Volvo S60 korte test
We kregen de kans om de nieuwe Volvo S60 al eens kort te testen voor zijn officiële lancering in België.

Wedstrijd: zie onderaan artikel.

De nieuwe Volvo S60 wordt in Gent geproduceerd. Momenteel is Volvo Cars Gent nog volop bezig met het bouwen van demonstratiemodellen. Na de bouw van deze demonstratiemodellen, zal er een grondige evaluatie van de S60 plaatsvinden. Mensen die vrezen dat er enkele systemen niet zouden werken, hoeven dus niet te vrezen, alles wordt grondig gecontroleerd voor de wagen effectief voor de consument van de band zal rollen. Mensen die zich afvroegen waarom in de crash de airbag niet afging, dit werd door de technici op voorhand zo ingesteld.

De uiteindelijke productie zal tegen deze zomer aanvatten. Dan zal de wereldwijde vraag naar dit model door Volvo Cars Gent voldaan worden. Volvo zelf verwacht vooral veel vraag naar krachtige benzinemotoren vanuit Amerika. Verder wil het ook mooie cijfers kunnen voorleggen op de nieuwe groeimarkten. Traditioneel zullen vooral de dieselmotoren in de smaak vallen bij de Belgische consument.

De bijeenkomst bij Volvo begon met een korte receptie en een kleine briefing, waarna we de productiefaciliteit mochten bezoeken. Daar konden we zien hoe niet enkel de S60, maar ook de C30, S40, V50 en XC60 geassembleerd worden. Volvo werkt immers met een Just-in-time-systeem, waardoor alle modellen op een georganiseerde manier door elkaar geproduceerd worden. Het komt er op neer dat de verschillende componenten van de wagen apart geassembleerd worden en langzaamaan samenkomen om één geheel te vormen. Om een overzicht te behouden op het productieproces, beschikt Volvo over een geavanceerd computersysteem. Uiteindelijk rolt er dan een S60 van de band…

Na de geboorte van de S60, wordt de wagen – net zoals alle andere wagens die bij Volvo Gent van de band rollen – aan een reeks testen onderworpen. Eerst wordt de wagen op rollen geplaatst en wordt er een controle uitgevoerd van verschillende parameters. Daarna rijdt men de wagen over een hels parcours, waarbij er gekeken wordt of de wagen in extreme omstandigheden ook correct functioneert.

Voor ons stonden drie exemplaren te wachten die diezelfde grondige procedure doorlopen hadden. We konden rijden met twee dieselmotoren – de D3 met 163 pk en de D5 met 205 pk – en één benzinemotor – de T6 met 304 pk. Uiteraard hebben we het meest genoten van de rit met de T6. De motor is uiterst krachtig, maar wordt jammer genoeg belemmerd door de automatische versnellingsbak die iets te traag schakelt. Wanneer de versnellingsbak dan toch genoeg teruggeschakeld had, was het acceleratiegevoel weliswaar fenomenaal.

Volvo gaat er overigens prat op dat deze Volvo S60 de eerste Naughty Volvo is. Dankzij al de veiligheidssystemen zou je denken dat dat helemaal niet waar is, maar Volvo heeft het wel degelijk bij het rechte eind. De adaptieve ophanging kon ingesteld worden in de Advanced-stand, de meest sportieve stand. Die zorgt voor een sportieve ophanging, waardoor de wagen uiterst vlot te bocht om kan. Er werd zelfs gedemonstreerd hoe je de banden aardig kan laten gillen.

Maar wie denkt dat bandengepiep het maximum is dat je uit deze wagen kan halen, heeft het mis. Volgens de chauffeurs die ons toonden wat de S60 zo allemaal kan, kan je ook de ingrepen van de tractiecontrole tot een minimum herleiden, waardoor je de Volvo S60 zelfs lichtjes kan laten driften. Naughty Volvo? Op het eerste zicht wel! Tijdens het nemen van enkele mooie bochten van het testparcours, merkten we dat dit chassis inderdaad sportieve aspiraties kent.

Op zich zijn Volvo’s rustige wagens. Voor wie het allemaal wat rustiger mag, heeft Volvo dus ook nog enkele vlotte dieselmotoren in de aanbieding. Deze bleken steeds voor voldoende kracht te zorgen en bij deze rustige motoren paste de automaat dan wel weer. De S60 binnenin straalt ook behoorlijk wat rust uit. De stoelen zitten – zoals we dat van Volvo gewoon zijn – prinsheerlijk.

Het interieur is zeer fraai afgewerkt en bestaat uit kwalitatieve materialen. De kritiek op sommige Volvo’s dat de interface van het entertainmentsysteem gedateerd is, geldt zeker en vast niet voor de nieuwe S60. We konden vaststellen dat het systeem nog niet 100% op punt stond, maar het scherm kent een mooi design en is overzichtelijk. Volvo stapt met de S60 overigens ook af van de omslachtige bediening van de GPS achter het stuur. Het instellen gebeurt nu via de middenconsole.

Spa Francorchamps Volvo S60 BTCS 12uren

Na deze korte rij-impressie kunnen we dus niet wachten om de S60 eens wat langer aan de tand te voelen. Voor wie ook wacht op meer, is er goed nieuws. GroenLicht.be verloot 2 duotickets voor de BTCS 12u van Spa-Francorchamps op 5 juni, waar de Volvo S60 BTCS ook aanwezig zal zijn. Wie deze tickets wil winnen, moet in de reacties zo snel mogelijk antwoorden op onderstaande vraag, waarvan het antwoord ongetwijfeld te vinden is op deze site. PS: vergeet niet je e-mailadres op te geven, anders kunnen we je niet contacteren om je prijs op te sturen.

Over hoeveel Nm’s beschikt de Volvo S60 met T6-motor?