geschikt lijkt voor deze kleine krachtbron.

Rijtest Fiat 500 TwinAir

Fiat wil de TwinAir motor vanaf September lanceren in heel Europa, de Belgische kostprijs is nog niet bekend maar in Italië betaal je voor de Fiat 500 TwinAir 13.250 euro. Ten opzichte van een kleine viercilinder liggen de belastingen en verzekeringskosten bij de TwinAir een stuk lager dankzij zijn beperkte cilinderinhoud. De totale kostprijs van de Fiat 500 TwinAir ligt dan ook onder dat van de Smart Fortwo, MINI Cooper D en Toyota IQ. Voor Fiat zal het daarom ongetwijfeld niet moeilijk zijn om cliënteel te vinden voor hun nieuwe instapmotor. En voor wie een tweecilinder echt niet door de beugel kan, hoeft niet te panikeren, de kleine viercilindertjes blijven voorlopig in het motorgamma aanwezig.

Rijtest Fiat 500 TwinAir 05

Conclusie

Fiat durft als eerste autoconstructeur terugstappen naar twee cilinders en heeft met de TwinAir een erg interessante benzinemotor op de markt gebracht. De theoretische verbruikscijfers zijn misschien niet direct haalbaar, maar lijken ons ook niet compleet uit de lucht gegrepen. Voor de stad is de TwinAir techniek sowieso interessant, de Fiat 500 TwinAir weet zich makkelijk door het stadsverkeer te laveren. Op de snelweg doet hij dan weer niet onder voor de kleine viercilinders uit het motorgamma. Het uitlaatgeluid is als laatste erg nostalgisch en past perfect bij het imago van de kleine Fiat.

Rijtest Fiat 500 TwinAir

Overzicht

+ Erg bruikbare motor
+ Leuk uitlaatgeluid
+ Lage wegenbelasting,  inschrijvingstaks en verzekeringskost
+ Benzinemotor met laagste CO2-uitstoot

– Theoretische verbruikscijfers bleken (nog) niet haalbaar
– Motor klimt snel in toeren

Rijtest Fiat 500 TwinAir

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

14 reacties op "Kort getest: Fiat 500 TwinAir"

  1. Seb 13-07-2010 om 18:14

    Knap wagentje, leuke test en dito foto’s!

  2. Marc 14-07-2010 om 9:05

    Interessant verslag! Ben benieuwd hoe dit gaat rijden.

  3. Intred 14-07-2010 om 14:32

    Heel toffe motor zo blijkt, ben ook wel benieuwd hoe die echt aanvoelt maar met zo’n verbruikscijfers zitten ze alvast goed.

  4. chuwie 18-07-2010 om 14:01

    downsizing is a good thing, turbo is important though!
    nice post 🙂

  5. Joep 21-07-2010 om 22:26

    “- Motor klimt snel in toeren”
    Lijkt mij juist een pluspunt! Mooie techniek, gedurfde zet van Fiat.

  6. PJS 21-07-2010 om 22:43

    Dat de motor snel in toeren klimt implementeert dat je ook snel moet opschakelen… Dat is dus een kleine min ten opzichte van de viercilinder, maar zeker geen breekpunt.

  7. Kasper274 09-10-2010 om 17:57

    Ben erg benieuwd naar de gemiddelde brandstofverbruikscijfers daar de 1.2 dualogic star&stop ver van de door Fiat opgegeven verbruikscijfers afblijft met 1:14 in plaats van 1:21. Dit verbruik is het gemiddelde van de 3 Fiat 500 die wij rijden in ons bedrijf. Het moet gezegd, die cijfers van Fiat verkopen goed maar dat is de enige factor die telt lijkt het.

  8. Bert 01-12-2010 om 22:20

    Wij hebben vorige week meegedaan met de Telegraaf/Fiat econorun : een zuinigheidswedstrijd van 350 km door nederland : er deden 10 teams in evenzoveel Fiat 500’s mee. Als je rijdt als een bejaarde in de economiestand bleek het mogelijk om gemiddeld 1:21 te rijden. Dit is echter bij een volstrekt ongeloofwaardige en bij vlagen gevaarlijk (voor de overige weggebruikers) langzame rijstijl. Normaal gesproken moet je rekenen op een veeeeeel hoger verbruik. Voor zo’n klein wagentje viel dat me zwaar tegen : met onze daihatsu cuore van 12 jaar oud rijden we al 1:20 in stadsritjes bij een normale, vlotte rijstijl, dus ik vraag me af wat de winst is bij de Fiat…

  9. kasper274 01-12-2010 om 23:21

    “De spijker boven op z’n kop”

    Jammer dat we roependen in de woestijn zijn en de consument zich onbestraft laat bedotten, keer op keer.

    Wij hebben berekend dat we een slordige € 3000,- per jaar extra brandstofkosten kwijt zijn en dat bij een verbruik van 1:18, (zou haalbaar moeten zijn bij een fabrieksopgave van 1:21 zou je denken)

    Maar ja, waar leg je die claim weg, bij de leasemaatschappij of bij Fiat Nederland en hoe sterk sta je dan?…………..juist….dergelijke zaken bestaan niet want dan kom je aan de economische belangen van velen en dan gelden er geen principes, normen en waarden lijkt het.

    Wij staan open voor tips in ieder geval.

  10. MRM 02-12-2010 om 10:28

    Dat het verbruik niet haalbaar is, ligt vooral aan de belachelijke Europese testprocedure. Het enige verbruik dat Fiat mag opgeven is het gehomologeerde verbruik dat in tests die belachelijk veraf van de realiteit liggen behaald werden.

    Het verbruik is dus het extreme verbruik dat je verkrijgt wanneer je amper op het gaspedaal duwt. Het feit dat het haalbaar blijkt, toont aan dat de tests niet gelogen – maar wel compleet irrelevant – zijn. Maar ongeveer iedereen weet – en dat geldt niet enkel voor de Fiat 500 TwinAir – dat zo goed als elke wagen meer verbruikt dan het opgegeven verbruik. Gewoon rekening mee houden dus?

  11. kasper274 02-12-2010 om 11:05

    Met alle respect maar daar is iedereen wel van op de hoogte denk ik. Het is juist het belachelijk grote verschil tussen de fabrieksopgave van 1:21 en de realiteit van 1:14,5, gemeten over 3 identieke Fiats start/stop 1.2. dualogic met een gevarieerd rijpatroon van stad,provinciaal en snelweg kilometers. Dit gat is, als ik het zo mag zeggen, onfatsoenlijk groot. Stel dat 1:17 of 1:18 haalbaar zou zijn dan was dat al acceptabel maar zoals Bert al eerder aangaf rijdt zijn 12 jaar oude Daihatsu Cuore veel zuiniger dan deze als ecowonder geetaleerde Fiat. Sterker nog, iedere grote middenklasser is zuiniger momenteel dus wat nou Eco en wat nou zuinig. Het is mensen belazeren op een grove schandalige manier en als de hele autobranche dit deed dat was het nog enigzins te verklaren maar nergens zijn de verbruiksverschillen zo groot als bij deze Fiat, dus tussen fabrieksopgave(waar men naar kijkt bij aankoop) en daadwerkelijk verbruik.
    Zaak is dus om niet recht te praten wat krom is!!!!

  12. PJS 02-12-2010 om 11:17

    @Kasper, ik begrijp uw bezorgdheid. Maar het probleem is tweedelig.

    Eerst en vooral kiest Fiat hier voor een erg kleine motor, waardoor de verschillen een stuk groter worden wanneer je niet volledig volgens de ECO-normen zal rijden. Hij kan namelijk niet terugvallen op vier cilinders.

    Ten tweede is het opgegeven testverbruik enkel haalbaar wanneer je de ECO-toets in het interieur indrukt. Dan krijg je minder vermogen, wordt de stuurrespons aangepast om zuiniger te zijn en wordt ook aan de gasrespons gesleuteld.

    Daarnaast is de 500 TwinAir vooral zuinig op constante snelheid tot 90 km/u. Op snelwegen zit je sowieso boven de opgegeven verbruikscijfers, maar wanneer je constant 70 of 90 km/u zal rijden kom je erg makkelijk op 1:21 uit.

  13. Bert 02-12-2010 om 22:16

    Blijft voor mij de vraag open staan wat het voordeel van deze motor is, als de beloftes alleen worden waargemaakt in de economy-stand bij constante snelheid van 70-90 km/h ?

  14. MRM 02-12-2010 om 23:33

    Zuinig voor de mensen die de wagen elke dag gebruiken om naar hun werk te rijden zonder dat ze daarvoor een autostrade nodig hebben. Perfect voor gewestwegen en stadsverkeer!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...