Alfa Romeo MiTo MultiAir
De Fiat Groep heeft met de revolutionaire MultiAir techniek de prestigieuze prijs “Motor van het Jaar” gewonnen in de categorie beste nieuwe motor van het jaar.

De nieuwe 1.4 turbomotor van de Fiat Groep maakt gebruik van de revolutionaire MultiAir-technologie waarbij de inlaatkleppen elektrohydraulisch worden geregeld. Combineer dat met een turbocompressor en het hoeft niet te verbazen dat een nieuwe norm in zuinigheid kon worden gezet. De 1.4 MultiAir turbomotoren worden in verschillende vermogensversies geleverd, tussen 135 en 170 pk. We reden eerder al in de Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir met 135 pk en ook met de MiTo QV met 170 pk. Telkens waren we overtuigd door de motortechniek en vooral de zuinigheid ten opzichte van de vroegere turbomotoren van de Fiat Groep.

De MultiAir motoren zijn verder ook beschikbaar in de nieuwe Giulietta, de Fiat Punto Evo en de Abarth Punto Evo. In de toekomst zullen ze ook beschikbaar zijn voor de Fiat Bravo en Lancia Delta. De topmotor beschikt over 170 pk en heeft met 124 pk/liter een uitstekend specifiek vermogen dat in combinatie met het maximumkoppel van 250 Nm sportieve prestaties kan garanderen. De MultiAir-technologie verlaagt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met 10%, terwijl het motorvermogen 10% en het koppel 15% stijgt. Ook de uitstoot van andere schadelijke stoffen zoals NOx worden tot een minimum beperkt. De technologie is momenteel enkel beschikbaar voor benzinemotoren, in de toekomst zou de techniek echter ook voor dieselmotoren worden ontwikkeld.

FPT MultiAir Alfa Romeo MiTo