Rijtest Volvo C70
De zomer komt eraan, de uitgelezen kans voor ons om een cabrio te testen! Ons testmodel: de nieuwe Volvo C70.

In het begin van dit jaar kreeg de Volvo C70 een kleine facelift. De neus van de wagen werd opgefrist en ook de achterkant werd hedendaagser gemaakt door het gebruik van lichtblokken met andere materialen. De Volvo C70 moet bij deze helemaal klaar zijn voor de zomer!

Rijtest Volvo C70

Het dak openvouwen geschiedt in minder dan 30 seconden. Echt snel durven we dit zeker en vast niet noemen, maar het wachten is de moeite waard. Het plooidak – dat uit drie delen bestaat – schermt je aardig af van de buitenwereld, zelfs in die mate dat je de zonet bemeste velden die je met open dak wel ruikt, niet meer ruikt wanneer het dak gesloten is. Het dak werd dus aardig afgewerkt. Jammer genoeg dat het zo leuk is om zonder het dak te rijden. De wind kan immers net door je haren strelen, zonder overdreven storend of luidruchtig te worden. Ons testmodel werd jammer genoeg niet met een windscherm uitgerust, maar optioneel kan je dit dus wel doen. Dan kan de C70 er enkel comfortabeler op worden.

Rijtest Volvo C70

Over de looks zijn we grotendeels tevreden, maar toch niet 100%. De voorkant kreeg de nieuwe huisstijl van Volvo, wat op zich een schot in de roos is. Jammer genoeg heeft Volvo de motorkap van de C70 nogal kort gemaakt, waardoor de wagen ons inziens vanuit bepaalde hoeken nogal kinderachtig overkomt. Aan de achterkant is de Volvo C70 er enkel op verbeterd. Die achterkant is zo goed als niet aangepast, enkel de lichtblokken achteraan werden met een LED-strook uitgerust. Over het algemeen kunnen we de C70 wel een prachtige cruiser noemen, die zeker en vast aan de verwachtingen van de cabrioconsument voldoet.

Rijtest Volvo C70

Tenzij diezelfde consument reeds beschikt over een Volvo C30. Het is immers zo dat de Volvo C70 en de Volvo C30 nagenoeg hetzelfde interieur hebben. De C30 is een compacte coupé, wat in feite van de C70 ook gezegd zou kunnen worden, maar toch is de C70 een wagen die zich enkele klassen hoger bevindt dan de C30. Als koper van de C70 wil je dan ook liever niet hetzelfde dashboard als dat van de C30. Niet dat het dashboard van de C30 slecht is, of niet ergonomisch, integendeel. Maar wanneer je meer betaalt, verwacht je ook meer klasse. Als je weliswaar nog nooit van een Volvo C30 gehoord hebt, doet dit probleem zich niet voor.

Rijtest Volvo C70

Het interieur van de C70 mag er immers best wel wezen. De afwerking is uitmuntend en het dashboard is naast functioneel ook  nog eens overzichtelijk. Ons testmodel kreeg een middenconsole dat uit hout vervaardigd werd. Het hout dat gebruikt werd, lijkt alsof het onlangs van je tuinmeubelen geplukt werd en op een of andere manier past deze afwerking mooi bij het geheel. De zetels werden in een licht leder gestoken, dat ook goed bij het rustige en flatterende karakter van de C70 past. Binnenin heeft Volvo haar best gedaan om zoveel mogelijk opbergvakken te voorzien en dat lukte aardig. Dat je nooit over overdreven veel ruimte zal beschikken, lijkt ons logisch. Het gaat hier immers over een cabrio.

Rijtest Volvo C70

Ook de kofferruimte is niet al te genereus, maar dit kan Volvo ook geen seconde kwalijk genomen worden. Het vouwdak neemt redelijk wat plaats in beslag in de koffer. Een geluk dat de bodem redelijk diep is, waardoor er toch nog redelijk wat bagage opgeborgen kan worden. Veel meer dan bagage voor 2 mensen die gedurende enkele dagen naar warme oorden trekken, kan er weliswaar niet in de koffer geplaatst worden. Ook wanneer het dak open is, kan je nog steeds aan de kofferruimte, maar moeilijker. In de koffer zit een knopje dat het dak een beetje optilt. Daardoor kan je gemakkelijker aan onderliggende bagage.

