Rijtest: Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D

Rijtest Toyota Land Cruiser
Sinds 1954 weet de Toyota Land Cruiser vriend en vijand te verbazen met zijn off-road kunstjes. Nu waren wij aan de beurt om verbaasd te worden.

De stevigheid die je zou verwachten van een Land Cruiser wordt direct uitgestraald door z’n kolossale verschijning. De nieuwe koplampen en achterlichten moeten de wagen iets moderner maken dan zijn voorganger, maar het imago dat de Land Cruiser uitstraalt blijft ongeveer hetzelfde: kracht en degelijkheid. Ons testmodel beschikt over drie deuren, maar de Land Cruiser is ook als vijfdeurs beschikbaar. Ondanks de korte lengteafmetingen, beschikt de wagen toch over een hoogte die op zijn minst als imposant te bestempelen valt.

Rijtest Toyota Land Cruiser 04

Al die superlatieven zouden normaal gezien met een enorm verbruik moeten samengaan, denk je dan. Toyota geeft een gecombineerd verbruik van 8.0 liter diesel per 100 km op, wat al bij al best meevalt. De uitstoot die hiermee gepaard gaat, komt neer op 210 gram CO2 per km. In tegenstelling tot wat je eerst zou vermoeden is deze 3.0 liter motor geen zescilinder, maar een viercilinder. Het vermogen komt neer op 174 pk, wat net voldoende is om de driedeurs versie vlot te laten voortbewegen. Of dit voldoende is om het extra gewicht van de vijfdeurs zo vlot te laten bewegen? Wellicht niet. Het koppel van 410 Nm kan jammer genoeg nauwelijks de brokken lijmen. Dat een verbruik van 8 liter niet te handhaven valt met de Land Cruiser zal u als lezer wellicht niet verbazen. Het gemiddeld verbruik dat we gedurende onze testperiode wisten op te tekenen bedroeg 9,2 liter per 100 km, al bij al zeker geen slecht cijfer. Echte eco-rijders slagen er wellicht in 8,5 op de teller te krijgen. Al zouden die wellicht nooit een Land Cruiser kopen…

Rijtest Toyota Land Cruiser 05

Hoe pover de prestaties ook mogen zijn, op de weg weet de Land Cruiser toch een comfortabele rit te verzorgen. Belangrijker echter, is het werk dat dit trekpaard weet te verzetten op het terrein. De Land Cruiser beschikt over een ladderchassis dat gebruikt wordt omwille van de stevigheid. Het grote gewicht dat hiermee gepaard gaat, is dan weer een nadeel. Om echt elke vierkante centimeter onverkend terrein te begaan, werd de Land Cruiser voorzien van het ‘Multi Terrain’ systeem, een systeem dat weliswaar optioneel is. Dit laat toe te kiezen tussen vier verschillende standen: modder en zand, grind, geaccidenteerd terrein en rotsen. Naargelang de keuze zal de wagen zich aanpassen aan het terrein.

Rijtest Toyota Land Cruiser 10

Verder is er nog het HDC-systeem (Hill Descent Control) en beschikt de Land Cruiser over blokkeerbare differentiëlen. Revolutionair is de Rock Crawl functie – ook optioneel – die de bestuurder toelaat een bepaalde snelheid in te stellen. De wagen zal dan de snelheid zelf regelen, terwijl je als bestuurder enkel op zoek hoeft te gaan naar de hindernissen en die op een zo optimaal mogelijke manier moet nemen. Die hindernissen kan je uit de Land Cruiser zelf misschien niet direct zien, maar dankzij vier camera’s kan je op het scherm in de middenconsole perfect waarnemen waar de grootste moeilijkheden van het parcours zich bevinden. De standaarduitrusting met betrekking tot off-road capaciteiten van de Land Cruiser is relatief genereus. Standaard krijg je blokkeerbare differentiëlen, een low-range gearbox en permanente vierwielaandrijving.

