Ferrari 458 Italia Spider
De Ferraritop heeft de komst van de 458 Italia Spider alvast bevestigd, maar komt deze zomereditie met een hardtop of toch met een softtop?

De komst van de California was voor velen een verrassing. Naast de motor voorin had deze GT ook een hardtop, allebei voor het eerst in een Ferrari. De F430 Spider en de hardcore Scuderia 16M waren beiden voorzien van een softtop, voornamelijk om het gewicht te beperken en de stijfheid te garanderen. Dankzij de kleine oppervlakte van het zeil blijft de krachtbron ook ten alle tijde zichtbaar.

Rekening houdend met al deze factoren zou een hardtop toch een redelijk negatieve invloed hebben voor de komende Spider. Aan de andere kant bied een sterk dak toch meer comfort en kwaliteit. De belangrijkste vraag is waar Ferrari een hardtop wil steken als het dak van de wagen moet, aangezien de brullende V8 in het midden ligt. De ingenieurs zullen natuurlijk wel met een uitmuntende oplossing voor de dag komen, maar de gewichtsverdeling zal dan toch wel niet meer ideaal wezen.

Om nog meer te speculeren: misschien opteert Ferrari voor de gewone 458 Spider wel voor een hardtop, om het gros van het cliënteel dat graag wat comfort heeft tevreden te houden. Voor hun performance cabrioversie zouden ze dan kiezen voor een softtop, waarmee de gewichtstoename erg beperkt blijft. Of zouden die geheimzinnige vleugeldeuren nu al hun weg vinden naar de 458 Spider?

Hardtop of softtop, het blijft een prachtige wagen en Ferrari zal zijn naam alle eer aandoen met een prachtige cabrioversie. Krachtbron blijft dezelfde heerlijke 4,5 liter V8 met 570pk. Het open model zal de topsnelheid van 325km/u niet halen, maar dat is misschien ook een beetje van het goede te veel. De sprinttijd van 0 naar 100 km/u ligt bij het gesloten model op 3,4 seconden – waarmee het de snelste Ferrari ooit is – maar voor de Spider kunnen we alvast enkele tellen toevoegen. (Via MA)

Ferrari 458 Italia