Rijtest BMW 530d GT
Autoconstructeurs gaan tegenwoordig steeds op zoek naar nieuwe niches, wie geen nood heeft aan een 7-Reeks maar op zoek is naar meer comfort en ruimte dan de 5-Reeks kan nu bij de BMW 5-Reeks Gran Turismo terecht.

De BMW 5-Reeks Gran Turismo is het resultaat van een ingewikkelde mengeling van verschillende BMW modellen. De wagen mag dan een 5 in zijn naam dragen, het onderstel en de meeste techniek zijn afkomstig van de 7-Reeks. Daarnaast heeft hij trekjes van de X6, maar staat hij een stuk dichter bij de grond. Het is dus niet eenvoudig deze 5-Reeks GT te plaatsen, maar wie er goed over nadenkt, kan alleen maar besluiten dat dit eigenlijk de hatchback versie van de 7-Reeks moet zijn. Hij is amper 7 centimeter korter dan het slagschip van BMW, maar is 8 centimeter hoger en dankzij de identieke wielbasis is de ruimte binnenin minstens even royaal.

Rijtest BMW 530d GT

Wie voor het eerst in de 5-Reeks GT stapt zou kunnen denken dat hij per ongeluk in een 7-Reeks is gestapt, het interieur heeft namelijk veel gelijkenissen met het vlaggenschip van BMW. Er zijn weliswaar wat wijzigingen aangebracht, zo komt het dashboard iets hoger, zit het GPS-systeem er iets dieper verzonken en wordt de extra ruimte in het dashboard benut door een opbergvakje in de middenconsole. Het ruimtelijk gevoel werd in ons testmodel nog eens extra versterkt door het panoramisch schuifdak dat voor 1.936 euro op de optielijst prijkt. Het interieur is modern, maar oogt iets minder strak dan het interieur van de 7-Reeks. Het bedienen van de functies gaat zoals steeds bij BMW met het iDrive systeem, dat gebruik maakt van één draai/druk-knop en erg intuïtief werkt. Het navigatiesysteem “Professional” waarmee je je BMW kan uitrusten hebben we al vaker bejubeld en kon ons ook deze keer bekoren. Het scherm is 10,2″ groot en kan de beoogde informatie dankzij een splitscreen-configuratie steeds naar wens weergeven.

Rijtest BMW 530d GT

De immense afmetingen van de 5-Reeks Gran Turismo helpen de manoeuvreerbaarheid van de wagen niet meteen vooruit, door zijn hoge achterpartij is daarnaast ook het zicht naar achter eerder beperkt. Parkeersensoren lijken dus een obligate optie voor deze Gran Turismo. De zitpositie is relatief hoog, tussen een sedan en een SUV in, wat zorgt voor een goed overzicht over de auto. De achterbank valt meteen op, de beenruimte is er niet alleen gelijk aan de 7-Reeks, door de hogere daklijn is er ook meer hoofdruimte. Om de flexibiliteit van de wagen te verhogen, is de achterbank verschuifbaar. Met maximale beenruimte bedraagt de kofferruimte 440 liter, maar wie met minder beenruimte genoegen neemt kan dit eenvoudig verhogen tot 590 liter. Daarnaast kan de achterbank ook neergeklapt worden zodat een maximale kofferruimte van 1.700 liter ontstaat, uniek in dit segment. Om de flexibiliteit nog meer te verhogen, kan ook de kofferklep op twee manieren open. Jammer genoeg volstaat de onderste klep meestal niet en zwaait de grote kofferklep nogal ver open. Een hachelijke onderneming in parkeergarages, een tussenoplossing leek ons hier meer aangewezen.

Rijtest BMW 530d GT

We reden de 5-Reeks GT met de 3-liter dieselmotor die we eerder ook al in de 7-Reeks konden leren kennen. De zes-in-lijn turbodieselmotor maakt ook in de Gran Turismo een uitstekende indruk, dit dankzij het vermogen van 245 pk en het koppel van 540 Nm dat reeds bij 1.750 toeren beschikbaar is. Het is vooral het groteske koppel dat helpt om de GT te karakteriseren, de motor biedt namelijk erg veel souplesse zonder echt agressief te worden. Niet dat je met de 530d enkel moet slenteren, met de dieselmotor sprint de GT in minder dan 7 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 240 km/u, de 530d GT is dan ook verbazend snel en uiterst comfortabel tegelijkertijd. Het verbruik blijft daarbij steeds binnen de perken. Tijdens onze testperiode verbruikten we gemiddeld 8 liter per 100 km, maar wie de Gran Turismo enkel rijdt als een limousine zal eerder op 7,5 liter/100 km uitkomen. De wagen wordt dan ook bijgestaan door BMW’s EfficientDynamics, dit systeem helpt onder andere de remenergie op te slaan en zo het verbruik terug te dringen.

Rijtest BMW 530d GT

Het weggedrag van de 5-Reeks GT sluit moeiteloos aan bij de dieselmotor, de Gran Turismo laat zich vloeiend besturen maar is nooit echt uitermate scherp. Die scherpte zou namelijk het comfort van de wagen teniet doen. Het stuur voelt bijvoorbeeld relatief licht aan en de ophanging is ten allen tijde comfortabel afgesteld, zelfs als je het adaptieve onderstel sportief afstelt. De 530d GT maakt zijn ware aard dan ook duidelijk, de wagen moet als een limousine door het verkeer glijden en niet als een opgefokte hengst het circuit op scheuren. De achttraps automaat helpt het comfort tot een hoger niveau te tillen. Schakelen gaat uitzonderlijk vlot en bijna ongemerkt, terwijl de lange overbrenging van de hoogste versnelling de 530d naast rustig ook heel zuinig maakt. De GT-badge prijkt met recht op de achterkant van deze wagen, de 5-Reeks GT gedraagt zich met dieselmotor als een echte Gran Turismo: stijlvol doe je hiermee een ritje Zuid-Frankrijk en terug.

Rijtest BMW 530d GT

Wie zijn Gran Turismo iets pittiger wil kruiden, kan kiezen voor de twee benzinemotoren die we in het motorgamma terugvinden: de 535i en de 550i. De eerstgenoemde beschikt over 306 pk en 400 Nm koppel, waardoor de wagen van 0 naar 100 km/u sprint in 6,3 seconden. De 550i beschikt dankzij een V8 motor over 407 Pk en 600 Nm koppel, hiermee sprint de GT van 0 naar 100 km/u in 5,5 seconden. Voor beide motoren geldt een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Het verbruik ligt uiteraard een stuk hoger dan bij de 530d, de 535i zou 8,9 liter per 100 km nodig hebben terwijl de 550i met 11,2 liter per 100 kilometer voldoende heeft.

Rijtest BMW 530d GT

Je kan de BMW 530d Gran Turismo vanaf 55.900 euro op je oprit parkeren, daarmee is hij merkbaar goedkoper dan de 7-Reeks die met dezelfde motor pas vanaf 76.900 euro over de toonbank gaat en 4.100 euro duurder dan de nieuwe 5-Reeks met dezelfde motor. Naar Duitse traditie mag je wel de optielijst niet uit het oog verliezen: voor lederen binnenbekleding tel je 2.500 euro neer, de 18″ velgen kosten 560 euro en de “Spacegrau” koetswerkkleur maakt je 1050 euro armer. Noodzakelijke opties lijken ons verder de parkeersensoren (380 euro), de Xenon koplampen (1000 euro) en het navigatiesysteem “Professional (2.900 euro). Dat brengt de totaalprijs van een goed uitgeruste 530d GT op zo’n 65.000 euro inclusief BTW. Als je nagaat dat je eigenlijk het comfort en de ruimte van de 7-Reeks krijgt in een andere verpakking, dan valt met deze prijsstelling zeker te leven.

Rijtest BMW 530d GT

Conclusie

De BMW 5-Reeks GT is op het eerste zicht een vreemde eend in de bijt, en dat heeft vooral te maken met de typeaanduiding “5”. We hadden een sportieve  wagen verwacht en wouden hem daar na dag 1 op afrekenen, maar wie wat langer in het gezelschap van deze 5-Reeks GT mag zijn, leert dat de auto wel degelijk zijn charme heeft. Hij sluit misschien niet volledig aan bij het sportieve karakter waarmee BMW zichzelf vereenzelvigd, maar biedt erg veel ruimte en comfort in de plaats. De Gran Turismo bleek dan ook ideaal voor lange comfortabele ritten en is een uitstekend alternatief voor de 7-Reeks.

Rijtest BMW 530d GT

Overzicht
+ (Rij)Comfort
+ 530d, uitstekende motor met mild verbruik
+ Ruimte achterbank
+ Navigatiesysteem

– Niet sportief
– Groteske afmetingen, beperkt zicht naar achter
– Kofferklep

Rijtest BMW 530d GT

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir