nieuwe Citroen C4
Citroën heeft zonet het doek van de nieuwe Citroën C4 getrokken. De neus is wat strakker en de achterkant doet denken aan de Citroën C3.

Het verwondert u als lezer wellicht niet dat de nieuwe Citroën C4 – zoals ongeveer elke nieuwe wagen – een stuk zuiniger is geworden dan zijn voorganger. Goed nieuws voor de fiscale masterminds onder ons: de Citroën C4 stoot in bepaalde versies minder dan 99 gram CO2 uit per kilometer, je kan dus aanspraak maken op 15% ecopremie.

Citroën heeft namelijk iets uitgevonden dat het zelf omdoopte tot micro-hybrides. De e-HDi-motoren zijn uitgerust met een Start&Stop-systeem en MICHELIN ENERGY SAVER banden. Bij de lancering zal de uitstoot nog 109 gram CO2 per km bedragen, maar na een tijdje komt er een motorisatie op de markt die aan 99 gram per km komt.

De Citroën C4 biedt aan de inzittenden behoorlijk wat comfort en valt zeer goed uit te rusten. Zo kan je ervoor kiezen om objecten in je dode hoek door een sensor te laten waarnemen en kan je gebruik maken van een nieuwe service van Citroën: e-Touch. Dit systeem zorgt voor eventueel noodzakelijke noodoproepen en gelokaliseerde bijstand. Nog meer veiligheid dus.

Binnenin kan je er dan weer voor kiezen je nieuwe C4 uit te rusten met massagezetels. Verder zijn er een hele hoop kwalitatieve materialen aan boord, die volgens Citroën zeer premium aanvoelen. Bovendien beschikt de C4 over een 230 V stopcontact. Je kan dus ook verschillende elektrische apparaten aansluiten zonder een sigarenaansteker te moeten kopen. Personaliseren kan onder meer door de kleuren van verschillende toetsen te veranderen of door je eigen waarschuwingsgeluiden te kiezen.

Verder ziet het interieur er zeer keurig uit. We zien ook dat het stuur met de stilstaande middenconsole verdwenen is. Desalniettemin kan je nog verschillende functies van de wagen bedienen met het stuur. Vooral het instrumentenpaneel lijkt onder handen genomen en is zeer futuristisch. Ook de zetels zien er zeer comfortabel uit, al zijn deze zetels met lendensteun wellicht een optie.

De kofferruimte bedraagt 408 liter, maar kan worden uitgebreid.  Hoe dan ook is 408 liter redelijk wat in dat segment. Dankzij de lage laaddrempel zou deze daarenboven nog ‘ns praktisch moeten zijn ook. Veel meer info dan dit geeft Citroën ons nog niet, dus op prijzen en specificaties is het nog even wachten, al vallen de verschillende motorisaties wel te gissen, wanneer we kijken naar de vorige generatie Citroën C4. Na de lancering van de Citroën C4, kunnen we bovendien ook al even kort vooruitblikken naar de Citroën DS4, die er binnenkort zou moeten aankomen.