Rijtest Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI
Een Audi A4 Avant is niet meteen de meest originele keuze die je kan maken in autoland, gelukkig is er nu ook een Allroad versie voor de actievere medemens.

De Audi A4 Allroad staat niet alleen 37 millimeter hoger boven het wegdek dan een standaard A4 Avant maar beschikt daarnaast ook nog over Quattro vierwielaandrijving en enkele optische aanpassingen om zich te onderscheiden. Zo krijgt de A4 Allroad verstevigde donkere koetswerkelementen rond de wielkasten en dorpels en is er verder ook een aluminium onderbeplating voorzien, die de A4 Allroad niet alleen stoerder moet doen ogen maar de wagen ook moet beschermen tegen een ruige ondergrond. Als laatste is de single-frame grille uitgerust met verticale in plaats van horizontale verchroomde lamellen, waardoor de A4 Allroad een stuk stijlvoller voor de dag komt.

Rijtest Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI

Van het interieur zal je minder verrast worden dan van het exterieur, maar dat is beslist geen straf. Ten opzichte van een alledaagse A4 krijgt de Allroad enkele aluminium accenten voor onder andere de ventilatieroosters en de lichtschakelaar, maar verder zal je er als A4, A5 of zelfs A6-rijder niet in verdwalen. Audi hoeft zich dus niet in te schrijven voor de prijs van het meest originele interieur maar weet ons toch telkens weer te verbazen met een degelijk en uitermate ergonomisch binnenwerk. Zo zitten de lederen stoelen erg comfortabel, verloopt de bediening van het MMI multimediasysteem dankzij een draaiknop zeer intuïtief en zijn de functietoetsen erg makkelijk te bedienen. Het optionele navigatiesysteem beschikt over een helder scherm dat goed afleesbaar is en de instructies erg duidelijk doorgeeft aan de bestuurder, de kwaliteit ervan zit behalve het iets kleinere scherm op gelijke hoogte met BMW en dat is zeker een compliment.

Rijtest Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI

Wie twijfelt tussen een SUV of deze A4 Allroad Quattro zal vooral op het vlak van binnenruimte verschillen opmerken. Terwijl de voorste passagiers over erg veel ruimte beschikken is er achteraan iets minder been- en hoofdruimte voorzien. De laadruimte bedraagt maximaal 1.430 liter en kan optioneel worden voorzien van een handige koffermodule waarmee je je bagage kan vastleggen in de laadruimte. Wie de achterbank niet neerklapt beschikt over 490 liter laadruimte, de koffer is trouwens makkelijk toegankelijk dankzij een vlakke laadvloer en een lage laaddrempel. In de kofferruimte vinden we echter wel één praktisch minpuntje. Het afdekzeil in de koffer kan opgeborgen worden maar ook voor de helft naar boven verschoven worden, in deze stand zie je echter amper iets door de achterruit. Gedurende de testperiode heeft ondergetekende in ieder geval meermaals de koffer moeten heropenen om dat op te lossen. Een detail, maar het moet gezegd, het nut van de tussenliggende stand is ons ontgaan.

Rijtest Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI

Wij reden de Audi A4 Allroad met de lichtste dieselmotor die momenteel beschikbaar is. Het gaat om de 2.0 TDI met 143 of het fiscaal vriendelijke 136 pk. Een oude bekende, want we reden deze motor eerder al in de A5 Sportback. De 2.0 TDI voelt ten allen tijde erg solide aan en wordt geruggesteund door zijn hoge koppel van 320 Nm, waardoor hij erg vlot is bij hernemingen. De motor is daarnaast ook relatief zuinig, met een rustige voet is 7,5 liter per 100 kilometer een realistisch cijfer, ook al geeft Audi zelf 6,2 liter per 100 kilometer op als waarde. Langs de andere kant zorgt de vierwielaandrijving voor een licht meerverbruik, een afweging die je zeker moet maken als je voor de A4 Allroad kiest. Audi helpt je uiteraard met het bereiken van een milieuvriendelijk rijgedrag, zo krijg je standaard een schakelindicator en een Start/Stop-systeem en is de A4 Allroad als één van de eerste Audi’s uitgerust met een systeem dat energiebesparende tips geeft op de boordcomputer. Die geeft bijvoorbeeld aan dat een open ruit meer energie verbruikt of dat je de airco spaarzaam moet gebruiken.

Rijtest Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI

In het motorgamma van de A4 Allroad vinden we verder nog een 2.0 TDI met 163 of 170 pk en 350 Nm koppel en een 3-liter V6 TDI met 240 pk en 500 Nm koppel. De 2.0 TDI met 163 of 170 pk kennen we van de Golf GTD en lijkt ons de ideale keus voor wie het iets meer mag zijn. Met deze motor sprint de A4 Allroad van 0 naar 100 km/u in 8,9 seconden en kent hij dezelfde verbruikscijfers als de door ons geteste 2.0 TDI met minder vermogen. De 3.0 TDI is de krachtigste dieselmotor die naast met een standaard manuele zesbak ook met een S-Tronic automaat met dubbele koppeling verkrijgbaar is. Met de 3-liter diesel sprint de A4 Allroad van 0 naar 100 km/u in 6,6 seconden en kan een topsnelheid van 237 km/u bereikt worden. Aan de benzinekant is de keuze beperkt, Audi voorziet enkel een 2.0 TFSI met 211 pk en 350 Nm koppel. Daarmee sprint de A4 Allroad van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden en haalt hij een topsnelheid van 230 km/u.

Rijtest Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI

De standaard Quattro vierwielaandrijving heeft in ieder geval een positieve invloed op het weggedrag van de A4 Avant, de wagen laat zich erg zeker sturen en beschikt over een erg stevige wegligging. Ondanks het feit dat de bodemvrijheid 180 mm ten opzichte van 143 mm bij een gewone A4 bedraagt, heeft de stabiliteit hier niet onder te lijden. Audi heeft namelijk de spoorbreedte vergroot waardoor de A4 Allroad een opmerkelijk stuurgedrag kan vertonen. Het Quattro systeem detecteert daarnaast automatisch wanneer er op een zanderige ondergrond wordt gereden. Zo wordt de werking van het ABS en de ESP aangepast om te vermijden dat de wagen vast komt te zitten. De A4 Allroad hoeft natuurlijk niet even goed te presteren als een SUV op het vlak van terreinbestendigheid, maar de Audi staat erg goed zijn mannetje. Een modderig veld doorkruisen was in ieder geval geen enkel probleem, wie er een actievere levensstijl op nahoudt hoeft zich geen zorgen te maken. Ook een aanhanger trekken lijkt ons een geknipte klus voor de A4 Allroad.

Rijtest Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI

De Audi A4 Allroad Quattro is niet meteen goedkoop, voor de 2.0 TDI met 136 of 143 pk tel je minstens 35.325 euro neer terwijl de 2.0 TDI met 163 of 170 pk vanaf 38.025 euro over de toonbank gaat. Aan benzinezijde heb je de 2.0 TFSI vanaf 39.525 euro. Ten opzichte van een standaard A4 Avant met Quattro aandrijving is de A4 Allroad Quattro zo’n 2.000 euro duurder. Alleen wie kiest voor de 3-liter TDI kent amper een prijsverschil, de A4 Avant Quattro kost met een manuele zesbak 43.180 euro terwijl de A4 Allroad Quattro 43.425 euro kost. De optielijst is naar Duitse traditie niet bepaald goedkoop, zo betaal je voor lederen stoelen 2.141 euro, voor parkeersensoren achteraan 459 euro en heb je Xenon koplampen vanaf 949 euro. Verder voorziet Audi nog enkele interessante packs waaronder het “Lounge” pack met onder andere lederen zetels, multifunctiestuur, verwarmde zetels vooraan en licht- en regensensor voor 2.250 euro of het “Lifestyle Plus” pack dat voor 3.250 euro metaalkleur, alarm, parkeersensoren achteraan, cruise-control, verwarmde buitenspiegels en het GPS systeem omvat.

Rijtest Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI

De A4 Allroad Quattro is een welgekomen aanvulling in het Audi gamma, de wagen biedt niet alleen een erg zeker weggedrag maar kan ook aardig met onverhard terrein overweg. Daarnaast is de A4 Allroad de ideale keuze voor wie zich wil onderscheiden van een standaard A4 Avant. Het verbrede koetswerk, de aluminium onderplaat en de verfijnde grille maken de A4 Allroad een stuk stoerder en opvallender. Dat daartegenover een iets hogere kostprijs staat zal het beoogde doelpubliek er ongetwijfeld graag bijnemen.

Rijtest Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI

Overzicht
+ Comfortabel en degelijk interieur
+ Veilig weggedrag dankzij Quattro vierwielaandrijving
+ Originele looks ten opzichte van standaard A4 Avant
+ 2.0 TDI 143 pk is een soepele motor

– Ruimte op de achterbank
– Afdekzeil koffer kan in de weg zitten
– Hoge optieprijzen

Rijtest Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir