Rijtest Renault Twingo RS
De Renault Twingo RS is klein en beschikt over 133 pk. Dat kan niet anders dan vonken geven.

Wanneer je voor het eerst naar de Renault Twingo RS kijkt, heb je nog niet direct door dat het menens is. De wagen is klein en ziet er vooral lief en schattig uit. Begin je dan op de details te letten, dan merk je ongetwijfeld de ovalen uitlaat, de dakspoiler en de bumperkit op. De Renault Sport-badge achteraan en de rode gordels aan de binnenkant nemen alle twijfel weg en laten direct weten dat je dit kleine wagentje maar beter serieus kan nemen.

Rijtest Renault Twingo RS

Ook de toerenteller liegt er niet om. Die staat centraal voor je en kreeg een Renault Sport logo opgetekend. De toerenteller is uitgerust met een schakelindicator. Normale schakelindicatoren laten je weten wanneer je moet schakelen om zo  milieuvriendelijk mogelijk te rijden. Bij de Twingo RS laat deze indicator enkel van zich horen bij ongeveer 6.000 toeren. Daar piekt het vermogen op 133 pk en kan je maar beter naar een volgende versnelling schakelen.

Rijtest Renault Twingo RS

Over de sprint naar 100 doet de Twingo RS slechts 8,7 seconden. Dit is dankzij het 1.6 liter grote benzineblok, dat bovendien volledig atmosferisch is. Het plezier van deze motor vind je dan ook pas echt wanneer je de naald van de toerenteller richting de rode zone drijft. De topsnelheid bedraagt 201 km/u. De Twingo RS heeft slechts 5 versnellingen, waardoor verkeer op de autosnelweg nogal hoogtoerig is. 120 km/u rijden doet de Twingo RS bij iets meer dan 3.500 toeren. Ondanks de hoogtoerigheid, weet het blok toch redelijk zuinig met benzine om te springen. Volgens Renault zelf drinkt deze kleine jongen slechts 6.8 liter per 100 km. We kunnen dit niet echt aan de realiteit toetsen, aangezien de Twingo RS niet beschikt over een teller die het verbruik bijhoudt. Een kleine rekensom leert ons evenwel dat we met een halve tank (20l) zo’n 270 km konden rijden. Dat is een verbruik van 7,4 liter per 100 km, wat al bij al nog goed meevalt.

Rijtest Renault Twingo RS

Echt ongelooflijk snel zijn de sprinttijden van deze Twingo RS niet, maar daarvoor hoef je nu eenmaal geen Twingo RS te kopen. De Twingo RS is namelijk vooral geniaal in de bochten. Ons testmodel werd uitgerust met het optionele Cup-chassis, dat je €300 bovenop de standaardprijs van €15.750 kost. Dankzij dit chassis is de rit door de bochten uitmuntend, maar is het comfort aan de mindere kant. Elke put in de weg vertaalt zich rechtstreeks naar je ruggengraat. Verder zijn er nog wat dingen mis met de Twingo RS. De zitpositie is bijvoorbeeld veel te hoog, iets wat minder vertrouwen geeft bij het ingaan van een gewaagde bocht. Verder zijn de kuipstoelen vervaardigd uit een stof die veel te goed meegeeft, waardoor de zijdelingse steun beperkt is.

Rijtest Renault Twingo RS

Echt plezierig is de Twingo RS in het dagelijkse leven dus niet. De oplossing is sportief beginnen rijden. Dan ontpopt de Twingo RS zich tot een bron van rijplezier. Dankzij het Cup-chassis ligt de Twingo RS wel heel goed op de baan en op één of andere manier slaagt het stuur er steeds in voldoende feedback en vertrouwen te geven. De velgen met maatje 17 – die je overigens €250 extra kosten – zijn niet direct comfortabel, maar passen perfect in het gehele plaatje.

Rijtest Renault Twingo RS

Genoeg over de Twingo RS, tijd om het eens over de Twingo zelf te hebben. Dit is namelijk een speels en compact stadswagentje dat opvallend ruim is aan de binnenkant. De Twingo is vooral een basic wagentje, dat alle essentiële dingen biedt die je nodig hebt. Zo beschikt de wagen over een instrumentenpaneel en boordcomputer in één die in het midden van de wagen gepositioneerd is. Recht voor je, staat enkel de toerenteller. De achterbank is een stuk groter dan je zou denken. Deze kan bovendien naar achter geschoven worden, waardoor de kofferruimte misschien wel verkleint, maar de zitruimte opvallend groot wordt. Ook vooraan is er voor zowel de chauffeur als voor de passagier plaats genoeg.

Rijtest Renault Twingo RS

Standaard beschikt de Twingo RS over elektrische buitenspiegels die bovendien verwarmd zijn. Ook mistlampen behoren tot de uitrusting van de Twingo RS, net zoals een regensensor en een lichtsensor. Omdat de Twingo RS nu en dan eens losgelaten moet worden op een parcours, beschikt hij over een lederen stuurwiel met behoorlijk wat grip. Ook de pedalen zijn voorzien van extra grip. De Twingo RS kan op een leuke manier gepersonaliseerd worden. Zo kan je verschillende prints kiezen voor je zijspiegels en andere details van de wagen.

Wie de Twingo RS wel leuk vindt, maar het uiterlijk niet sportief genoeg vindt, kan nog steeds opteren voor de Renault Twingo RS Gordini. In essentie komt de wagen op hetzelfde neer, enkel beschikt de Gordini RS-versie over meer opties, vooral opties die het uiterlijk  vertoon van de Twingo RS wat naar omhoog  brengen. De kostprijs gaat dan ook een flink stuk omhoog, met ongeveer €2.000.

Rijtest Renault Twingo RS

Met z’n €15.750 als kostprijs is de Twingo RS zeker geen koopje, als je in rekening houdt dat een standaard Twingo net iets minder dan €9.000 kost. De meerprijs van ongeveer €7.000 levert wel een prachtige motor op, maar voor de velgen en het Cup chassis moet je dan weer bijbetalen. Ons tesmodel tikte af op €16.250. Dat is veel geld, maar je krijgt er wel een snel en compact model voor terug, dat over verrassend veel binnenruimte beschikt.

Concluderend kunnen we stellen dat de Renault Twingo RS een sublieme wagen is, wanneer je er op de juiste manier mee rijdt. De Twingo RS aanschaffen voor de dagelijkse rit naar en van het werk lijkt ons geen goed idee. Daarvoor is de Twingo RS te hardcore. De Twingo RS is vooral geschikt om tonnen rijplezier mee te beleven, bij voorkeur op een prachtig gladgestreken wegdek. De motor levert voldoende kracht, de versnellingsbak brengt die kracht snel over en de wielen en het chassis laten die kracht op een heerlijke manier los op het wegdek.

Overzicht:

+ Overdreven dosis rijplezier
+ Opvallend ruim
+ Subliem weggedrag

– Prijs
– Niet ideaal voor dagelijks gebruik

Rijtest Renault Twingo RS

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir