Rijtest Kia Ceed SW ecoDynamics
Niet enkel Duitsers of Fransen kunnen een degelijke break maken, ook Kia kan er iets van! Wij trokken erop uit met de Cee’d SW.

Waar anderen gaan voor de benaming Avant, Break of Estate, kiest KIA voor SW, Sporty Wagon. Behalve deze bedenkelijke naam hebben ze bij Kia hun best gedaan om de degelijkheid en ruimte te brengen die men verwacht van een break. Kia heeft duidelijk begrepen dat er in Europa een goede markt aanwezig is voor kwaliteitsvolle wagens zonder spraakmakende badge vooraan, dat merken we ondermeer door het succes van Dacia en Skoda. De laatste generatie Kia’s worden allemaal getekend en ontworpen in Duitsland, nog steeds het Walhalla van de auto-industrie. De productie voor de Europese markt vindt plaats in Slowakije, waar Kia een spiksplinternieuw productiecentrum liet bouwen. Ze zijn zodanig overtuigd van hun kwaliteit dat ze zelfs 7 jaar garantie aanbieden, jammer genoeg vervalt dat wel wanneer de teller over de 150.000 km gaat, maar dat nemen we er graag bij.

Rijtest Kia Ceed SW EcoDynamics

De SW is het derde model in het Cee’d-gamma, na de vijfdeurs Cee’d en de driedeurs pro_Cee’d. Mochten deze wagens wat meer opvallen dan zou je versteld staan hoe frequent je deze wel ziet, maar opvallend aanwezig zijn in het straatbeeld is niet voor hen weggelegd, de rustige vastheid op de baan als het ware. De verkoopscijfers van deze Kia’s liegen er ook niet om, met de Cee’d heeft Kia een absoluut succesmodel in hun aanbod.

Rijtest Kia C'eed SW ecoDynamics

Aan de buitenzijde vinden we een normale vormgeving terug, typerend voor een break. Echt verrassend kunnen we dit ontwerp niet noemen, maar in deze klasse heb je bijna geen spraakmakende varianten. Rijden met de Cee’d SW kunnen we ook niet sportief noemen, maar daar zal de koper niet van wakker liggen, die wil vooral laadruimte. Die is ook aanwezig, standaard hebben we 534 liter bagageruimte, als we de achterbank eenvoudig neerklappen bekomen we een oase van ruimte met maar liefst 1.664 liter aan bagagecapaciteit. Dat is ruimschoots voldoende voor een fiets, of voor 5 inzittenden en een hoop bagage. De achterbank is zelfs voor de groteren onder ons goed begaanbaar, dankzij de grote openingshoek is het moeiteloos instappen in deze 4,47 meter lange break. Maar wat we vooral kunnen appreciëren aan de Sporty is de rust waarmee de portieren dichtvallen. Ook aan de achterzijde werd er voldoende aandacht besteed, zo zijn er onder het laadoppervlak verschillende opbergvakjes beschikbaar. Op zich niet altijd bereikbaar, maar wel uitermate handig voor het opbrengen van kleinigheden die het anders moeilijk zouden hebben met overleven in deze ruime kofferruimte.

Rijtest Kia Ceed SW ecoDynamics

Binnenin vinden we de rust die we verwachten. Eenvoudig, maar toch rijkelijk voorzien. We hebben hier niet de meest kwalitieve materialen, en ja hier en daar hebben ze een steek laten vallen maar dat aanvaarden we met plezier. We zijn alvast enthousiast omdat we nergens het bekende interieurplastiek tegenkomen dat we toch o zo veel terugvinden in andere wagens. Grootste minpunt – wat we ze dan weer niet vergeven – is het falende multimediasysteem. Wij beschikten over een aftermarket systeem van Pioneer ter waarde van €1.692, maar de kwaliteit was er zoek geraakt. De radio wou niet werken zoals het moet, de AUX-ingang functioneerde zelfs helemaal niet, net zoals de USB-ingang onderaan de middenconsole. Gelukkig voor de USB-fans onder ons voorziet Kia een 2e ingang, goed verstopt in het handschoenkastje. Kia voorzag ook een speciale iPodkabel, maar deze wou zijn taak niet vervullen zoals het moest. In een auto is de radio/cdspeler de beste vriend van de eenzame chauffeur, daarom kunnen ze zich hierin best nog verbeteren naar de toekomst toe. In de Venga hadden we dan weer wél een prachtig systeem.

Rijtest Kia Ceed SW ecoDynamics

De Kia Cee’d SW weegt niet uitzondelijk veel, maar toch voelt hij soms een beetje traag aan. In de stad en op secundaire wegen gaat hij best vlot, op de autosnelwegen heeft hij het soms een beetje moeilijk om de maximum snelheid te halen, maar niemand koopt een break voor adembenemende prestatiecijfers. Voor de geïnteresseerden onder ons, het duurt de volle 12 seconden alvorens 100 km/u vanuit stilstand bereikt is, de naald stopt ook pas bij 188 km/u, maar daarvoor heb je ideale omstandigheden nodig. Het stuur voelt bijna perfect aan en geeft eveneens ideale feedback. De functieknoppen op het stuur zorgen er ook voor dat je je aandacht niet teveel van de weg moet houden. In de bochtjes blijft de SW ook subliem op de baan, enkel jammer dat de stoelen net niet voldoende grip bieden bij het betere bochtenwerk.

Rijtest Kia Ceed SW EcoDyamics

In dieselland België is deze Kia koning, toch met deze 1.6 CRDI motor met 115pk. De 1.6 CRDI is ook verkrijgbaar met 90pk, tegen een soortgelijke prijs. Er is nog 1 extra dieselmotor met 136pk, benzinefans krijgen de keuze uit een 1.6 liter met automaat of een handgeschakelde 2.0 liter, met respectievelijk 115pk en 144pk. Motorisch deelt Kia de rekken met Hyundai, wat we voornamelijk merken bij de i30. Ons model kreeg ook de EcoDynamics uitvoering, waarmee men zo ecologisch mogelijk probeert om te gaan met brandstof. Voorbeeld daarvan is het start/stopsysteem, waarbij de motor afslaat, bijvoorbeeld aan het stoplicht. Duw je daarna terug op je koppeling, dan slaat de motor in een fractie van een seconde terug aan en kan je je rit verder zetten.

Rijtest Kia Ceed SW ecoDynamics

Inzake verbruik scoort de Kia Cee’d SW goede punten. Wij verbruikten gemiddeld 6,3 liter per km, officieel spreekt Kia van 4,9 liter, wat haalbaar lijkt te zijn als je uw rechtervoet wat kort houdt en je ecologisch hart laat spreken. Voor diegenen die hierop willen trainen voorziet Kia in deze Sporty Wagon een schakelindicator die aangeeft wanneer je best naar welke versnelling schakelt. De aanwezigheid van een zesde verzet is ook uitermate handig voor langere ritten op de autosnelweg, waar de Sporty opmerkelijk zuinig reed. Op onze Belgische wegen merk je ook direct of een wagen geluidsdicht is of niet, we merkten toch vrij veel rijgeluiden op in de Cee’d SW, iets waar Kia in de toekomst misschien nog aan kan werken.

Rijtest Kia Ceed SW ecoDynamics

Op het gebied van opties zijn we bij Kia aan het juiste adres, geen eindeloos lange optielijst, maar direct een goed uitgeruste instapper. Zes airbags en ABS maken de veiligheidsuitrusting behoorlijk, maar ESP is alleen standaard op de twee topversies. Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische ruiten en een radio met iPod-aansluiting maken de basisuitrusting compleet. Als je voor een genereus optiepakket gaat krijg je ook weer veel waar voor je geld, waarmee nogmaals wordt benadrukt dat deze SW een perfecte prijs/kwaliteitverhouding heeft. Alleen jammer dat je voor de roetfilter 700 euro moet bijbetalen.

Rijtest Kia Ceed SW ecoDynamics

Over betalen gesproken, de catalogusprijs van het instapmodel bedraagt 17.190 euro, de topper van de benzinevarianten krijg je pas voor 22.390 euro. Dieselfanaten beginnen bij 18.090 euro, maar gaan beter direct voor de 1.6 CRDI mét 115pk, goed voor 18.890 euro. De absolute topper is de 2 liter grote diesel voor 24.190 euro, maar deze is dan ook standaard reeds rijkelijk uitgerust. In vergelijking met de concurrenten als de Ford Focus Clipper, Opel Astra Break of Renault Megane Grandtour zijn er niet echt uitschieters, enkel de Volkswagen Golf Variant zit direct met een redelijk prijsverschil.

Rijtest Kia Ceed SW ecoDynamics

Conclusie

Kia is erin geslaagd om de Cee’d SW model te injecteren op de Europese wagenmarkt. Naast de zeven jaar garantie, de goede rijeigenschappen en het grote laadvermogen is de prijs misschien wel één van zijn grootste troeven. Enkel jammer dat ons multimediasysteem niet werkte naar behoren, anders hadden we het moeilijker gehad om ons enthousiasme te temperen.

Rijtest Kia Ceed SW ecoDynamics

Overzicht

+ Prijs/kwaliteit
+ Rijgedrag
+ Laadvermogen

– Entertainmentsysteem
– Geluidsdichtheid
– Niet bepaald spannend

Rijtest Kia Ceed SW ecoDynamics

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Wouter Maes