Opel meriva
De nieuwe Opel Meriva staat volledig in het teken van flexibiliteit. Zo beschikt hij onder meer over zelfmoorddeuren en een verschuifbare middenconsole.

De vorige Opel Meriva ging maar liefst 1.000.000 keer over de toonbank, dus de nieuwe Meriva heeft bijzonder wat verwachtingen in te lossen. De eerste manier waarop de nieuwe Meriva deze verwachtingen wil inlossen, is door de FlexDoors. Dit zijn de zogenaamde zelfmoorddeuren, die de toegang tot de wagen gemakkelijker maken. Als je in rekening houdt dat het doelpubliek van de nieuwe Opel Meriva gezinnen met kinderen zijn, is dit zeker en vast geen slechte zet. Als optie kan je bovendien het FlexFix-systeem aankopen, dat fietsen vervoeren uiterst gemakkelijk maakt.

Het interieur werd uitgerust met een FlexSpace-achterbank. In het midden van de wagen zit het FlexRail-systeem – u heeft ongetwijfeld nog nooit zo vaak Flex gelezen in één tekst – dat je toelaat de middenconsole naar voor en naar achter te verschuiven. Op die manier is de wagen perfect in te richten zoals je dat zelf wilt. Optioneel kan de wagen met speciale stoelen uitgerust worden, die door rugdokters gekeurd werden. In het gehele interieur zitten maar liefst 32 opbergvakken verscholen.

De chauffeur beschikt over een grote voorruit die een mooi zicht op de weg geeft. Voor wie graag een hoge zitpositie heeft, is er goed nieuws. De Opel Meriva laat de bestuurder op een redelijk hoge zitplaats het verkeer aanschouwen. Om verleggen niet moeilijk te maken, is ook de versnellingsbak hoger geplaatst. Standaard beschikt de Meriva over een elektrische parkeerrem.

In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Meriva 15 cm in de lengte gegroeid en is hij ook iets breder geworden. Ondanks deze verbredingen ziet de wagen er nog steeds verfijnd uit. Aan de buitenkant kreeg de nieuwe Meriva duidelijk de designtaal van Opel mee. De nieuwe Astra en de Insignia lijken zeer goed op de Meriva.

De motoren die onder de motorkap kunnen geplaatst worden, voldoen allen aan de Euro V-normen. Dit wil zeggen dat ze een beperkte uitstoot schadelijke deeltjes kennen. Het gamma begint bij 75 pk en eindigt bij 140 pk. Wie een benzinemotor verkiest, kan kiezen uit drie varianten van de 1.4 liter grote motor. De eerste beschikt over 100 pk en is de enige motor zonder turbo. De tweede – met turbo – beschikt over 120 pk en vervangt de oude 1.6 liter grote motor. De laatste variant beschikt over 140 pk en vervangt de oude 1.8 liter benzinemotor.

Wie liever met een zelfontbrander rijdt, kan kiezen voor twee motoren. De eerste is een 75 pk sterke 1.3 liter dieselmotor die voldoende heeft aan 4,9 liter per 100 km. De CO2-uitstoot van 129 gram per km is niet voldoende om een ecopremie binnen te rijven. De 1.7 liter grote dieselmotor beschikt over 100 pk en kan optioneel aan een zestrapsautomaat gekoppeld worden. Binnenkort worden er nog enkele motoren gelanceerd voor de Meriva. Dit zijn onder andere een 95 pk sterke 1.3 liter dieselmotor en een 110 pk en 130 pk sterke variant van de 1.7 liter dieselmotor.