Rijtest: Volvo XC70 D5 AWD

Rijtest Volvo XC70 D5
Bij Volvo hoef je niet meteen voor een grote SUV te kiezen om op onbereikbare plaatsen te komen, ook met de XC70 kom je een stuk verder.

De Volvo XC70 staat iets hoger op zijn poten dan de V70 en oogt ook een stuk stoerder dankzij de plastic koetswerkbescherming en de verbrede wielkasten. Die uiterlijke aanpassingen zijn er weliswaar niet enkel voor de schijn: als we de milieuvriendelijke DRIVe-versie buiten beschouwing laten wordt de XC70 steeds met vierwielaandrijving uitgerust. Toch wordt het merendeel van de verkochte XC70’s ongetwijfeld verkocht om zijn uitstraling. De XC70 lijkt ons dan ook een ideaal alternatief voor wie een SUV te protserig vindt en een break te saai.

Rijtest Volvo XC70 D5

De XC70 is met zijn 4,8 meter lengte een ruim bemeten break, en die ruimte vertaalt zich voor het grootste deel in een ruim bemeten koffer waarin je 575 liter bagage kan vervoeren. Klap je de achterbank neer, dan kan er zelfs 1.600 liter mee. Onder de vlakke laadruimte is er plaats voor kleine spullen en de XC70 beschikt ook over een systeem waarmee je de koffer eenvoudig in twee delen kan opdelen om zo je boodschappen niet door de bagageruimte te laten slingeren. Optioneel krijg je zelfs een metalen net tussen de passagiersruimte en de kofferruimte, zo kan de hond zonder zorgen in de koffer vervoerd worden. Als laatste is ook de extra 12 Volt stekker achteraan erg handig voor wie er een actievere levensstijl op nahoudt.

Rijtest Volvo XC70 D5

Het interieur van de XC70 oogt erg verzorgd en straalt degelijkheid uit. De gebruikte materialen zijn merkbaar van hoge kwaliteit en voelen erg goed aan, zo ligt het stuurwiel erg goed in de hand en moet je zeer goed zoeken naar schoonheidsfoutjes. Vooraan zitten de lederen stoelen uiterst comfortabel en ook op de achterbank is het heerlijk zitten. De beenruimte is achteraan niet fenomenaal maar stelt ook niet teleur. De XC70 is voorzien van erg veel opbergvakken, zo vinden we ruime opbergvakken in de deuren, een gekoeld bergvakje in de armsteun en een bergvak achter het zwevende middenconsole. Dat zwevende middenconsole blijft trouwens het meest opvallende designkenmerk van een Volvo interieur. De indeling van het dashboard is erg overzichtelijk en alle functies van de wagen zijn makkelijk te bedienen dankzij logisch gepositioneerde knoppen en hendels. Enkel het feit dat je de automatische ruitenwissers steeds zelf moet inschakelen lijkt ons een ergonomisch minpuntje. Het navigatiesysteem komt uit het dashboard geschoven als je de wagen start, het navigatiesysteem is niet meteen het meest duidelijke uit autoland maar kan met behulp van een afstandsbediening bediend worden, zo kunnen medepassagiers de doelbestemming instellen terwijl de bestuurder zich op de weg kan focussen.

Rijtest Volvo XC70 D5

De XC70 is er duidelijk voor de actieve levensgenieter. De wagen rijdt erg soepel en ook de motor, de ophanging en de versnellingsbak zijn daar op afgesteld. De XC70 moet het niet direct hebben van sportief weggedrag of scherpe bochtencombinaties, de ophanging is daar namelijk te zompig voor. De XC70 is op elk moment erg comfortabel, putten in de weg worden door de ophanging eenvoudig gladgestreken en de rijgeluiden worden tot een minimum beperkt. Bij het accelereren heeft de door ons geteste D5-motor echter wel de neiging om erg luidruchtig te worden, dat kan storend overkomen in de passagiersruimte. Maar eens op snelheid hoor je de motor amper draaien. De rustige rijbeleving deed ons terugdenken aan de Volvo S80 DRIVe die we eerder hebben getest, ook daar was het stuurgevoel zacht en deed de ophanging zijn best om het geheel gezapig te laten overkomen. Wie de XC70 koopt om zijn sportieve ambities tentoon te spreiden, is er aan voor de moeite. De XC70 zal je op dat vlak eerder teleurstellen. Gelukkig zit de wagen niet tussen twee vuren, hij trekt resoluut de kaart van het comfort en heeft niet de ambitie om tegelijk sportief voor de dag te komen. Een fout die andere autoconstructeurs soms wel maken.

Rijtest Volvo XC70 D5

Wij reden de XC70 met de zwaarste dieselmotor, de D5. Deze heeft een cilinderinhoud van 2,4 liter en wordt gekenmerkt door zijn verbluffende souplesse. Met zijn vermogen van 205 pk kom je nooit vermogen te kort, maar het is vooral het koppel van 420 Nm dat zeer kenmerkend is voor deze motor. De D5 komt niet direct explosief of sportief over maar presteert dankzij zijn hoge koppel wel erg goed in het dagdagelijkse verkeer. Zo zijn met name hernemingen voor deze nochtans 1.796 kilogram zware XC70 geen enkel probleem. De zuivere prestatiecijfers lijken wel wat onder het hoge gewicht van de XC70 te lijden, de wagen sprint in 8,6 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 215 km/u. De D5 maakt van de XC70 weliswaar een echte cruiser, de motor is beschikbaar met een manuele zesbak of een zestraps Geartronic automaat. Wij reden met de handgeschakelde variant, die comfortabel schakelt maar soms wel wat scherpte mist. Het verbruik van de XC70 blijft relatief beperkt, gemiddeld verstookten we tijdens onze testperiode zo’n 7,8 liter diesel per 100 kilometer.

Rijtest Volvo XC70 D5

Het motorgamma van de XC70 is redelijk uitgebreid, zo zijn er naast de D5 nog twee andere dieselmotoren beschikbaar. De instapper is de XC70 DRIVe die beschikt over 163 pk en 400 Nm koppel en zonder vierwielaandrijving geleverd wordt zodat het verbruik tot 5,9 liter per 100 km gedrukt kan worden. Verder is er nog de mogelijkheid om voor de D3 te kiezen, deze beschikt net als de DRIVe over 163 pk maar krijgt net als de D5 420 Nm koppel ter beschikking. Ook de D3 is zonder vierwielaandrijving beschikbaar. Bij de benzinemotoren is er keuze tussen twee versies: een 3.2 AWD met 243 pk en de 3-liter T6 AWD met 304 pk. Met die krachtigste variant sprint de XC70 in 7,4 seconden naar 100 km/u en blijft het verbruik toch relatief beperkt tot 10,6 liter per 100 km.

Rijtest Volvo XC70 D5

Net als de XC60 kan de XC70 uitgerust worden met een resem veiligheidsopties die voor 2.000 euro omvat zitten in het Advanced Safety Pack. Vooral de Collision Warning met Autobrake en Adaptive Cruise Control is erg handig. Dankzij een radarsysteem dat verborgen zit in de grille weet de XC70 steeds op welke afstand uw voorganger zich bevindt. Dit wordt niet alleen gebruikt om de vereiste afstand te bewaren bij het gebruik van de adaptieve cruise control, ook als een voorligger plots op de rem trapt zal de XC70 je waarschuwen en indien nodig zelf ingrijpen. Daarnaast zorgt het BLIS-systeem ervoor dat voertuigen zich niet onopgemerkt in je dode hoek zullen bevinden. Het systeem laat namelijk een lampje branden als dit het geval zou zijn. Verder is er de Lane Departure Warning dat je waarschuwt als je ongewenst buiten je rijbaan gaat rijden en Driver Alert Control dat op basis van verschillende parameters de alertheid van de bestuurder bepaalt. Als de bestuurder volgens het systeem te moe is om te rijden, dan krijgt hij in het dashboard de melding dat een koffiepauze wenselijk is. Een systeem dat zeker een meerwaarde biedt voor mensen die vaak lange afstanden moeten afleggen. Ook standaard is de XC70 een erg veilige wagen, met onder andere 6 airbags, gordelspanners, ABS en een anti whiplash systeem als basisuitrusting.

Rijtest Volvo XC70 D5

De Volvo XC70 is er al vanaf 38.600 euro inclusief BTW, voor dat bedrag krijg je de DRIVe versie mee naar huis. Toch lijkt de vierwielaandrijving ons net een meerwaarde te bieden ten opzichte van de V70, gecombineerd met een dieselmotor kan dat vanaf 41.700 euro voor de 163 pk sterke D3 of vanaf 42.900 euro voor de door ons geteste D5 met 205 pk. De T6 benzinemotor met 304 pk kost 56.050 euro. Volvo voorziet ook twee uitrustingsniveaus voor de XC70: Momentum en Summum. Het Momentum pakket kost 3.300 euro en biedt onder andere 17″ velgen, parkeersensoren achteraan, een elektrische achterklep, lederen zetelbekleding een regensensor en het High Performance audiosysteem met 8 luidsprekers. Het meer uitgebreide Summum pakket kost 6.900 euro en doet daar onder andere de volgende zaken bovenop: 18″ velgen, Xenon koplampen met adaptieve bochtverlichting, een elektrisch verstelbare zetel voor de bestuurder en het navigatiesysteem.

Rijtest Volvo XC70 D5

Conclusie

De Volvo XC70 is een veelzijdige wagen en een interessant alternatief voor een SUV. De XC70 zal op het terrein misschien minder goed scoren dan de XC60 of XC90 maar kan zeker goed zijn plan trekken op een onverhard parcours. De wagen trekt duidelijk de kaart van het comfort en moet volgens ons dus niet gekocht worden met het oog op sportieve prestaties. De XC70 is namelijk de ideale reisgenoot die niet alleen erg veel ruimte biedt, maar ook erg comfortabel en veilig is. De prijs is net iets lager dan zijn directe concurrent, de Audi A6 Allroad, en zal je dus niet meteen afschrikken. Of moeten we toch kiezen voor de Volvo V70?

Rijtest Volvo XC70 D5

Overzicht
+ Comfortabele stoelen en comfortabel weggedrag
+ Souplesse D5 motor
+ Offroad prestaties

– Navigatiesysteem is wat onduidelijk
– Niet geschikt voor sportief rijgedrag
– Luidruchtige D5 motor

Rijtest Volvo XC70 D5

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Volvo XC70 D5 AWD"

  1. Marc 09-06-2010 om 8:58

    In vergelijking met het ietwat saaie imago van de Volvo Breaks is deze XC70 toch een stuk spannender. Aangezien ik niet echt een fan ben van SUV’s is dit zeker een interessant alternatief.

  2. Danny Goethals 16-01-2011 om 21:33

    Heb een testrit gedaan met xc70 en rijdt verrassend goed,zelfs beter dan mijn huidige audi a6, zeker wat ophanging betreft.Rij al 20 jaar met audi en wil nu toch eens veranderen van merk.Ben een beetje uitgekeken op audi interieur en exterieur en heb toch heel wat problemen gehad met mijn audi,s.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...