Citroen DS3 header
Anti-Rétro. Twee woorden die de Citroën DS3 samenvatten. En terecht!

Al kunnen we ons toch twee dingen inbeelden die niet zo anti-rétro zijn als Citroën beweert. Ten eerste de naam DS natuurlijk. Die dateert van in de tijd dat Citroën één van de meest revolutionaire wagens ter wereld maakte, in 1955. De wagen beschikte over verschillende revolutionaire gadgets en technologieën, die voorheen nog niet in één wagen gecombineerd waren. Onder meer de hydropneumatische vering en de schijfremmen waren toen State of the Art. Toen al was Citroën zelfs bezig met het zo aerodynamisch mogelijk maken van de DS, iets wat vele constructeurs nu nog proberen.

Het tweede niet zo Anti-Rétro aspect aan de DS3 is, bij ons testmodel dan welteverstaan, de kleur. Persoonlijk zouden we kiezen voor een iets fellere kleur, die de DS3 compleet maakt. Maar het moet natuurlijk ook gezegd dat de combinatie van de kleur Mativoire met het zwarte dak en de deels zwarte velgen de DS3 toch wel mooi staat. Direct zijn we bij een eerste leuk gadget aanbeland van de DS3: de personalisatie van de kleuren. De wagen kan namelijk in 11 verschillende kleuren worden uitgerust, het dak kan 4 verschillende kleuren dragen. Als je dan nog weet dat de zijspiegels van de DS3 in 2 verschillende kleuren te verkrijgen zijn, dat er kan gekozen worden tussen 5 verschillende velgen en dat het interieur op bijna elke mogelijke manier kan worden aangepast, dan kan je er redelijk zeker van zijn dat er geen twee dezelfde exemplaren in jouw buurt zullen rondrijden.

Ongeveer alle andere aspecten aan deze wagen zijn dan wel weer helemaal Anti-Rétro. Kijk bijvoorbeeld maar naar de nieuwe LED-stroken die de wagen overdag sieren. Of naar het koetswerk dat deels over de B-stijl loopt. Of naar de voorkant, die niet alleen het Citroën-logo, maar ook het DS-logo opgespeld kreeg. U snapt het plaatje ongetwijfeld, de DS3 is één van de modernste wagentjes die er momenteel beschikbaar zijn en beukt frontaal in op de trend van rétro-designs zoals bij de MINI en de Fiat 500. De meest te duchten concurrenten zijn bij deze gekend.

Onder de motorkap passen zes verschillende motoren. Drie daarvan zijn dieselmotoren, drie daarvan rijden op benzine. De krachtigste benzinemotor beschikt over 150 pk, die uit een 1.6 liter groot blok met turbo gepuurd wordt. Verder is er nog een 1.4 benzinemotor die ofwel 120 pk ofwel 95 pk levert. Dat 1.4 liter blok met 95 pk is de instapversie en kost je €15.640. Dieselaars kunnen terecht bij ofwel een 1.4 liter groot blok met 75 pk ofwel een 1.6 liter blok met 90 pk of 110 pk. Wij reden met de 90 pk sterke 1.6 dieselmotor, die beschikbaar is vanaf €18.900. Een niet onaardige prijs voor een op het eerste zicht kleine wagen. Dus wat krijg je allemaal voor je geld?

Je krijgt vooreerst een 1.6 liter groot dieselblok met 92 pk. Dit blok stoot slechts 104 gram CO2 per km uit, voldoende om een eco-premie van 15% binnen te halen. Deze motor wordt gekoppeld aan een versnellingsbak met vijf lange versnellingen (€300 extra), die hem uiterst milieuvriendelijk maakt. Het koppel van de motor zorgt dan weer voor voldoende rijplezier. De volledige 230 Nm’s zijn beschikbaar bij 2000 toeren. Vooral bij de lage toeren en tussen 30 en 70 km/u gaat het accelereren erg vlot. Deze prestaties sluiten zeer goed aan bij het karakter van een stadswagen, goed gezien van Citroën. De sprint naar 100 km/u vanuit stilstand duurt zo’n 11,3 seconden, maar voelt sneller aan. Bij 182 km/u houdt de DS3 met 1.6 liter dieselblok het voor bekeken.

Het gemiddeld verbruik komt neer op 4 liter per 100 km, tenzij je 17″ velgen kiest, dan bedraagt dit verbruik 4.1 liter per 100 km. Ons testverbruik komt neer op 6 liter per 100 km, maar een lager verbruik lijkt ons eenvoudig haalbaar. Onder meer een schakelindicator zorgt hiervoor. Ons hoge testverbruik komt door het rijplezier dat deze wagen kan bieden. Hij moet onder meer de concurrentiestrijd met de MINI aangaan en heeft daarom toch nood aan een behoorlijke dosis sportiviteit. De DS3 ligt dan ook zeer goed op de weg. Wanneer je snel de bocht om wil gaan, zal de DS3 dit steeds plichtsgetrouw doen. Alle hulpsystemen houden de wagen op de baan, maar wanneer je bijvoorbeeld het ESP uitschakelt, weet de DS3 zich nog steeds uitstekend te gedragen. Dat het uiterst snedige en sportieve weggedrag het comfort misschien wat benadeelt, is dan wel weer jammer. Bij het nemen van een verkeersdrempel vertraag je beter een flink eind, want 50 km/u is bijvoorbeeld echt te snel voor de DS3. Oneffenheden in de weg vallen ook goed op, maar al bij al zijn we wel tevreden met de sportieve keuze die Citroën maakte voor een verfijnd, snedig en stevig weggedrag.

Voor de €18.900 die je standaard voor deze dieselvariant betaalt, krijg je de SoChic-uitrusting. Daarvoor krijg je de uiterst typerende LED-dagrijlichten die de voorkant van de wagen sieren. Op gebied van veiligheid zijn ABS, ESP en 8 airbags standaard. Om je rit comfortabeler te maken, krijg je een afstandsbediening met centrale vergrendeling, een boordcomputer, een lederen stuur en cruise control. Ons testmodel beschikt over onder meer een regensensor, automatische lampen, een zelfdimmende achteruitkijkspiegel, parkeersensoren en een USB-aansluiting die feilloos werkt. Het HiFi-systeem van de DS3 oogt wel mooi, alleen de geluidskwaliteit valt een beetje tegen bij de lage tonen. De totaalprijs van ons redelijk compleet testmodel komt neer op iets minder dan €23.000.

Binnenin voelt de wagen verrassend ruim aan. De koffer is 280 liter groot en is ondanks zijn relatief hoge laaddrempel vlot te gebruiken. Achteraan is de plaats wat aan de beperkte kant, maar de achterbank volstaat zeker ruimschoots om twee kinderen kwijt te kunnen. Vooraan is er hoe dan ook voldoende plaats. De DS3 geeft een ruimtelijk gevoel. Wat de afwerking betreft scoort Citroën zeer goede punten. Nergens viel er een verkeerd gestikte naad of onvolmaaktheid te bespeuren. Het Franse merk maakt haar belofte inzake kwaliteit dus zeker en vast waar. Aan de binnenkant vinden we een zeer fraai interieur dat heel wat weg heeft van de Citroën C3. De zwarte bekleding in ons testmodel is zo prachtig dat ze moeilijk met woorden te beschrijven valt, het enige nadeel is dat het dashboard nogal wat stof aantrekt, wat het dashboard dan weer minder aantrekkelijk maakt. Bij het inschakelen van de wagen gaan de tellers van het instrumentenpaneel éénmaal heen en weer. Een uiterst leuke manier om in de wagen verwelkomd te worden. Het instrumentenpaneel is naast mooi vormgegeven ook nog eens functioneel.

In de middenconsole vinden we boven de fraaie versnellingspook de airconditioning terug. Dit systeem werkt vlot en was in deze zomerse omstandigheden zeker geen overbodige luxe. Het zwarte interieur koelde snel af wanneer de airconditioning aan stond, maar het stuur en de versnellingspook vastnemen bleek bij warm weer toch niet bepaald aangenaam. Citroën voorziet een parfumverspreider in het interieur, die de wagen direct een aangename geur geeft via de airconditioning. Dit gadget lijkt ons vooral bedoeld om vrouwen – die van het design alleen al helemaal wild worden – helemaal warm te doen lopen voor de DS3. Boven de bediening van de airconditioning vinden we de boordcomputer die uiterst overzichtelijk is. Je kan ervoor kiezen verschillende soorten informatie op het display weer te geven en het systeem is in staat telefoontjes te aanvaarden.

Conclusie

Over het algemeen zijn we uiterst tevreden over de DS3. Dit sterke stukje design met een prachtig interieur en een hoogwaardige afwerking zal zeker en vast vele harten weten te bekoren. Het valt al eens voor dat tijdens het testrijden mensen opvallend naar je testwagen omkijken, bij de DS3 gebeurde dit uitzonderlijk veel. Vooral vrouwen blijken de charmante aanblik van de DS3 wel te smaken. Jammer genoeg is dit lifestyle-wagentje aan de prijzige kant, maar luxe kent zijn prijs.

Overzicht

+ Fraai design
+ Prachtig interieur
+ Motor is voldoende krachtig en toch zuinig
+ Goede wegligging…

– … maar soms een beetje oncomfortabel
– Prijs

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes