Met de nieuwe Saab 9-5 konden we eerder al kennis maken. Binnenkort komt er een Estate-versie aan!

UPDATE: de Saab 9-5 is officieel voorgesteld!

De Saab 9-5 moet een nieuw tijdsperk voor Saab inluiden. Kopers van een BMW 5-Reeks, een Audi A6 of een Mercedes E-Klasse zouden op zijn minst moeten twijfelen om over te schakelen op Zweeds koopwaar. Misschien is het nu nog wat te vroeg om te zeggen of Saab in deze opzet geslaagd is. Wel is zeker dat wie wacht op een Estate-versie van de Saab 9-5 binnenkort niet langer op zijn honger hoeft te zitten.

In dit artikel duikt namelijk een foto op van de Saab 9-5 Estate of Sportcombi. Hoe de wagen precies zal gaan heten, is nog niet duidelijk, hoe hij eruit zal zien des te duidelijker. We herkennen de voorkant van de Saab 9-5. De zijkant beschikt over een behoorlijk dikke C-stijl die genoeg stevigheid moet bieden voor de extra kofferruimte die Saab achteraan op de 9-5 toverde.

Hoe de achterkant er precies zal uitzien, is nog niet duidelijk. De lichtpartij zal wellicht van boven naar beneden doorgetrokken worden in een lange en hopelijk elegante lijn. De lichten zelf zullen wellicht enige gelijkenis vertonen met de lichten van de Saab 9-5. Ook het interieur en  het motorenpallet zullen wellicht gelijk zijn.

Bij de lancering is er maar één dieselmotor beschikbaar voor de Saab 9-5, het gaat om een 2-liter turbodiesel met 160 pk. Het gamma benzinemotoren bestaat uit een 2.0 turbobenzine met 220 pk en een 2.8 liter V6 Turbo met 300 pk en een koppel van 400 Nm. Deze laatste motor wordt enkel geleverd in combinatie met Saabs actieve vierwielaandrijving XWD. Het XWD-systeem is optioneel ook leverbaar voor de 2.0 turbobenzine. Kort na de lancering volgt een kleinere 1.6 turbobenzine met een vermogen van 180 pk en een 2-liter BioPower-motor die geschikt is voor E86 bio-ethanol. Alle motoren worden gekoppeld aan een zesbak. (via AB)

Bij de lancering is er maar één dieselmotor beschikbaar voor de Saab 9-5, het gaat om een 2-liter turbodiesel met 160 pk. Het gamma benzinemotoren bestaat uit een 2.0 turbobenzine met 220 pk en een 2.8 liter V6 Turbo met 300 pk en een koppel van 400 Nm. Deze laatste motor wordt enkel geleverd in combinatie met Saabs actieve vierwielaandrijving XWD. Het XWD-systeem is optioneel ook leverbaar voor de 2.0 turbobenzine. Kort na de lancering volgt een kleinere 1.6 turbobenzine met een vermogen van 180 pk en een 2-liter BioPower-motor die geschikt is voor E86 bio-ethanol. Alle motoren worden gekoppeld aan een zesbak.