Rijtest: MINI Cooper D Camden

Rijtest MINI Cooper D Camden
MINI bestaat 50 jaar en bezit nog steeds zijn eeuwige jeugdigheid, om dat te vieren komt het merk met een unieke ‘MINI 50 Camden’-editie.

MINI staat al 50 jaar garant voor leuke, speelse wagentjes die niet alleen iconisch ogen maar ook erg wendbaar zijn en het zogenaamde “go-kart” gevoel moeten oproepen. Om dat te vieren bracht MINI vorig jaar twee speciale edities op de markt: de MINI Mayfair en de MINI Camden. Wij gingen op stap met de meest sportieve versie van de twee: de Camden. Die krijgt namelijk onder andere speciale Silver Shield velgen, sportzetels vooraan, mistlichten, zilveren decoratielijsten, witte knipperlichten en een ’50’-badge op het radiatorrooster. Ook het koetswerkkleur is speciaal: wij kregen White Silver ter beschikking, maar je kan ook kiezen voor Midnight Black of Horizon Blue.

Rijtest MINI Cooper D Camden

De speciale Camden-editie is beschikbaar voor de MINI Cooper, Cooper S en Cooper D. Wij reden met de 110 pk sterke Cooper D en werden aangenaam verrast door deze motorisatie. De Cooper D koppelt namelijk sportieve prestaties aan een laag verbruik. Het vinnige karakter van deze motor valt vooral te verklaren door zijn hoge koppel van 240 tot zelfs 260 Nm in overboost. Dankzij het koppelrijke karakter van de Cooper D blijkt hij ideaal voor stadsverkeer waar tussenacceleraties erg belangrijk zijn, maar ook op de snelweg is de MINI Cooper D in zijn element. De topsnelheid van de Cooper D bedraagt 195 km/u, de sprint van 0 naar 100 km/u duurt 9,9 seconden. Niet verbluffend maar mede dankzij de lage zitpositie is het snelheidsgevoel in een MINI veel hoger dan in eender welke andere stadswagen.

Rijtest MINI Cooper D Camden

Ondanks de knappe prestaties die de Cooper D kan voorleggen, stoot deze motor maar 104 gram CO2 per kilometer uit en heeft hij dus recht op een overheidspremie van 15 procent op de aankoopprijs. Ons testverbruik kwam op 5,5 liter per 100 kilometer te liggen, terwijl MINI een gemiddeld verbruik van 3,9 liter/100 km opgeeft. Ons hoger testverbruik valt te verklaren door de vele stadskilometers die we met de MINI hebben afgelegd. De MINI Cooper D wordt weliswaar bijgestaan door een Start/Stop-systeem, dat de motor uitschakelt als je voor het rode licht staat en vooral in de stad brandstof helpt te besparen. Een gemiddeld verbruik van 5 liter per 100 kilometer lijkt ons dan ook makkelijk haalbaar, wat de Cooper D zowel fiscaal als economisch gezien erg interessant maakt.

Rijtest MINI Cooper D Camden

Het weggedrag van de MINI Cooper D is uniek, de MINI is erg wendbaar en brengt effectief het beloofde “go-kart” gevoel over naar de bestuurder. Via het goed in de hand liggende stuur kan de MINI erg accuraat worden bestuurd en ook van enkele scherp aangesneden bochten heeft de wagen geen schrik. De goede wegligging en het scherpe weggedrag heeft niet als gevolg dat het comfort erop achteruit gaat, de ophanging is misschien iets stijver dan een doorsnee Franse stadswagen, maar MINI is erin geslaagd de moeilijke evenwichtsoefening tussen comfort en sportiviteit te maken. Schakelen gaat via een manuele zesbak, waarmee erg vlot van verzet gewisseld kan worden, optioneel kies je voor een automaat. In een MINI is rijplezier nooit veraf, en daarvoor heb je niet eens de snelste benzinemotor nodig, ook de Cooper D brengt volop rijplezier en belooft daarnaast ook een glimlach aan de pomp.

Rijtest MINI Cooper D Camden

Die glimlach zal ook telkens je instapt terugkomen, het interieur oogt namelijk erg speels en trendy en laat je er snel thuis voelen. MINI is wat eigenwijs in de plaatsing van bijvoorbeeld de snelheidsteller. Zo staat achter het stuur enkel een toerenteller en vinden we in het midden van het dashboard de snelheidswijzer terug. Niet meteen handig om je snelheid af te lezen maar wel passend voor een MINI, gelukkig kan je op het digitale scherm in de toerenteller ook je snelheid laten weergeven. We vinden nog meer unieke elementen in het interieur, zo is ook de vorm van de sleutel uniek, deze oogt als een soort vliegende schotel die je in het contact moet schuiven. Verder worden de ruiten en de mistlichten bediend met leuke knoppen in de middenconsole en beschikt de MINI 50 Camden standaard over een Harman-Kardon audiosysteem, dat echt voor fenomenale klanken zorgt in het interieur.

Rijtest MINI Cooper D Camden

De MINI heeft uiteraard ook enkele praktische minpunten, zo is de achterbank beperkt tot twee zitplaatsen en is de beenruimte er niet meteen bijzonder. De kofferruimte is beperkt tot 160 liter, maar kan dankzij het neerklappen van de achterbank wel vergroot worden tot 680 liter. Verder komt het dashboard vrij hoog en is de voorruit niet erg groot waardoor het zicht soms wat beperkt is. Deze praktische minpunten hebben natuurlijk vooral te maken met de iconische looks van de MINI, wie ruimer wil kan sinds 2007 terecht bij de MINI Clubman of binnenkort bij de MINI Countryman. Geen nood dus als gezinsuitbreiding in het verschiet staat!

Rijtest MINI Cooper D Camden

Het Camden pakket omvat nog één unieke feature die we nog niet hebben besproken: Mission Control. MINI brengt met Mission Control een nooit eerder gezien interactief systeem aan boord van een auto. Dankzij Mission Control praat de wagen namelijk tegen de bestuurder door een aantal parameters te analyseren van de auto en zijn omgeving. Zo krijg je telkens je de auto start “Lets Miniiii!” te horen en krijg je instructies omtrent veiligheidsgordels, brandstofvoorraad en motortemperatuur. Het gaat om twee stemmen, een mannelijke stem die het motorgedeelte voor zijn rekening neemt en een vrouwelijke stem die de wagen zelf belichaamt. Zo krijg je na enkele kilometers te horen dat de motor warm staat en klaar is om in toeren te gaan of dat de motor uitgeschakeld werd dankzij het Start/Stop-systeem. De vrouwelijke equivalent laat je dan weer niet onberoerd als je zonder gordel wil vertrekken. Het systeem herkent meer dan 100 rijsituaties en kan daar telkens meer dan 10 commentaren op verzinnen. In totaal zijn er zo’n 1.500 berichten. Het systeem is leuk, maar stond niet toevallig uitgeschakeld toen we de sleutels van de wagen in ontvangst namen, na een tijdje begint het natuurlijk te vervelen. De feature is dus leuk om mee uit te pakken aan de toog, maar rijkt jammer genoeg niet veel verder dan dat.

Rijtest MINI Cooper D Camden

Terwijl je voor een standaard MINI Cooper D 21.300 euro moet neertellen is de MINI Cooper D Camden er pas vanaf 25.590 euro. Voor die extra 4.290 euro krijg je echter wel een zo goed als compleet uitgeruste MINI in de plaats. De Camden beschikt zoals eerder aangehaald namelijk over een unieke lakkleur, 17″ aluminium velgen, sporstoelen in stof/leder, mistlampen, Radio/CD, Mission Control, Harman-Kardon audiosysteem en een opbergpakket. Op de optielijst hoef je daarna dus niet veel meer aan te vinken. Ons testmodel kreeg er nog parkeersensoren achteraan (320 euro), Xenonlichten (700 euro) en een regen- en lichtsensor (120 euro) bovenop. Wie wil kan zijn MINI voor 2.290 euro uitrusten met een navigatiesysteem. Met 27.130 euro is een goed uitgeruste MINI dus niet meteen goedkoop, gelukkig geniet de wagen van een overheidspremie van 15% waardoor de uiteindelijk betaalde prijs aanvaardbaar blijft. Binnen de modellen die minder dan 105 gram CO2/km uitstoten vinden we in ieder geval geen enkele wagen terug die meer rijplezier zou kunnen bieden dan de Cooper D.

Rijtest MINI Cooper D Camden

De MINI Cooper D lijkt ons dan ook de ideale keuze voor wie milieuvriendelijke verbruikscijfers wil verenigen met een hoge dosis rijplezier gekoppeld aan trendy en iconische looks. Momenteel komt enkel de Alfa Romeo MiTo in de buurt, maar dan vooral op het vlak van rijplezier en looks. In de toekomst zal MINI het echter ook moeilijk krijgen van de net gelanceerde Citroën DS3 en Audi A1, gelukkig voor MINI blijft hun kleinste telg een jong en verfrissend imago uitstralen. Ook in de toekomst lijkt de wagen dus opgewassen tegen de concurrentie. Het speciale Camden pakket is interessant maar dan vooral voor het gebundelde optiepakket en niet meteen voor de babbelzieke Mission Control.

Rijtest MINI Cooper D Camden

Overzicht
+ Koppelrijke motor
+ Rijplezier
+ Laag verbruik, 15% Eco-premie, Start/Stop-systeem

– Ruimte achterbank, koffer
– Niet de goedkoopste

Rijtest MINI Cooper D Camden

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: MINI Cooper D Camden"

  1. Frank 12-05-2010 om 10:49

    Het is en blijft een klassieker, die MINI. Toffe looks en een leuk weggedrag, ideaal als eerste auto!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...