Audi A8L
De Audi A8L is maar liefst 13 centimeter langer geworden dan de standaard Audi A8. Bovendien ligt er onder de motorkap een W12-motor.

De Audi A8L wordt gelanceerd met de W12-motor, maar zal tegen het einde van dit jaar ook te verkrijgen zijn met de huidige motorisaties. Dat zijn de 4.2 liter grote diesel- en benzinemotor. Dankzij de verlengde wielbasis meet de A8L zo’n 5.27 meter in de lengte, wat voor uiterst veel comfort zorgt. De wagen  is overigens ook iets hoger en wijder geworden, deze uitzonderlijke afmetingen moeten voor een dito comfort zorgen.

Het ASF (Audi Space Frame) zorgt er bovendien voor dat de wagen minder weegt dan normaal. De gewichtsbesparing van 40% wilt niet alleen zeggen dat de wagen minder verbruikt, maar ook dat de prestaties erop verbeterden. Ondanks het lichtere gewicht van de constructie, is deze even veilig als andere modellen.

De 13 cm die de wielbasis extra kreeg, wordt volledig gebruikt om de achterpassagiers van meer beenruimte te voorzien. De achterdeuren werden bovendien een eind langer, dit om de instap gemakkelijker te maken. De Audi A8L kan optioneel met twee aparte stoelen uitgerust worden en een middenconsole. Ook een frigo en een vouwtafeltje behoren tot de mogelijkheden. Uiteraard is de A8L voorzien van vier klimaatzones. Inzittenden kunnen relaxeren bij een massage die maar liefst 10 verschillende standen kent of kan naar een 10,2″ groot scherm voor hem kijken. Of je kan gewoon beiden tegelijk doen.

De W12-motor die nu in de Audi A8L zal liggen, is niet dezelfde als de motor die Audi momenteel verkoopt. De nieuwe motor is 6.3 liter groot, 0,3 liter groter dan het vorige model. Daar waar de vorige W12-motor 450 pk produceerde, zal de nieuwe er 50 pk bovenop doen. Nul naar honderd doet de A8L in slechts 4,9 seconden,  de topsnelheid bedraagt 250 km/u. Ikzelf heb eens met de vorige W12-motor mogen rijden en die was op zich al vlot genoeg. Dat de nieuwe W12 nog vlotter zal zijn, kunnen we enkel maar positief onthalen. Het gemiddeld verbruik komt neer op 13,9 liter benzine per 100 km, 12% minder dan zijn voorganger.

De kracht wordt via een automatische versnellingsbak met 8 verzetten overgebracht. Om al deze kracht op een deftige manier op de weg te krijgen, is de A8L voorzien van vierwielaandrijving, Quattro genaamd. Voor prijzen is het nog iets te vroeg, maar dat de Audi A8L niet goedkoop zal zijn, lijkt ons evident.