Rijtest: Ford Focus Clipper ECOnetic 2

Rijtest Ford Focus ECOnetic
Begin 2011 staat de nieuwe Focus voor de deur, tot die tijd kan je bij Ford nog de huidige generatie op de kop tikken. Wij gingen op stap met de Ford Focus Clipper ECOnetic 2.

Het uiterlijk van de Ford Focus Clipper kunnen we niet echt spannend noemen, maar dat heb je bijna nooit bij een break. Omdat deze Focus een ECOnetic-uitvoering is, werd er aan de buitenzijde gefocust op aerodynamica. Verwacht geen gestroomlijnde spoilers en bumpers die tegen de grond aanleunen, maar hier en daar zien we toch kleine aanpassingen om de wagen een lager verbruik mee te geven. Zo merken we een kleine spoiler achteraan, 16” banden – groter is niet toegelaten – met lage rolweerstand en een gewijzigde bumper met luchthappers aan de voorkant op. Ford heeft het ECOnetic-concept dus grondig uitgewerkt.

Rijtest Ford Focus econetic

Als we instappen, vinden we een degelijk interieur met kwaliteitsvolle materialen terug, maar hier en daar merk je toch dat deze Focus een oud model is. Met de komst van de nieuwe Focus krijgen we ongetwijfeld een opgefrist interieur dat de huidige standaard haalt. We kunnen uiteraard niet klagen over het huidige interieur, overal vinden we hetzelfde zilver – Ecrin Generic Silver – terug, hier en daar afgewerkt met wat zwarte – Mondus Ebony – accenten. Eervolle vermelding gaat ook naar de Black Magic stoelen, die er niet enkel prachtig uitzien maar daar bovenop ook nog eens perfect zitten. 100% steun bieden ze bij het heftigere bochtenwerk niet, maar indien je daarover klaagt, moet je misschien opteren voor de Focus RS in plaats van deze Clipper. Het instrumentenpaneel is uiterst overzichtelijk en lijkt moderner dan de rest van het interieur.

Rijtest Ford Focus econetic

De Ford Focus Clipper beschikt over een bagageruimte van 500 liter, wat dus moet volstaan om met 5 inzittenden op reis te trekken. Indien je er maar met 2 tussenuit wilt, kan je de achterbank neerklappen, waardoor je 1000 liter extra bagage kan meenemen. Hierdoor heeft deze Focus een grote veelzijdigheid, als bagagekoning of als keizer van het personenvervoer. Dankzij de getinte ruiten achteraan waan je jezelf soms de koning te rijk, enkel jammer dat je op die manier geen interactie kan maken met de buitenwereld.

Rijtest Ford Focus econetic

Onze Clipper was goed uitgerust. Qua veiligheidssystemen en airbags scoort Ford hier alle punten, ook in de verrijkende zaken voor de bestuurder zoals automatische vergrendeling, elektrische ruiten & spiegels, parkeerhulp… doet Ford niet onder. Minpunt gaat naar het multimediasysteem, dat redelijk achterhaald is. Dit valt te wijten aan het te kleine scherm en de interface die niet bepaald intuïtief te noemen valt. Op het eerste zicht leek de interface een touchscreen, wat niet het geval was, met enkele ergerlijke zuchten tot gevolg tijdens het instellen van een bestemming.

Rijtest Ford Focus econetic

De Ford Focus ECOnetic 2 is voorzien van de gekende 1.6 dieselmotor die ons 109pk levert. Ruimschoots voldoende voor zijn dagdagelijkse taak, maar het mag altijd wat meer zijn, dat begrijpt iedereen. De overbrenging gebeurt via 5 verschillende verzetten, dankzij de lange verhoudingen heeft de Ford Focus ECOnetic namelijk geen zesde versnelling nodig. Over het algemeen rijdt de milieuvriendelijke variant van de Ford Focus zeer vlot. De complimenten daarvoor zijn toe te schrijven aan de vlotte versnellingsbak, die perfect in harmonie werkt met de precieze koppeling.

Rijtest Ford Focus econetic

De Ford Focus ECOnetic staat standaard op een sportonderstel en dat voel je. In bochtige en vlakke wegen vertaalt dit zich in een schitterend en snedig weggedrag, waar we alleen maar lyrisch over kunnen zijn. In België hebben we jammer genoeg te kampen met minder vlakke wegen, waardoor de ECOnetic II soms wel wat hard en oncomfortabel aanvoelt. Niettemin blijft het weggedrag op de minder goede wegen toch zeer scherp. Het is geweten dat de Ford Focus een prachtige standaard heeft gezet op gebied van stuurgevoel en bij deze ECOnetic II is dat niet anders. Het stuur werkt zeer precies en snel, waardoor het rijplezier aanzienlijk de hoogte in schiet.

Rijtest Ford Focus econetic

Dankzij de beperkte CO2-uitstoot krijg je dankzij de overheid een leuke ecopremie van 15%. Deze motor voldoet weliswaar niet aan de Euro V-normen, maar slechts aan de minder strenge Euro IV-normen. Slecht nieuws voor de liefhebbers van aanhangwagens en caravans: deze uitvoering is niet beschikbaar met een trekhaak of enig sleepvermogen, die zouden het verbruik en de uitstoot namelijk weer de hoogte in helpen. Dezelfde uitleg geldt wanneer we een grotere bandenmaat willen bestellen, Ford levert de Econetic II enkel met de ecologische 16″ banden van Michelin.

Rijtest Ford Focus econetic

Om koning te worden in autoland komt de Focus hier en daar nog wat tekort, maar de titel “prins van de zuinigheid” kan hij wel nog halen. Dankzij de aanpassingen aan het motorblok, een start/stopsysteem, herbruikbare remenergie en een aangepaste boordcomputer die je tips geeft om ecologisch te rijden haal je bijzonder goede cijfers. Officieel spreekt men van 3,8 liter, maar dat is moeilijk haalbaar. Wij reden de teller naar 5,1 liter per 100km, wat best een goede prestatie is voor een break van 1.300kg. Om de chauffeur te belonen voor zijn ecologisch rijgedrag, geeft de Focus ECOnetic je bloemblaadjes als je op een bepaalde manier ecologisch rijdt. Er zijn bloemblaadjes te verdienen in 3 klasses: op gebied van constante snelheid aanhouden, op gebied van een zo laag mogelijke snelheid aan te houden en op gebied van ecologisch schakelen. Een sterk vrouwelijke manier om aan te tonen hoe zuinig je wel niet kan rijden, maar wie bezig is met het milieu zal de tips van de boordcomputer zeker gebruiken en zo veel bloemblaadjes scoren.

Rijtest Ford Focus econetic

In vergelijking met de concurrentie doe je met de Focus Clipper een goede zaak. Deze Econetic heb je al vanaf 21.000 euro wat je ergens anders misschien ook terugziet, maar hier zijn de opties minder duur dan bij de concurrenten. Aangezien de nieuwe Focus er al aankomt, kan je er misschien nog wat meer uithalen voor die prijs bij je dealer. Onze testversie was goed voor 27.000 euro, grootste meerprijs – €1400 – was voor het navigatiesysteem met alle kaarten van Europa en het entertainmentsysteem met onder andere een USB-ingang.

Rijtest Ford Focus econetic

Als eindoordeel moeten we stellen dat deze Ford Focus Clipper een veelzijde break is, die nog eens goed scoort inzake ecologie en brandstofverbruik. Ook voor z’n prijs moet je de Econetic II niet laten, want hij haalt een goede prijs/kwaliteitverhouding met zijn laatste uitvoering alvorens de stekker uit de huidige generatie Focus gehaald wordt.

Rijtest Ford Focus econetic

Overzicht:

+ Rijgedrag
+ Prijs/kwaliteit
+ Verbruik

– Nieuwe Focus is al onderweg
– Interface entertainment- en navigatiesysteem

Rijtest Ford Focus econetic

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Ford Focus Clipper ECOnetic 2"

  1. XliljeezyX 18-05-2010 om 16:12

    Nog een nadeel van het multiamediasyesteem is dat je de stem niet kan veranderen.
    En inderdaad, om de besteming in te voeren ben je wel even zoet. Het is niet echt handig om de draaiknop op de plek te zetten.

  2. Seb K 18-05-2010 om 16:43

    Leuke rijtest en dito auto. Alleen vind ik de middenconsole er wat goedkoop uitzien. Doet me denken aan het paneel van de vorige generatie Opel Meriva…
    Verder een best knappe wagen.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...