Rijtest Toyota Land Cruiser

De Land Cruiser rijdt al bij al vlot, maar is op de weg niet direct overtuigend. De wagen voelt al bij al wel vlot aan, wanneer je dus de nul-naar-honderd-tijd opzoekt, ben je verbaasd dat die 14.4 seconden bedraagt. De massa van meer dan 2 ton zit hier ongetwijfeld voor iets tussen. Het betere bochtenwerk is uiteraard niet aan deze mastodont besteed, de wagen voelt vooral zweverig aan in snelle bochten. Tijdens het sturen merk je ook dat de stuurbekrachtiging goed werkt, misschien zelfs iets te goed. Wanneer je met een zware wagen rijdt, is het immers best in orde dat je voelt dat je met een zware wagen rijdt. Het stuur van de Land Cruiser is veel te licht en wanneer je een scherpe bocht moet nemen, moet je dan ook veel te veel heen en weer draaien. Lange banen op de autosnelweg zijn dan wel weer aangenaam in de Land Cruiser.

Rijtest Toyota Land Cruiser 07

Het mag dus duidelijk zijn dat de Land Cruiser niet direct thuishoort op de weg. Hoezeer hij niet thuishoort op de weg, des te meer hoort hij thuis op het terrein. Daar is het immers handig om over een licht stuur te beschikken en valt het niet echt op dat de wagen traag is. De Land Cruiser valt moeiteloos overal door te loodsen en weet steeds een relatief comfortabele rit te verzorgen over het meest woeste terrein. De wagen beschikt over voldoende bodemvrijheid (20 cm om precies te zijn) en kan maar liefst 70 cm nattigheid doorwaden. Ook hellingen zijn geen enkel probleem voor de Land Cruiser, daar zorgen de aanrijhoek van 32° en de afrijhoek van 25° voor.

Rijtest Toyota Land Cruiser

Helemaal standaard kost de Land Cruiser €39.990. Dat is heel wat geld, maar je krijgt wel redelijk wat waar voor je geld. Zo kosten elektrische spiegels, automatische airco en bedieningsknoppen op het stuurwiel geen duit extra. Ook op gebied van veiligheid zit het met de Land Cruiser wel snor, veiligheidssystemen zoals tractiecontrole, remkrachtverdeling en een stabiliteitssysteem zijn standaard. Zelfs voor een knie-airbag hoef je niet bij te betalen.

Rijtest Toyota Land Cruiser

De uitvoering waar wij mee reden, was de VXE-uitvoering. Die beschikt over onder meer een regensensor, een lederen versnellingspook, een koelkast in het midden, 18″ velgen en een parkeerhulpsysteem. De uitvoering die echter het meest aan te raden is voor deze wagen, is de OFFROAD-uitvoering. Een Land Cruiser koop je immers niet om elegant van A naar B te gaan door het stadsverkeer, maar om door bossen, wouden, rivieren en woestijnen te rijden. Die OFFROAD-uitvoering is enkel beschikbaar op de vijfdeurs versie en kost je minstens €54.550. Het enige dat in feite ontbreekt aan deze uitvoering, is de instelbare hoogte. Voor wie het wat luxueuzer mag, is er nog de PREMIUM-uitvoering, die net zoals de OFFROAD-uitvoering enkel op de vijfdeursversie te verkrijgen is. Die kost je minstens €64.270. De verschillen tussen deze uitvoering en de OFFROAD-uitvoering bevinden zich vooral aan de binnenkant, die dan heel wat chiquer oogt.

Rijtest Toyota Land Cruiser 16

Vanaf het moment dat je instapt, merk je direct dat de Land Cruiser een extreem mannelijke wagen is. Alle materialen zijn vooral robuust en minder esthetisch. De versnellingspook werd met leder aangekleed, maar tot zover de luxe. Wanneer je immers wilt veranderen van versnelling, moet je eerst de staalharde koppeling induwen. Na wat heen-en-weer-getrek met de versnellingsbak ben je dan eindelijk klaar om te vertrekken. Op zich rijdt de wagen wel vlot, maar is er heel wat kracht nodig om van versnelling te veranderen, zeker wanneer je achteruit wilt rijden. Dit staat in schril contrast met het enorm lichte stuur.

Rijtest Toyota Land Cruiser

Binnenin vinden we handvaten op de plaats waar we ze normaal terugvinden, boven het hoofd dus, maar ook aan de voorruit. Waartoe deze  precies dienen weten we niet 100%, maar we vermoeden dat ze dienen om je vast te houden wanneer je uit de wagen gaat hangen om te kijken waar je precies aan het rijden bent. Optioneel voorziet Toyota hiervoor vier camera’s, maar zeg nu zelf, uit je wagen hangen is toch veel stoerder? In de centrale console zit er een koelkast verwerkt, die je drank onderweg kan koelhouden. Wie zelf nog enkele elektrische toestellen in de wagen wilt gebruiken, kan het stopcontact in de koffer steeds gebruiken.

Rijtest Toyota Land Cruiser

Om een lang verhaal kort te maken: de Land Cruiser kent misschien wel enkele foutjes, maar die verdwijnen in het niets als je kijkt naar zijn off-road eigenschappen. De driedeursversie is aan de redelijk compacte kant, dus wie veel ruimte nodig heeft en veel wilt vervoeren, opteert best voor de vijfdeursversie.

Rijtest Toyota Land Cruiser 15

Overzicht

+ Schitterend off-road
+ Robuust
+ Genereuze veiligheidsuitrusting

– Niet echt praktisch
– Te licht stuur

Rijtest Toyota Land Cruiser

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

6 reacties op "Rijtest: Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D"

  1. Sven 20-04-2010 om 16:18

    Leuke test, al lijkt de wagen me wat overbodig te worden in dit land, je moet het halve land door vooraleer je legaal off-road kan gaan rijden. De motor had inderdaad ook wat meer poeier mogen krijgen. Toyota heeft daar naar mijn mening nog wel wat mogelijkheden in haar gamma zitten.
    Ter info: de handvaten op de A-stijlen zijn om je vast te houden wanneer je je off-road waagt. Ik heb het zelf mogen ervaren, tot voor dat moment vroeg ik me net hetzelfde af. Als je je daar niet aan vasthoudt wanneer de chauffeur door een put knalt, word je heen en weer geslingerd. (Ook de gordel bewees daar meer dan zijn nut. )

  2. PJS 20-04-2010 om 17:06

    Bedankt voor de extra info omtrent de handvaten op de A-Stijlen!

    De wagen zegt mij persoonlijk niets, als ik echt een offroader zou willen zou ik voor de Defender gaan.

  3. Mrnix 21-04-2010 om 19:38

    deze wagen staat in mijn garage ( maar dan de 5deurs versie) en ik moet zeggen dat ie meer als genoeg pk heeft om vlotjes door het verkeer te gaan. en hij is absoluut niet te groot; hij is evenlang als een c-klasse (ongeveer)

  4. Wolf 12-12-2011 om 9:34

    @Mrnix. Graag zou ik meer informtie van u krijgen over je bevindingen van deze prachtige wagen, Zit comfort, vering, geluidsnivo, ect. Heel graag aub

  5. mrnix 12-12-2011 om 13:15

    @wolf wel, in de versie die wij thuis hebben kun je de vering en het onderstel aanpassen van comfort+ tot en met sport + dus infeite voor elk wat wils. Wat bedoelt u met geluidsniveau? van buitenaf? wel dat valt heel goed mee ondanks, als je er 160 mee rijdt dan hoor je dat wel heel duidelijk (vergeet ook niet dat dit een jeep is en met als gevolg dat je een heel grote luchtverplaatsing teweegbrengt op die snelheid) maar bij gewoon rustig cruisen is het heel stil binnen in. Als u geïnteresseerd was in de kwaliteit van de boxen, wel die zijn zeker en vast goed, en als ik me niet vergis kun je ook nog duurdere boxen aanvinken.
    Wat zeker en vast aan te raden is is om de VIP version aan te schaffen, in dit pak heb je heel veel inclusief en zijn er amper nog dinges om aan te vinken.
    Deze auto gaat gemakkelijk enkele vele jaren mee.
    als u nog vragen hebt stel ze gerust. 

  6. Wolf 01-01-2012 om 12:35

    @mrnix. Wist niet dat er de mogelijkheid was om het onderstel in te stellen. Is dat voor de uitvoering met luchtvering achter? Rijden jullie de Diesel of de benzine? Veel veilige en plezierige kilometers toegewenst in 2012

Reageer op PJS

Reactie aan het plaatsen...