Rijtest Volvo C70

Onder de motorkap van ons testmodel ligt een 2.0 liter dieselmotor die 136 pk levert. Deze werd gekoppeld aan een zestraps automaat. Het geheel wist ons niet te verbazen. De motor reageert rustig, wat op zich wel past bij het karakter van de wagen. Zelfs al zou de C70 over een krachtigere motor beschikken, buitenaardse prestaties zou hij toch nooit kunnen neerzetten. Waarom dan overdrijven? De wagen rijdt rustig en dat werkt relaxerend. Wanneer het dak omlaag is, heb je overigens toch niet echt de neiging het gaspedaal volledig in te drukken. Relaxen is de boodschap! De C70 2.0D met automaat sprint in 11,1 seconden naar honderd, wat ongetwijfeld komt door het leeggewicht van ongeveer 1.700 kg. Bij 205 km/u houdt de motor het voor bekeken.

Rijtest Volvo C70

Wie het allemaal wat sneller wilt, kan kiezen voor 2 andere dieselmotoren en 3 andere benzinemotoren. De krachtigste, de T5-benzinemotor, beschikt over 230 pk en 320 Nm koppel, evenveel koppel als de 2.0 dieselmotor. Over nul naar honderd doet deze T5-motor met manuele versnellingsbak 7,6 seconden, wat al bij al niet bijster snel is. De T5-motor heeft volgens Volvo voldoende aan 8,9 liter benzine per 100 km. De dieselversie neemt genoegen met 6,3 liter per 100 km, iets wat in de realiteit niet volledig bleek te kloppen. Wij tikten tijdens het testrijden precies één liter per 100 km meer af.

Rijtest Volvo C70

De C70 weet een direct stuurgevoel te bieden, wat in dit geval geen synoniem is met sportief rijgedrag. Daarvoor is de C70 te comfortabel afgesteld, iets wat overigens perfect bij zijn natuur past. Steeds geeft de C70 een vertrouwelijk gevoel, tot je iets te ver gaat. Volvo beweert wel dat de stijfheid van de C70 met gesloten dak 15% groter is dan met open dak. Je hoeft de C70 niet te kopen voor uitzonderlijke prestaties, dat laat het chassis gewoonweg niet toe. De wagen is gemaakt om rustig mee te rijden, te snel rijden resulteert direct in een onvertrouwelijk gevoel. De automaat die aan de 2.0D-motor gekoppeld is, schakelt vlot. Alleen de overgang van vooruit naar achteruit rijden, is niet één van zijn sterkste punten.

Rijtest Volvo C70

De C70 is een Volvo. Dit wilt zeggen dat hij bijzonder veilig is. Dat wordt onder meer bewezen door het ROPS (Roll Over Protection System). Wanneer je cabrio dreigt om te kantelen – de nachtmerrie van elke cabrio-liefhebber – komen er achteraan rolbeugels uit het koetswerk geschoten. Daardoor verkleint de kans op hoofdwonden aanzienlijk. Verder zijn er behoorlijk wat airbags aangebracht, om op die manier een optimale bescherming te kunnen aanbieden.

Rijtest Volvo C70

De prijs van de Volvo C70 bedraagt minstens €35.750. Daarvoor krijg je een 2.0 liter dieselmotor met 150 pk. Het is weliswaar zo dat Volvo momenteel promoties doorvoert, waardoor je nu voor minder dan €30.000 met een C70 kan rijden. Ons testmodel werd met een automatische zesbak uitgerust, die je nog ‘ns €2.160 lichter maakt. Verder kan je kiezen voor 3 uitrustingsniveau’s. Het eerste krijgt de naam Kinetic mee en is de standaarduitrusting. Wie de Volvo C70 iets beter wilt aankleden, kan voor het Momentum-pakket kiezen. Dat kost je €2.750 en daarvoor krijg je onder meer cruise control, automatische airco, een handsfree-systeem voor je telefoon, een geavanceerd audiosysteem en een hoop sensoren die het rijden vergemakkelijken.

Rijtest Volvo C70

Het ultieme uitrustingspakket – Summum gedoopt – kost je €4.900. In dat pakket zitten onder meer meevolgende xenon-koplampen, elektrische zetels en 17″ velgen. Voor €1.750 kan je de C70 uitrusten met een GPS-systeem en voor €900 is je wagen extra beveiligd tegen diefstal. De totale kostprijs van onze C70 kwam neer op €43.080. Al bij al is dit een redelijke prijs, want je krijgt er behoorlijk wat wagen voor terug. We kunnen dus stellen dat de Volvo C70 – zeker dankzij de promotie die Volvo momenteel houdt – een zeer betaalbare wagen is.

Rijtest Volvo C70

Overzicht

+ Betaalbaar
+ Schitterend als cabrio én als coupé
+ Echt cabrio-gevoel met de haren in de wind
+ Afwerking

– Interieur is hetzelfde als bij de C30
– Niet bepaald geschikt voor sportieve prestaties

Rijtest Volvo C70

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir